HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Simuleringshjälp? Liten Peerless Zzubb
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:19:55  Show Profile Send flintan a Private Message
Någon som har lust att hjälpa mig simulera lite?
Jag ska bygga en testlåda till en liten subba.
Har räknat lite för hand och den bör nog bli runt 26 liter basreflex avstämd vid 30-35Hz.

Basen är:
Peerless 220WR39/115HP-AL-LS
8"
8 ohm
29-1000Hz
150W
89,1dB/SPL

Fs 29,4Hz
Vas 78,8L
Qts 0,29

Jag har fler parametrar på ett datablad som jag har lagt på något bra ställe någonstans...
Lådan blir en liten kub i betong. Så testlådan kommer både bli ett test för hur jag ska göra gjutform och gjutning och hur elementet uppträder.

Tack på förhand
/
Linus

Edited by - flintan on 2003/07/25 13:24:50

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/21 :  14:31:15  Show Profile Send MadMan a Private Message
den basen har jag =)

har den i 30 l vid 40hz.. å jag kan rekommendera att kapa den lägre än så... som du säger kanske vid 30-35
Och även att du försöker komma upp i 30l kanske..

basen i sig verkar använda dist ringen ganska frisk.. eller så är det jag som spelar högt =)
Nej hursomhelst verkar högtalaren få nått flomp ljud vid hög volym, det är inte blåsljud men nått annat.,
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:14:34  Show Profile Send flintan a Private Message
Flomp ljud, det låter inte kul. Det kan inte vara nån knepig resonans om du har stämt av lådan för högt? Har du nån EQ korrigering?
Dist ring, vad är det?
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/21 :  17:13:12  Show Profile Send flintan a Private Message
Hur fungerar det när man har flera basreflexrör. Kan man få lägre avstämning med två rör än med ett? Jag bör nog använda minst 3" rör, hur långt blir det för att få en avstämning vid ca 35 Hz i 26L (kanske 30L)? Innermåtten blir ca 30cm så om det blir mer än 25cm så blir det svårt..
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/22 :  11:57:12  Show Profile Send MadMan a Private Message
peerless har en kortslutnings ring som minskar distorsionen.. (jag kallar den dist ring)

jo jag tror det är lådan min som gör det. avstämd för högt osv.. när jag skruvar ner delningsfrekvensen till under 80hz så försvinner flomp ljudet ganska mycket.,

jag har ingen EQ, men jag funderade på det när jag byggde den i första hand men men.,


@ 35 hz
26 L ---> 29,4 cm (lite längre om man har trattat)
30 L ---> 24,66 cm



man kan inte använda flera små portar för att få ner port längden, För det är portarean som avgör det. Jag har även hört att det blir mindre förluster med 1 port jämfört med flera små. ända gången jag tycker man ska ha flera små är när baffeln är liten.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:18:57  Show Profile Send flintan a Private Message
Då lär den bli runt 30L avstämd vid 35Hz. Någon som har några synpunkter eller förslag?
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/25 :  19:06:26  Show Profile Send MadMan a Private Message
Kör på det du
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000