HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hur identifierar man en Elna vridströmställares..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:49:05  Show Profile Send urban a Private Message
kontaktresistans (tror jag att det heter), det rör sig alltså om en potensiell volympotensiometer ! . Jag hittade en 24-läges sådant i ett skrotat mätinstrument. Det ser ut att vara av den typ som används som volympot. Men jag förstår att om den ska användas som en sådan så måste man veta vad den har för kontaktresistans för att kunna beräkna korrekta värden på dom motstånd som ska monteras, och jag kan inte se någonting på tingesten som kan hjälpa mig att identifiera vad just denna har för värde, och går det i annat fall att mäta upp den för att få värdet och hur gör man det i så fall ? Är det någon som har en bra länk med instruktioner på hur man bygger och kopplar den för att den ska fungera som volympot, gärna en länk med infomation som en amatör som jag kan förstå!! All hjälp motages tacksamt mvh urban

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:53:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
Låt mig spekulera i att om kontaktresistansen ens närmar sig de värdena du vill ha för att dämpa någon audiosignal så är den helt kass! Kontaktresistanser som ligger i storleksordningen 50-100mohm är normala och helt försumbara!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:19:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Svalander har en mycket bra infosida på svenska, med excel-kalkylblad på tre olika typer av kopplingar för en 24-läges ELMA-vridströmställare samt kopplingsscheman för dessa. Enligt min mening den smidigaste samlade infon om attenuatorer för audio på internet. Du kan dock hitta mycket mer info/åsikter om attenuatorer på andra ställen. Hursomhelst, det är bara att hämta hem kalkylbladen och skriva i önskade värden på impedans, så får du alla motståndsvärden.

http://www.svalander.se/tips/volym.htm

Han har tydligen fortfarande färdiga motståndssatser att sälja om du vill slippa skriva i en lång beställningslista på ELFA eller dylikt.
Det finns många trådar på diyaudio.com, här på hififorum och på andra audioforum som behandlar ämnet volymkontroller med fasta motstånd. En av de mer intressanta frågorna är ju hur du vill att din "dämpningskurva" ska se ut - d.v.s. hur mycket skillnad i dämpning det ska vara mellan de olika stegen. Jag vill minnas att svalander hade gjort en kurva som var rätt bra, kanske lite för stora steg på riktigt låga volymer i min anläggning (det var då The End-slutsteg, rörförstärkare=rätt hög signalnivå in på det slutsteget) men annars helt OK. Men du kanske vill ha ett annat utseende på dämpningskurvan. Isåfall får du läsa trådar och eventuellt hitta en annan beräkningssida på webben innan du börjar handla motstånd. Lycka till, fasta motstånd är klart bäst.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:31:29  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej

Jag håller med Nagref fullt ut att om kontaktressistansen ens skulle närma sig ett värde där det inverkar på dämpning så är omkopplaren kass. Elma's omkopplare är specade att ha kontaktesistans lägre än 10 mohm.

De Elma omkopplare som används för Audio har lägre vridmoment än standard, 80mNm istället för 150mNm men det är inte speciellt viktigt, det betyder bara att Audio typen är lite lättare att vrida.

För info hur en stegdämpare skall kopplas titta här: http://www.goldpt.com/index.html
under diy reference.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:38:03  Show Profile Send urban a Private Message
hej, Nagref (och ni andra, och naturligtvis menade jag ELMA!), jag måste säga att jag förstår inte riktigt vad du menar, detta sagt utan att försöka vara spydig eller så men jag vet ju bara inte vad kontaktresistansen är på just denna vridströmställare ( som är ELFAs term)Och vad är ett exempel på ett värde där kontaktresistansen hotar att inverka på dämpningen? är det ett högt eller ett lågt värde . Sen måste jag bara fråga vad kontaktresistans ÄR? Som den totala amatör jag är så förstår jag inte hur det kan variera i resistansen mellan kontaktytorna i en sådan här konstruktion ( om det nu inte är något annat som menas). mvh urban
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/25 :  00:24:38  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej Urban,

Kontaktresistans är den resistans som fås av kontaktövergången mellan den rörliga kontakten och varje enskild kontaktpunkt på vridomkopplaren, I ELMAs omkopplare så är kontaktytorna antingen guld eller silverpläterade, för båda typerna anges en högsta kontaktresistans på 10mohm. Kontaktresistans variera beroende på kontaktytornas storlek och form, material och kontakttryck.

Om du tittar på den länk som jag visade så kan du se att det minsta motståndet i en dämpare för tex 10 kohm impedans är angivet till 10 ohm. Om kontaktresistansen är mycket lägre än detta så kommer det inte att påverka resultatet nämnvärt, dvs om kontaktresistansen är mindre än 0.1 ohm dvs 1% så borde allt vara OK, i detta fall så är kontaktresistansen 0.01 ohm så det är inga problem. Det borde vara mycket svårt eller omöjligt att hitta en vridomkopplare som har kontaktresistans på 0.1 ohm eller högre så jag kan inte se att det finns några som helst problem i detta fall.

Självklart är det så att omkopplaren måste vara i gott skick, guldkontakter ger nästan aldrig några problem men silverkontakter kan reagera med svavel i luften och bli oxiderade, det kan fixas med någon bra kontaktspray men använd inte kontaktspray om det inte är absolut nödvändigt.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/07/25 :  00:50:55  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
hej urban!
Edit: jag låter detta vara kvar i sin helhet. Tydligen skrev jag och nagref samtidigt. Hej nagref! Och om samma saker... Men på lite olika sätt, ibland är det bra.
----------
Jag vet ju inte varifrån du har fått det här med kontaktresistansen. Du skriver
quote:
Men jag förstår att om den ska användas som en sådan så måste man veta vad den har för kontaktresistans för att kunna beräkna korrekta värden på dom motstånd som ska monteras

Och då undrar jag om det kanske är någon som har tipsat dig om att kolla upp kontaktresistansen på vridströmställaren/omkopplaren (använd vilket ord du vill).
Du ska då veta att just den här omkopplaren har använts mycket inom audio. En typisk impedans (ungefär samma sak som "motstånd" fast när vi pratar växelström, för att förenkla) på en volymkontroll för en transistorförstärkare är 10k (10000 ohm). En typisk rörförstärkare använder istället 100k eller ännu högohmigare volymkontroll.
Det här innebär i praktiken att signalen måste gå genom minst ca 10 ohms motstånd, vilken sorts volymkontrollskoppling du än använder dig av. En kontaktresistans på ca 10 milliohm, som ELMA tydligen maximalt har, är då ett försvinnande litet bidrag till det totala motståndet, även vid de extremaste volymlägena.
Såhär ser en serie av motstånd ut för en seriekopplad 10k-volymkontroll - enligt nagrefs länk:
6838
728
560
431
332
256
197
151
117
90
69
53
41
32
24
19
14
11
9
7
5
4
3
10
Hoppas att du har koll på hur en spänningsdelare funkar annars blir det här lätt obegripligt:
Utan att gå in i för mycket detalj kan man säga att signalen i den här kopplingen går igenom alla motstånd uppifrån och ner. Om du har minimal volym (nästan tyst) går signalen först in genom 22 av de 23 motstånden (ända fram till 3 ohm) och går sen ut genom utgångskontakten. Signalen går förstås vidare mot jord också, och då är det ett motstånd kvar: 10 ohm. Har du maximal volym går den genom det första (6838 ohm) och sen till utgången. Sen måste den igenom alla de andra 22 innan den kommer ner till jord.
Det som kontaktresistansen skulle kunna göra om den vore mycket, mycket större än ELMA:s är att göra "volymstegen" ojämna för örat, så att där du har specat t.ex. 6dB skillnad skulle det bli 10 eller 4. Men då pratar vi inte milliohm utan ohm,kiloohm eller megaohm i kontaktresistans beroende på vilken del av volymregleringen vi är inne på. Så för att konkludera: du behöver inte bry dig om ELMA:ns kontaktresistans när du beräknar värdet på motstånden till den! Den ligger långt innanför motståndens egna tillverkningstoleranser.

Om kontaktresistansen skulle vara uppe i ens så mycket som 10 ohm så måste det vara något mekaniskt fel på ELMA:n. Förslitningar av kontaktytorna kan ju t.ex. uppkomma, guldet/silvret kan nötas bort t.ex. D.v.s, med nagrefs ord: volymkontrollen blir kass. Då ska du inte använda den heller, utan handla en ny osliten.
Kontaktresistansen mäter du enkelt med en multimeter med nytt fräscht batteri i sig. Välj ohm-mätning och ställ in metern på lägsta ohmråde

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2003/07/25 00:54:21
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/07/25 :  18:46:56  Show Profile Send urban a Private Message
Tack för responsen, lite klokare blev jag allt, tack !- så länge man lär, lever man. mvh urban.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000