HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lackering av betong
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:30:29  Show Profile Send divander a Private Message
Är det någon som har erfarenhet av att lacka betong/cement? När jag en gång pratade med Bo Hansson om skivspelaren Continou sa han att de i början hade problem med lackeringen. Matrialet "gasade" och det uppstod bubblor och ojämnheter. Vet någon något om det här?

Oops! I did it again

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:26:38  Show Profile Send PelleW a Private Message
Hade du tänkt dig klarlack direkt på betongen? Är det inte problem med att få cementen/betongen så pass slät och utan lufthål att det går att lacka direkt? Det vore annars lite intressant att veta.
Jag själv hade tänkt att fanéra betongen genom att spackla och slipa den först, men det kanske inte är intressant i ditt fall.

-Pelle
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  01:15:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kanske Peter S kan berätta hur han gjorde med sin betongskivspelare.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15522

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/28 :  01:44:02  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tänkte slipa, spackla och sprutlackera med färg.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/28 :  02:04:44  Show Profile Send PelleW a Private Message
Om du bara väntar tillräckligt länge så betongen har fått brinna klart borde det inte vara några problem med luftbubblor kan man tycka.
Tror det är 4 veckor de har som minsta brinntid på broar och tunnlar vid vägarbeten innan de släpper trafik på dem. Prova gjuta något enkelt först och se om det fungerar.

-Pelle
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/28 :  12:51:03  Show Profile Send divander a Private Message
Jo det borde ju funka om man väntar ett tag med lackeringen.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/28 :  13:37:02  Show Profile Send rowa a Private Message
Det tar 25 år för betong att brinna klart helt
Har för mig man ska akta sig att måla betong med plastfärger och liknande, då betongen behöver andas.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:22:46  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej jag har lackat ett helt gäng med betonghögtalare och har aldrig fått några problem med det, dock har kabinetterna stått ett par år innan så jag kan inte säga någonting om hur länge man kan tänkas behöva vänta.
Köp en riktig filler grundfärg (för bilbruk) och lägg på i botten så är du klar i ett naffs. Den sjunker inte som sprutspackel och den blir precis så tjock/tunn som du vill ha den beroende på mängden förtunning. sen så är det bara att lägga en valfri färg ovanpå. har kört uteslutande med vanlig 1K typ servalack. Snåla inte med förtunningen då du sprutar så blir det blankt och bra.
MVH / Micke
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:54:35  Show Profile Send Xover a Private Message
Det lär finnas en ny betongtyp som har enorm hållfasthet om jag inte minns fel har den ryskt ursprung och har eller är en del i ett forskningsprojekt här i Sverige någon som vet var mankan hitta något om detta.
En fördel med denna betong skulle vara att man kan gjuta superfina detaljer.
Edit: Glömde att nämna denna betong var visst också förnämnlig att lackera.
Edit:Forskning pågår inom ramen för ett EU-projekt om självkompakterande betong, det vill säga betong med så hög flytbarhet och samtidigt bra stabilitet att den kan gjutas helt utan vibrering med fullgott resultat. I Luleå fokuserar man på kombinationen fiberarmerad självkompakterande betong.

Edited by - Xover on 2003/07/28 22:30:47
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/28 :  22:43:41  Show Profile Send Xover a Private Message
http://www.capton.se/google.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000