HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD C370
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:30:38  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag är ute efter en förstärkare med bra kraft, vilket NAD C370 verkar vara!
Någon som har kommentarer om förstärkaren?
Ljudkaraktär etc.?
Någon som jämfört den mot HK 670 med samma högtalare?

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/25 :  13:57:12  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jämförde C350n mot 670n, C350 vann imho.
C350n låter klart mer ofärgad, HKn lät kul en stund men jag tröttnade fort på den.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/25 :  14:37:06  Show Profile Send audiogear a Private Message
Själv har jag jämfört den mot både HK650 och HK670.

HK650 har bästa drivet av dem i den mån att den driver på hela tiden medan NAD:en väntar med att skjuta till kraft till vissa utvalda tillfällen, förhoppningsvis då något i musiken kräver det. Den har mer av karaktären "stålhandske i lovikavantar" om man så säger.

HK670 ligger någonstans mitt emellan, den har lite mera "fart" i sin återgivning än NAD:en men besitter samtidigt inte dennes stabila lugn och förmåga till imponerande krafturladdningar. Vidare är 670:n tonalt något ljusare än C370 och har en, i mina öron, luddigare artikulering i framförallt mellanregistret.

Så ljudmässigt skulle jag nog välja NAD C370, men se upp för kvaliteten!!! Jag hade sådana problem med en C370 att jag var nära att lägga av med HiFi. Efter att ha fått igen pengarna och köpt en Rotel istället så har dock intresset tagit fart igen



Edited by - audiogear on 2003/07/25 14:38:53
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/25 :  15:01:20  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Vilken Rotel har du köpt?

Jag har också funderat mycket över en Rotel RA 1060.
Men den har ju bara halva specificerade effekten jämfört med NAD C370 (dvs 2x60W jmf med 2x120W).

I och för sig är väl Rotel kända för att ha en bra strömkapacitet så den borde ju klara något så när tungdrivna högtalare eller?

Hur är ljudet i Roteln? Någon som ägt en?

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/25 :  15:32:28  Show Profile Send audiogear a Private Message
Det var just en RA-1060 jag köpte. Den har ett fantastiskt driv och en förmåga att göra många tunga saker samtidigt utan att det låter ansträngt och komprimerat, här klår den både NAD:en och HK:n. NAD:en är dock helt klart bättre än HK:n på just den punkten. Tonalt är Roteln nära nog helt neutral med en touch värme som gör den lättlyssnad. Den har en lite framskjuten ljudbild men kontrollen från lägsta bas till högsta diskant gör att den inte blir jobbig att lyssna på. Den excellerar i just områdena kontroll, detaljskärpa och dynamikförmåga.

Det stämmer att den bara har halva NAD:ens effekt, men eftersom effektkuben är stabil och strömförmågan bra så ska det inte vara några problem om du inte väljer väldigt tungdrivna högtalare.


Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/07/25 :  16:14:09  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har ett par hyfsat lättdrivna högtalare så det borde faktiskt inte vara några problem med "bara" 2x60W!
Jag hade faktiskt tänkt provlyssna på en RA 1060 för några dagar sedan, men tyvärr hade butiken inte inne någon sådan just vid det tillfället.
Den är dock mycket intressant, så en provlyssning blir det definitivt!
Tack för svaret förresten!
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/25 :  19:52:14  Show Profile Send krorre a Private Message
Audiogear: Hej, vad var det för problem du hade med nad c370? Nyfiken
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/25 :  20:00:29  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag har återgett felen flera gånger tidigare, jag repeterar kortfattat:

Ex. 1: Extrem kanalobalans
Ex. 2. Ingångsväljaren slutade fungera
Ex. 3. Annat fel på ingångsväljaren, samt att volymratten var felmonterad så att den knappt stack ut från chassit.

När det tredje exemplaret återställdes så krävde jag pengarna tillbaka, vilket jag fick trots att försäljaren sa att NAD aldrig går sönder...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000