HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Efterdra högtalarelementen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/27 :  01:48:38  Show Profile Send peder47 a Private Message
Xover.....

Som vanligt,det är bättre att testa själv innan man tar ställning för eller emot

Tycker det är lite konstigt att en sån här enkel teståtgärd kan diskuteras i så många inlägg utan att testa själv.



Spela en *snutt* av en låt,efterdra elementen,spela samma *snutt* igen.

Som ngr tidigare sagt,det blir en skillnad till det bättre.Jag gör detta själv ca 4 ggr/år och har gjort det i ca 15 år.

Ett av många sätt att underhålla musiksystemet för att det ska prestera optimalt,och det oavsett priset på högtalarna.

Elementen ska sitta *tajt* utan att dra sönder gängorna,lita på ditt inbyggda moment i armen

Lycka till....
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/07/27 :  02:13:06  Show Profile Send CC a Private Message
Hm? Jobbade lite extra på en möbelfirma för många år sedan. Där fick jag veta att trämöbler alltid skulle efterdras efter några månader. Detta gällde naturligtvis både billiga o dyra konstruktioner!
Och att det skulle vara något konstigt med att efterdra skruvarna på sina högtalare? Inte är vår värld (hifi´n alltså) mer perfekt än den övriga?
Kollar själv regelbundet alla kontakter o skruvar på min anlägning. Funderar inte ens tanken på om det skulle ha någon påverkan på dens ljudkvalite´...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/27 :  03:38:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej det låter fullt rimligt att efterdra, det gäller ju många tingestar, men och ett stort MEN, hur kan man vara säker på att konstruktionen inte är gjord för att tåla ett bestämt maximum ur ljud- och hållbarhetssynpunkt över vilken gräns man riskerar att få skador på konstruktionen eller att åtgärden är kontraproduktiv.
OK, det sista kan man ju lyssna sig till om inget gått sönder, men skador?

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/07/27 03:53:27
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/07/27 :  03:49:24  Show Profile Send CC a Private Message
Du menar om man skulle dra så hårt att gängerna skulle ge med sig? Inte orimligt när det gäller trä ioförsig... Men man kanske inte ska ta i för kung o...? De flesta seriösa högtalare brukar ju ha mdf i baffeln åtminstone så de ska väl kunna tåla lite? Och skulle nu gängerna ge med sig pga klent trä så är det kanske dags för lite DYI och plugga hållet o gänga nytt? Eller nåt?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:18:25  Show Profile Send lasselite a Private Message
Klart att man kan testa med att efterdra sina skruvar. Det finns iofs en del (sällsynta) "flytande" upphängningar, så kolla detta först. Om du "kryssdrar" och bara drar lite åt gången är det ingen risk att du förstör dina element.

Angående slarv eller inte; det förekommer nog, men en del av bekymmret har nog med olika grader av luftfuktighet och temperatur att göra som fler har påpekat. Dessutom är olika material olika känsliga. Slutligen har vi transporten från fabrik via olika lager och butiker till våra hem.

Oavsett källan till problemet skadar det inte att efterdra en högtalare med normal upphängning om man bara är försiktig.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:27:36  Show Profile Send Xover a Private Message
Så detta med att efterdra är en stor upptäckt! då kanske industrin måste lägga in det i sina bruksanvisningar så även tant Agda begriper att detta måste göras lite då och då.

Det verkar som om det gäller högtalare från ICA eller OBS! Stormarknad inte f-n gäller det dom stora seriösa tillverkarna, det är livsfarligt för elementen om kreti och pleti skall afterdra tänk er tant Agda med skruvmejsel i näven eller varför inte farbror Anselm som skall efterdra sina Sonus Faber det enda han hittar att dra med är en gammal krokig spårmejsel Oops! jämarns vad långt in den åkte undrar just vad som kan finnas där inne?.:-)
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:30:28  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Har de seriösa byggarna använt skruvar så får man nog efterdra dem ändå... har nog inte så mycket med priset på produkten att göra.

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:56:55  Show Profile Send Xover a Private Message
Jodu det kan du ge dig f-n på priset spelar roll, det är klart att efterdragningsrörelsen kommer att efterdra högtalare, men jag skiter i detta eftersom mina element sitter som berget men jag skall kolla på några svindyra nästa vecka.Detta är ingen stor grej det är en marginell företeelse att elementen skulle sitta löst och om så vore att det har en avgörande betydelese för ljudet varför efterdras inte elementen i butiken.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:04:24  Show Profile Send peder47 a Private Message
Xover....skrev

*Det verkar som om det gäller högtalare från ICA eller OBS! Stormarknad inte f-n gäller det dom stora seriösa tillverkarna,*

Antingen så är du bara liiite sommarvärmeobstinat eller så läste du inte mitt tidigare inlägg.
Det gäller ALLA seriösa högtalare jag provat samt även haft själv de senaste 15 åren då jag började med detta.

Du skrev också....

det är livsfarligt för elementen om kreti och pleti skall afterdra tänk er tant Agda med skruvmejsel i näven eller varför inte farbror Anselm som skall efterdra sina Sonus Faber det enda han hittar att dra med är en gammal krokig spårmejsel Oops! jämarns vad långt in den åkte undrar just vad som kan finnas där inne?.:-)

Att det inte står i bruksanvisningen handlar helt enkelt bara om marknadsföringsstrategier.
Gemene man tror att produkten är sämre om den fodrar ett visst underhåll som man inte är van vid och inte ens hört talas om.....se bara på din egen reaktion .

Om man ska ta med detta i bruksanvisningarna så får de tydligen utformas som de amerikanska,en detaljerad folder som är 2 cm tjock för att skydda sig för eventuella stämmningar, då sunt förnuft verkar vara en bristvara på vissa håll bland ev kunder.

Du skrev lite till....

Så detta med att efterdra är en stor upptäckt!

Svar nej,det är inte en stor upptäckt.Det är ett känt faktum sedan många,många år av många som, Ett av många sätt att underhålla musiksystemet för att det ska prestera optimalt,och det oavsett priset på högtalarna.

Xover,återigen..Lycka till med testen och...Våga vara Openminded.


Peder







Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:10:12  Show Profile Send Xover a Private Message
Jo jag är openminded men va f-n nu får det räcka med efterdragningstips, det finns synpunkter på detta med att efterdra som jag inte vill lägga in här det blir bara ett jädrans hallåande så glöm mina sura inlägg, fortsätt att efterdra om ni tycker det är en bra.

Edited by - Xover on 2003/07/27 13:25:08
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:16:04  Show Profile Send lasselite a Private Message
Xover; du har nog helt rätt. Dessutom burde folk inte äta i sina vardagsrum, tänk om dom snubblar å drar gaffeln rätt i elementet:o Nä säkrast e nog om tant Agda inte har annat än Canton eller nån annan högtalare med stålgaller. Den stora frågan är: hur kom farbror Anselm över ett par Sonusar när han inte har råd med en skaplig verktygslåda? Fått dom, haft dom, ärvt dom!!!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:23:37  Show Profile Send Xover a Private Message
Mitt husorgan http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?23:4 har synpunkter på detta med att efterdra så jag får ge mig lite iallafall men läs och begrunda.

Many reviewers and owners have heard hysteretic randomness in action when they experience the improvement wrought by judicious tightening of the fixing screws for loudspeaker drivers. This needs to be done with some care; it is only too easy to strip threads in wood-composition baffles where steel "T" nuts are not used. Overtightening can also fracture the driver frames. After manufacture, wood or wood-composition materials accept a degree of compression; speaker fixings can loosen with time, even in the interval between manufacture and delivery.

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:24:45  Show Profile Send peder47 a Private Message
Xover,igen

Elementen behöver inte sitta löst,det kan räcka med att efterdra 1/4´s till ett 1/8´s varv för att det ska vara hörbart.Mao från *tajt* till ännu *tajtare*

Detta gäller på de burkar jag provar från JPW´s minimonitorer (pris 995:-) till Wilson för flera hundratusen.

Och återigen,testa på dina egna *burkar*....sen kan du komma med synpunkter för eller emot.
Nu blir det ju bara hypotetiska resonemang från din sida.

Lycka till

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:25:50  Show Profile Send Xover a Private Message
Se ovan! egentligen tycker jag att det är dåliga produktionstekniker som sett till att elementen lossnar med tiden detta går att åtgärda precist men man måste vara openminded isåfall.;-)

Edited by - Xover on 2003/07/27 13:28:04
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:48:12  Show Profile Send peder47 a Private Message
Xover skrev....Se ovan! egentligen tycker jag att det är dåliga produktionstekniker som sett till att elementen lossnar med tiden detta går att åtgärda precist men man måste vara openminded isåfall.;-)

I mina fullregisterhögtalare (dyra),är alla element, förutom skruvar med T-mutter på insidan även silikon eller smältlimmade.Trots detta är en efterdragning klart hörbar

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:53:53  Show Profile Send Xover a Private Message
En man som jag uppskattar mycket han heter Linkwitz, denne man har tydligen en bra lösning på det här med elementfastsättning kolla in hans ritningar på hemsidan, med bra produktionsmetoder så går det att få elementen att sitta som gjutna om det behövs!http://www.linkwitzlab.com/m_panel.htm

Edited by - Xover on 2003/07/27 14:21:51
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:18:30  Show Profile Send peder47 a Private Message
Xover

Ta nu en paus härifrån i 5 min,ta fram lämplig nyckel....Spela en *snutt* av en låt,efterdra elementen,spela samma *snutt* igen.

Obs,efterdra även de tre,fyra skruvarna (om sådana finns) som håller diskanten i Diskantplattan som är i sin tur skruvad i högtalarna...hoppas du förstår vad jag menar (kanske lite omständig förklaring ).

Givetvis måste musiksystemet vara uppvärmt innan detta görs för att prestera optimalt,men det är ju bara vanlig *praxis* .

Återkom gärna med dina lyssningsintryck.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  15:00:36  Show Profile Send Xover a Private Message
Det gick inte att dra mer på mina hemmbyggen eftersom elementen har tätningslister av sättmassa som härdat skruvarna (SPAX) sitter som berget.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  16:17:01  Show Profile Send Xover a Private Message
Det är inte alltid man vinner på att skruva ett stort baselement hårt till baffeln helt enligt Linkwitz, man får resonanser pga den stora massan på magneten dessa resonanser forplantar sig ut i baffeln och ställer till det aja baja.

Thus, the driver is clamped between the front panel and the back spine with a small amount of resiliency and is essentially held from the magnet. This avoids the basket-magnet (spring-mass) resonance that is typical for a driver with the basket screwed to the front panel.

Så kan det gå om haspen inte är på.;-)
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/27 :  16:54:22  Show Profile Send audiogear a Private Message
Xover, nu gav du uttryck för något som är typiskt för den värld vi lever i, det finns ingen fråga som har ett entydigt svar. Vanligtvis får man alltid diametralt motsatta svar bara man frågar tillräckligt många personer. Därför är det enda rätta att bilda sig en egen uppfattning. I detta fall är det relativt enkelt för de flesta (uppenbarligen inte för dig dock). Ta en skruvmejsel, skruva åt och lyssna efter om ljudet blev bättre eller sämre än tidigare. Om det blev sämre så tar man samma skruvmejsel och lossar på skruvarna igen.

Att döma av de inlägg som kommit in hittills så har dock ingen upplevt en försämring av ljudet efter åtgärd. Det borde vara fler som skruvat åt sina element efter att denna tråd startade och som kan bidra med lyssningsintryck. Kanske visar det sig att inte alla fick det resultat de önskade.



Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  17:02:21  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag är för mycket tekniker för att hålla på med sådant trams! dessutom är jag förespråkare för en inte alltför hård montering av baselementen, en gång för länge sedan fanns det en diy beskrivning i HF om hur man monterar ett baselement elastiskt mot baffeln jag provade då och detta har funkat bra, nu har jag möjlighet att mäta vibrationer så jag kan konstatera om det blir Ok!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000