HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 rör eller spalt.. generellt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:52:42  Show Profile Send MadMan a Private Message
vad är bäst att ha.... Denna topic la jag upp pga topic "lufthastighet i port",,,, där rektangulära portar sägs vara mindre känslig för blåsljud(turbulens).,

vad är bäst ?

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:57:48  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Jag anser rektangulärt är bäst ljudmässigt men visuellt så är väl runda att föredra.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/22 :  19:17:14  Show Profile Send MadMan a Private Message
böjda rektangulära portar, funkar dessa bättre än vanliga böjda portar? vad är problemet med för långa portar ??
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/22 :  20:26:33  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
En lång port kan lätt bli avstämd till en frekvens inom basens arbetsområde. Det blir resonans helt enkel.
Varför är rektangulära portar bäst?

Edit:
Läs om resonansen mm här http://www.bamberglab.com/ta_vent.htm

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/07/22 20:37:16
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/22 :  20:58:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
MadMan,

Skillnaden mellan rektangulära eller cirkulära portar spelar nog ingen större roll. Jag har i.a.f inte märkt någon som helst skillnad mellan dessa olika typer ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/23 :  02:00:54  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Skrutten & Madman: Är porten rätt avstämd så spelar det ingen roll om den är rund eller rektangulär. Men runt rör över ca 20cm börjar få problem
med turbulens även med rätt avstämmning, det rektangulära över 20cm klarar det bättre än det runda. Det finns ju runda rör som är lite bättre på att klara av turbulensen typ aeroport och koniska förstås men rektangulära klarar det bäst iaf.
Även böjda rektangulära är bättre en runda dito av samma anledning.

Om man tänker sprutmåla sina högtalare och och även vill spruta inuti röret så märker man snart att i det runda röret fastnar knappt ingen färg pga turbulensen men i det rektangulära fastnar det desto mera.

En liten låda som vill ha ett långt rör funkar således bättre med en sådan här låda
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/23 :  09:47:29  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ett fyrkantigt rör med samma area som en cirkulärt ger mer turbulens än det cirkulära.

ett rektangulärt rör med samma area som det fyrkantiga ger mer turbulens än det fyrkantiga.

Alltså ger ett cirkulärt rör vid en given area minst turbulens i röret.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:45:49  Show Profile Send MadMan a Private Message
rikkitikkitavi. du säger att cirkulär är bättre

hur ska jag veta nu vad som är bäst =) rektangulärt eller cirkel. ???

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:59:17  Show Profile Send Amazon a Private Message
Ett fyrkantingt rör som är 4tum brett har större area än ett cirkulärt rör med 4'' diameter...
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/23 :  12:31:00  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ett fyrkantigt rör har större area än motsvarande cirkulärt rör, men det jag skrev gällde för samma area.

I praktiken tar ju ett fyrkantigt och ett cirkulärt rör samma plats på baffeln, vilket gör att man kan klämma in mera area (och längre rör, lägre hastighet på luften=> mindre blåsljud) genom ett fyrkantigt rör.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/23 :  12:33:18  Show Profile Send Amazon a Private Message
precis va ja mena..
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/23 :  12:37:44  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
men de va inte va du skrev

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/23 :  12:45:40  Show Profile Send Amazon a Private Message
jo ungefär ''Ett fyrkantingt rör som är 4tum brett har större area än ett cirkulärt rör med 4'' diameter...''
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/23 :  14:39:01  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Arne: ett runt 100 mm rör har samma area som ett rektangulärt som är ca 89 X 89 mm. inte exakt men ungefär. Kollade med en fostex-sticka därav det ungefärliga måttet.

rikkitikkitavi: Vi är av olika åsikter där men det är väl upp till var och en att tycka vad den vill.
Jag skulle kunna ta en aerodynamisk förklaring för min sak men det skulle förmodligen bara orsaka förvirring/feltolkningar och orsaka mera tjafs så jag gör det därför inte.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:04:57  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
fidelityn: Ta och riv av förklaringen vet jag. Själv har jag ingen direkt koll, trots att jag borde ha det. Helt klart är att turbulensen måste ha helt olika karraktär i en slits jfr ett rör.

Om någon kan visa att rör är bättre än en slitz (alltså inte bara säga att det låter bättre, utan förklarar varför) så fram med det!
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:30:41  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag tycker inte. Tyckande har inget med detta att göra, Jag räknar, fel dessutom... . dividerade istället för att multiplicera.

Korrigering av mitt tidigare uttalande alltså :

reynolds tal (för luften när den strömmar i röret) = hastighet * densitet *hydralisk diameter/viskositet

större reynolds = mera turbulent flöde
För ett fall med konstant area =>
konstant arean => konstant hastighet

eftersom det runda röret har större hydralisk diameter än ett fyrkantigt blir reynolds tal större. Och en rektangulär port har mindre hydralisk diameter än en fyrkantig port.
Slutsatsen är att det är PRECIS tvärtom mot vad jag skrev.

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/07/23 15:31:27
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:44:20  Show Profile Send MadMan a Private Message
å vinnaren är " rektangulärt" woiow... hör applåderna smatra
och i skamvrån sitter porten kvar.. fast den är den vanligaste lösningen

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:51:24  Show Profile Send fidelityn a Private Message
rikkitikkitavi: Turbulensen olika hastighet är en sak men det jag syftar på är bieffekten av turbulensen "blåsljudet"
Det är den jag menar med att ett rektangulärt rör har mindre förstärkande effekt på blåsljudet jämfört med ett cirkulärt rör.
En jämförelse är väl t.ex blåsinstrument där röret förrutom avstämning även har en förstärkande effekt, inte sant!
Vore det så att rektangulärt rör hade en högre förstärkningseffekt så borde det ha funnit instrument i fyrkantsprofilerat rör också.

Skulle vara rätt kul att få sen en trombom i fyrkantsprofil med en trapetsoid tratt i änden
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:53:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Man får ju inte glömma att turbolensen till den största delen uppstår vid portöppningarna och det minskar man ju lätt med en avrundad portöppning på en rund port. Lite mer jobb att fixa det på en rektangulär.

Dessutom så kan man om det behövs få ett något högre Ql (så länge flödet inte blir turbolent) med en rund port än med motsvarnade kvadratiska eller rektangulära...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/23 :  16:10:21  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Nagref: Håller med dig i ditt inlägg
Problemet är ju minimalt om avstämningen är rätt.
Finns ju fördelar med båda, runda rör är ju snyggare än rektangulära.
Rektangulära blir ju även en stagande funktion o.s.v.
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/07/26 :  21:28:20  Show Profile Send Isidor a Private Message
Så länge som tvärsnittet på porten har jämförbara mått på bredd x höjd så spelar formen i praktiken ingen roll. Däremot får en smal spalt ett lägre Reynolds tal i den dominerande smala riktningen, vilket är en fördel. Man kan alltså tillåta betydligt högre strömningshastigheter (ljudtrycksnivåer) i porten med en smal spalt. Dock kan man inte göra spalten mycket smalare än ca 3 cm p.g.a. det förhöjda viskösa strömningsmotståndet som slutligen ger upphov till märkbara förluster i porten. Ett ekvivalent sätt att erhålla ett lägre Reynolds tal är naturligtvis att använda många mindre cirkulära portar.

För övrigt bör naturligtvis alla portar ha väl rundade avslutningar i bägge ändar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000