HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 klen förstärkare=död för diskant?..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/17 :  00:07:13  Show Profile Send norman a Private Message
gjorde ett simpelt test med distad ljudfil. Exporterade två ljudfiler från cubase (musikprogram) varav den ena var normal nivå på (dvs ej dist) och den andra rejält distad genom att nivån ökades så att digitala maxnivån överskreds (blir ungefär som en transistorförstärkare klipper)

Bägge filerna kom från samma musik-klipp och den exporterade kvaliten var 16bitar 96kHz (för att få med all diskant)

Filerna undersöktes sedan med en spektrumanalysator och den visade att den distade filens diskant låg ca 1.5db över den normala filens nivå, det motsvaras ju inte ens av nivåhöjningen jag gjorde för att få det att dista! märkligt... är det delvis en myt att diskanter går sönder pga att förstärkaren klipper?

Skall testa mer ingående när jag får tid, för lite intressant är det ju..

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/17 :  01:03:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Se mitt inlägg i

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1648

och PDF filen i densamma.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/17 :  02:30:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej no!

Den digitala "disten/klippningen" måste, i sig själv innehålla diskant??
Coolt initiativ!


En grej som A skulle vilja prova är att importera,- både en inspelad
mätning* av "Breaking the law"** samt orginalet*** in i "Free Filter"****:



-och sedan däri***** "kalkylera" fram den ljudfil som är:
Orginalet*** minus^/- mätningen* = "X-file", X-file + orginalet*** =
"våran superduper-file".
För därefter kan vi prova om "våran superduper-file" ger ett bättre/neutralare
ljud i rummet^^^. Vi har eventuellt??, fått oss 1st.... DIYfattigdräng´s-


-TacT RCS 2.2X,- á la Â!!


* Mätning ifrån ens eget lyssningsrum.
** Eller annan valfri låt( av JP, ed ;).
*** Utav "Breaking the law( av JP, ed ;).
**** Audioprogram till pc/mac( para/graf-eq, osv, ed).
***** Uti Free Filter( beräkna ngt, ed).
^ Motsatsen till plus (+) / som i : A -^^ audiomani = nästan normal.
^^ Minus (-)^ .
^^^ Ens eget lyssningsrum.


24 x SS´s 15W/4531G00(?) + 6 x NR´s R28(??) = nytt ifrån TacT:
Större bild : http://www.tactaudio.com/Images/speakers/Ls1/FRONT_TALL_NO_GRILL%20LS1-400.jpg


Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/17 02:32:1
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/19 :  12:58:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

gjorde ett simpelt test med distad ljudfil. Exporterade två ljudfiler från cubase (musikprogram) varav den ena var normal nivå på (dvs ej dist) och den andra rejält distad genom att nivån ökades så att digitala maxnivån överskreds (blir ungefär som en transistorförstärkare klipper)

Bägge filerna kom från samma musik-klipp och den exporterade kvaliten var 16bitar 96kHz (för att få med all diskant)

Filerna undersöktes sedan med en spektrumanalysator och den visade att den distade filens diskant låg ca 1.5db över den normala filens nivå, det motsvaras ju inte ens av nivåhöjningen jag gjorde för att få det att dista! märkligt... är det delvis en myt att diskanter går sönder pga att förstärkaren klipper?

Skall testa mer ingående när jag får tid, för lite intressant är det ju..





Diskanterna går oftast sönder av att förstärkaren klipper. Då kommer kraftiga nivåer av övertoner ÖVER 20 kHz att genereras. I fallet som du gjort, kommer inga övertoner att alstras över 20 kHz eftersom CD-spelarens* antivikningsfilter skär bort det.

* Dock ej alla CD-spelare har goda lågpassfilter såsom Pioneers Legato Link, Sonys variabla 1, 2, 3, STD = OK, tidigare Wadia m fl.



Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/19 :  13:09:21  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

quote:

gjorde ett simpelt test med distad ljudfil. Exporterade två ljudfiler från cubase (musikprogram) varav den ena var normal nivå på (dvs ej dist) och den andra rejält distad genom att nivån ökades så att digitala maxnivån överskreds (blir ungefär som en transistorförstärkare klipper)

Bägge filerna kom från samma musik-klipp och den exporterade kvaliten var 16bitar 96kHz (för att få med all diskant)

Filerna undersöktes sedan med en spektrumanalysator och den visade att den distade filens diskant låg ca 1.5db över den normala filens nivå, det motsvaras ju inte ens av nivåhöjningen jag gjorde för att få det att dista! märkligt... är det delvis en myt att diskanter går sönder pga att förstärkaren klipper?

Skall testa mer ingående när jag får tid, för lite intressant är det ju..





Diskanterna går oftast sönder av att förstärkaren klipper. Då kommer kraftiga nivåer av övertoner ÖVER 20 kHz att genereras. I fallet som du gjort, kommer inga övertoner att alstras över 20 kHz eftersom CD-spelarens* antivikningsfilter skär bort det.

* Dock ej alla CD-spelare har goda lågpassfilter såsom Pioneers Legato Link, Sonys variabla 1, 2, 3, STD = OK, tidigare Wadia m fl.







hmm jag borde fått med frekvenser över 20kHz eftersom jag klippte en signal och exporterade den i 96kHz (har inte blandat in nån cd, allt gjordes i datorn) dock är jag inte helt säker på hur det blir när man klipper en signal digitalt i cubase (skall testa mer om jag får tid)... tyvärr har jag inget 96kHz ljudkort så jag kan inte testa att klippa signalen "på riktigt" med förstärkaren och spela in det..

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/19 :  13:10:46  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Knoppen,

klippningen av förstärkaren i sig genererar inte speciellt kraftiga nivåer över 20 kHz. Se

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1648


Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000