HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Clio mätsystem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/07/24 :  21:10:26  Show Profile Send Jodå a Private Message
Står in begrepp att köpa clio. Är det något att ha eller...? Det jag tänker på är hårdvara o dyl.

Någon som har erfrenheter av detta system?

Tanken är att kunna mäta upp olika rum och kalibrera högtalarindtälningar samt dämpning av rummet.

Fram för mer dynamik i popmusik!

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/07/24 :  21:17:14  Show Profile Send Simba a Private Message
Jeg har Clio, og har hatt det i noen år. En av Clio's største fordeler er nok dens brukervenlighet. Clio er og har vært en av mine beste invisteringer igjennom tidene (på linje med SoundEasy 7.0). Det skal alikevel sies at det finnes mange programmer som er mer rettet mot rommålinger enn Clio.

Edited by - Simba on 2003/07/24 21:18:43
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/07/24 :  21:24:37  Show Profile Send Jodå a Private Message
Vilka program då? Jag har för avsikt att mäta ett tiotal rum. Det jag är mest skeptisk mot är att det är så otäckt billigt =).
Hur fungerar hårdvaran? dvs. Mätmikrofon, mikförstärkare mm.?

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/07/24 :  21:30:40  Show Profile Send Simba a Private Message
Clio hardware er meget bra. Den er MEGET stabil og gir målinger du kan stole på. Selv en bruker som aldri har brukt programmet før, kan måle meg god nøyaktighet (programmet kan selv juster gatingtiden!). Dessuten lar den deg fint måle uten egen preamp!!

Bakdelen med Clio hardware'en er at den ikke kan kobles til en laptop. Det har hittil vært det eneste jeg har savnet i programmet.

Edited by - Simba on 2003/07/24 21:32:05
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/07/24 :  21:36:57  Show Profile Send Jodå a Private Message
Det där med laptop är kanske det minsta problemet. Då vi har ett serverbaderat system som innebär "instant playback" av 1000 audiospår i alla rum. dvs. 500 stereospår.=) Med andra ord så kan man chansa och köpa detta system? Det skall bli intressant att utvärdera dessa data mot en kunnig och seriös "uppmätare".

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/24 :  22:17:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Köp en MLSSA helt makalöst bra dessutom världstandard, menyer som är makalöst enkla, de Europeiska har säkert bättre algoritmer men... krångligt som bara den, de amerikanska FFT instrumenten är helt underbara glöm CLIO made in Italy.

Måste LAPTOP användas så köp av Sound Technology också av världsklass ingen kan tävla, samma där menyer som är just det makalösa.
Eller varför inte gynna en kul kille Paul Miller med sitt företag Miller Audio Research han kanske har nått nytt har har inte talat med honom på länge kolla hans hemsida www.milleraudioresearch.com.

Edited by - Xover on 2003/07/24 22:36:00
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/07/24 :  22:54:48  Show Profile Send Jodå a Private Message
Tack Xover för ditt svar! Förklara lite närmare MLSSA amerikanska FFT.

Jag är inte så hemma på detta med mätprogram. Är mest van att använda öronen :).


Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:09:42  Show Profile Send Xover a Private Message
Vad jag vill hävda är att man i första hand skall köpa ett välkänt system om man tänker presentera sin mätningar globalt, tänker man bara att använda för egna undersökningar så räcker det med ett enkelt mätsystem baserat på ett bra ljudkort och ett bra program t.ex de två svenska system som jag inte kommer ihåg vad dom heter, i andra hand CLIO eller nått från Liberty Audio dom är dyra och inte så där rediga som det kan se ut, men förmodligen duger dom för diybruk.
Ladda hem demo för de amerikanska programmen så kan du själv gör en jämförelse, jag har provat alla amerikanska ljudkortsbaserade mätprogram som finns tillgängliga på the Internet och kan konstatera att man får det man betalar för.

MLSSA bygger på unik hårdvara och var först i världen med detta DRA Labs Dough Rife heter han Sound Technology har rökt på i några år så domhar hamnat lite på efterkälken men deras Spectralab är bara så där jävla bra men kostar skjortan ca 30000:- för programmet men dom har en demao med alla funktioner du behöver dock ett mycket bra ljudkort till detta program.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:29:38  Show Profile Send Jodå a Private Message
Tackar Xover!!

Jag kan inte mer än hålla med... Välkända system brukar ju vara någon sorts standard, och det är bra om de flesta pratar smmma språk! (Bara denna ljungel med studiomonitorer räcker)

Presentera globalt är väl inte riktigt det primära med det hela utan bara att få en dräglig lyssningsmiljö. (läs perfekt)
Vad menar du med Mycket bra ljudkort? är det inte framförallt A/D omvandlarna som behöver vara riktigt bra? Digitala Ljudkort från "RME Hammerfal" eller merging technologies borde väl duga?

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:43:37  Show Profile Send Xover a Private Message
RME och Digital Audio är kanske de som är mest lämpliga till mätändamål till rimlig kostnad enligt John Atkinson Stereophile
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/25 :  01:43:49  Show Profile Send brumel a Private Message
LEAP då? Är det besläktat med mlssa?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/25 :  07:35:35  Show Profile Send Xover a Private Message
Nä det är ett gammalt högtalarberäkningsprogram.
MLSSA är unikt, kan egentligen bara jämföras med ett annat fint svindyrt system, TEF från Amcron eller som dom numera heter igen CROWN.
Så här ser det ut MLSSA, TEF, AP, Brüel & Kjaer, Miller Audio Research, Sound Technology ( om dom rökt klart) Sysid, existerande proffesionella mätsystem.
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/25 :  08:40:49  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Nu tycker jag att Xover ska sluta svamla om saker som han inte vet något om.

Clio bygger faktiskt på unik hårdvara precis som MLSSA. Clio är dessutom mera lättanvänt än MLSSA, med reservation för att jag inte känner till nyare versioner av MLLSA. Priset är en tredjedel av MLSSA, tror jag. CLIO används och refereras till av många kända och etablerade högtalarkonstruktörer.

Clio har olika versioner för amatören och de mer professionella användarna men samma hårdvara används.

Detta är en samling fakta som Xover tydligen inte känner till men han uttalar sig ändå som en expert på området och rekommenderar bara de dyraste alternativen som ingen amatör har möjligheter att skaffa sig.

Dessutom så var det väl frågan om efterklangsmätningar i rum frågan gällde och då är jag inte så säker på att Xovers rekommendationer är de bästa.

Xover må gärna protestera men jag tycker att han skulle tänka efter lite innan han svamlar på.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/07/25 :  10:45:07  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Som användare av Clio sedan många år kan jag inte göra annat än att rekommendera systemet.

-Prisvärt
-Lättanvänt (intuitivt)
-Kraftfullt

Numer finns visst en Windowsversion som torde göra det ännu mer lättanvänt. Vill man ha billigare kan man köpa Lite-versionen som innehåller det mesta en amatör behöver.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/25 :  10:58:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har kört Clio-lite i dryga halvåret. Det funkar fint och är lättanvänt.

Det tog dock en stund att göra set-up på det, mest pga av att kablarna är lite speciella.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/07/25 :  11:17:37  Show Profile Send Simba a Private Message
Jeg har både Clio og ClioWin. Begge er meget enkle å bruke. Forskjellen er egentlig ganske liten. ClioWin ser bare en smule med fancy ut.

Synes forøvrig at Xover er urimlig kritisk når ham utaler seg om Clio. Jeg kjenner faktisk til noe programmer (deriblandt LMS) på markedet også, men kan ikke annet enn å anbefale Clio fremfor noen annen.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/25 :  11:41:21  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
vilket ljudkortsbaserat mjukvara skulle ni rekommendera ?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:14:13  Show Profile Send Simba a Private Message
Sound Easy 7.0
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:22:45  Show Profile Send Xover a Private Message
>malare< Det är bra att du berättar för mig vad som gäller så att jag kan uppdatera mig, sedan så är det bra att ha en seriös refferens som dig att hänvisa till.

Till efterklangsmätningar lämpar sig MLSSA mycket väl men jag är inte säker på att jag kan rekommmendera detta till DIY:are då det kostar rätt mycket ca 50000:- då tycker jag att de två svenska systemen är att rekommendera före CLIO.

Clio är och förblir fattigmansmlssa det är bara så herr Malare!
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:24:06  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Vilka två svenska system skulle vara bättre än CLIO?

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:32:34  Show Profile Send Xover a Private Message
LspCad och LoudSpeaker Lab, med beröm godkänt till och med av Bill Waslo han med IMP.
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:34:05  Show Profile Send Simba a Private Message
Får jeg spørre hva du jobber med Xover??!!

Hva får deg så i mot Clio??!! Joseph D'appolito sammenligner nettopp MLSSA og Clio i boken "Testing loudspeakers". Her fremgår det klart at MLSSA er et tungrodd system som ikke gjør jobben noe bedre enn Clio. Tar jeg feil, eller er ikke D'appolito blandt de som best kan uttale seg??!!?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:49:50  Show Profile Send Xover a Private Message
Yes, det är han och jag tycker att de som har CLIO kan sitta nöjda, jag fortsätter med industristandard för akustíska mätningar MLSSA.;-)
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:50:05  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Xover:

Ditt svar ger ju bara ytterligare exempel på att du inte vet vad du pratar om.

LspCAD är inget mätprogram. Det finns ett tillägg som heter justmls som är mycket bra med tanke på att det är gratis för dom som äger LspCAD men det har inte några avancerade mätmöjligheter.

LoudSpeakerLAB är ett ljudkortsbaserat mätprogram som är jämförbart med IMP och dess efterföljare men att jämföra detta program med CLIO det är ju löjligt!

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:59:18  Show Profile Send Simba a Private Message
Clio er faktik mye brukt i industrien også. Flere elementprodusenter bruker blandt annet dette programmet. Clio har forøvrig også mulighet for kvalitetskontroll under produksjon av b.l.a elementer.

Jeg er redd Xover ikke vet hva ham snakker om dessverre.
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/25 :  13:01:15  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Hej på er, ni verkar lite upprörda...
En lite detalj bara Jodå: skall du använda detta proffesionellt eller är du en seriösare hempulare som mäta lite i lyssningsrum? Jag tycker att det verkar bli mer slagsmål om vilket program är bäst inte om CLIO duger till det Jodå vill använda det till. Eller om han skall kolla efter ett annat

Jag gillar att veta var programen/instrumenten går för men jag tycker att det är viktigt att vi diskuterar på rätt nivå, Jag vill inte punga ut med 50000:- bara för att det är bättre än CLIO när jag ändå inte har ett ekofritt rum etc (för högtalarmätning). Sen när svaret och råden har kommit vill jag gärna läs mer om de olika progrmmens förtjänster.

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/25 13:12:29
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000