HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ny artikel av Nelson Pass
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/26 :  21:47:17  Show Profile Send Xover a Private Message
Jaha ja! Pabo! JC menar att så är fallet! att den femte ställer till det även om den är där nere i bruset han har en förklaring någonstans på webben sök och du skall finna, Zen&Co!, ja men varför följer erfarna konstruktörer efter isåfall, det uppstår ett flertal fantastastiska konstruktioner baserade på detta fenomen jag har alltid tyckt att det verkat lite obskyrt och avstyrt ett bygge även om det kliat oerhört, salvan som bedövat heter JC han har alltid haft en nykter syn på det hela och kontrat Nelsons idéer men han har inte gått i svarsmål utan legat lågt dom fäktas inte i onödan om man så säger.

Nästa fundering har någon byggt de originalkonstruktioner som han välvilligt lämnat ut med schema och komponentbestyckning det är ju egentligen ingen större skillnad när man ändå är på G.

Jag är inne på att det skall vara SE komplementärt med motkoppling helt enligt JC men hur fan gör man så att den 5:e inte dyker upp.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:59:46  Show Profile Send Pabo a Private Message
Se till att den 3:e inte dyker upp så får du inte den femte

Bästa sättet att se till att den 3:e inte dyker upp är köra SE och det är då man får urkeldålig verkningsgrad. Skall man köra SE så borde man åtminstone köra med strömgeneratorer eller ännu hellre med Nelsons egen styrda strömgenerator på drain.

Faktum är att när man kopplar ihop en N-kanal och en P-kanal i ett push pull steg så skapar man 3:e ton och sänker 2:a tonen så då får man inte applicera motkoppling om man är ute efter att inte få någon 5:e ton.

OK, man kanske skulle ta och testa att bygga en motkopplingsfri historia för att se om det låter bra med noll i 5:e ton. Men aldrig att jag slösar bort så mycket effekt som i Nelsons SE-steg med motstånd som bias enheter

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/26 :  23:33:45  Show Profile Send Xover a Private Message
Se där! Pabo har tänkt till på helt fräcka påståenden från mig, illa underbyggda men iallafall rätt konkreta med tanke på vad JC har gjort med sin preamp Blowtorch som är femtetonsfri och drar sisådär 100W mycket det för ett försteg.

Kör hårt Pabo detta kan sätta en ny standard för försteg glöm ej vårt projekt HiFiforum DeLuxe preamp.
Jag gillar dig Pabo, du är en sån som man vill ha som kompis i skyttegraven du hittar alltid en utväg verkar det som? och är kamratlig utan fjäsk.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:41:54  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Anledningen till artiklarna om Zen Variations är ju egentligen inte att bygga de mest välljudande stärkarna i världen. Nelson skriver dem för att dela med sig av den kunskap han besitter och för att få folk att inse att man kan sitta hemma och pula med ganska enkla kretsar, som man kan få väldigt välljudande.

Om du bortser från kylflänsarna, som i Zen-familjen är löjligt stora, så kostar ju inte komponenterna många kronor till de där hobbyprojekten.

Zen-stärkarna låter bra, mycket bättre än Hajfutsi för två tusen spänn från SIBA. Dessutom är de såpass enkla att bygga att i princip vem som helst kan bygga en hemma på köksbordet. Artiklarna är dessutom väldigt informativa och förmedlar kunskap som är svår att hitta någon annan stans på nätet.

http://www.passdiy.com är en av mina favvisar, när det gäller "bygga hemma"-skola. De andra två som ligger högt i kurs är Elliott Sound Products-siten: http://sound.westhost.com/index.html och Leach Amp-siten: http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/

I princip är det dessa siter jag har lärt mig det mesta jag kan om elektronik. Sen finns det en riktigt bra site någonstans om powersupplys, som jag inte kommer ihåg på rak arm.

Så även om Zen V5 inte mäter bra, så lär man sig mycket på att bygga en och börja tweaka. Konstruktionen är så enkel att de flesta kan lära sig något på den.

Anledningen till att jag hamnade i Nelsons garage var att jag var på ett jobb i San Fransisco och hade en dag över. Jag hyrde mig en bil med GPS (vilket är ett måste, för att hitta hem till farbrorn) och åkte dit. Han bor mitt ute i skogen i ena ändan av ett naturreservat. Precis så vill jag också bo. Vildmark med närhet till stan. Säkerligen svindyrt. Självklart hade vi missat varandra veckan innan med e-mail och telefonsamtal, så det blev en rolig överaskning för honom att jag dök upp på garageinfarten. Men han är inte den som skickar iväg folk. Hur trevlig som helst. Jag hade i och för sig fått en inbjudan från honom sedan tidigare, så jag var inte helt oväntad. Så de där Jordan 92:orna som nämns på sista sidan i Zv5-artikeln, har jag lyssnat till. Dessutom fick jag mig en bra historielektion om hur Pass Labs kom till, och en lektion om hur de där svindyra XVR1-delningsfiltren är uppbyggda.



Gubben är cool. Att han nöjer sig med en anläggning med 0.5% distorsion för slölyssning tycker jag är helt OK, så länge som han inte tvingar på sina åsikter på andra. Han är tvärtom. Ger ju bort i princip all sin kunskap till dem som orkar ta emot.

Godans gott,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:45:12  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Bara för att gotta mig lite till... Här är Jordan 92:orna (också jag då...)



Stor version:
http://www.skip.informatik.gu.se/~kmg/fotoalbum/usa-2003/pass/DSC00115.JPG

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM

Edited by - swede on 2003/07/27 21:46:55
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:51:44  Show Profile Send Pabo a Private Message
Hmm... Det som kostar i ett slutsteg är nätdel, kylflänsar och effekttrissor och där går Nelsons Zen-variations i spetsen för skaran av de dyraste.

Synd att slösa så mycket pengar på så dålig prestanda. Att de ändå "låter" bra tycker jag bara bevisar att man hör det man vill höra samt att vår förmåga att uppfatta distorsion kanske inte är så bra.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:54:47  Show Profile Send Xover a Private Message
Ett fint minne från en cool kille, har han kvar sina fula jympadojjor dom han brukar ha till sin konfektionsutställarkostym.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:10:24  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Pabo: Om du läser lite noggrannare i texterna, så ser du att Nelson är stark förespråkare till att man leker med dessa kretsar och att man använder "Kajsa Warg"-metoden. Man tager vad man haver. Om du råkar ha en lämplig transformator i garderoben, vilket inte är helt omöjligt bland många i hans läskrets, så använder du den.

Enkla byggen med helt ok prestanda.

Även jag måste dock erkänna att min hembyggda Aleph 30 inte riktigt lämnar ifrån sig samma välljud som en kommersiell produkt för femti lök (om man väljer noga), men den är byggd av prylar jag hittat i olika containrar ellet tiggt ihop.

Om gubben i fråga tycker att ett ingångssteg i en stärkare (ex. A75, Norman Thogard's note på sidan 3, http://www.passdiy.com/pdf/A75p1.pdf) låter bättre om man skippar en aktiv current source och använder sig av en resistor istället, så är det väl så då. Men han brukar i alla fall vara ädel nog att förklara varför han gör så.

Pabo, det låter som att du retar dig lite grand på att Nelson inte skriver om den ultimata förstärkaren. Detta är ju något som Douglas Self och Randy Sloan gör i sina böcker, som är lättlästa men kostar pengar. Dessa artiklar är ju gratis. Och man lär sig. Var nöjd med det.

Ha det gott,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:21:54  Show Profile Send Xover a Private Message
Hm... Nelsons "riktiga" schemor finns ju till beskådande, det finns en kille i "forna Jugoslavien" som gör kretskort till originalkonstruktioner mycket snygga jobb och inte speciellt dyrt, jag var på väg att beställa bara för att kunna ha en seriös referens utan att lägga ut en massa deg.
Är det någon som vill veta var man beställer så skall jag kolla.

Edited by - Xover on 2003/07/27 23:01:41
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:23:58  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
icke om man beställer boken som fjärrlån från biblioteket...

och sedan offrar en timme efter jobbet på att kopiera den. Fy , så får man inte göra enligt nya EU-lagar :)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:38:34  Show Profile Send Xover a Private Message
Nämen! fy bubblan hur gör du ajabajamaja, på detta sätt blir dom rika fattigare och vem skall då köpa nya bilar så att vi småfolk kan köpa dessa billigt när dom ledsnat.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:35:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så gör minsann aldrig jag! Stygga pojkar...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:21:35  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Xover>>

Här är adressen till Kristijan

http://web.vip.hr/pcb-design.vip/

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:29:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra länk.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:30:03  Show Profile Send Xover a Private Message
Är det han med de snygga kretskorten! jo jag mejlade honom för ett år sedan om att göra kretskort till ett projekt som jag hade på G.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000