HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lufthastighet i rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/22 :  13:30:24  Show Profile Send Amazon a Private Message
Vet någon hur hög lufthastigheten i ett basrör kan vara innan man får blåsljud eller andra problem? Skall bygga en sub, och tillverkaren rekommenderar 2 st 6'' rör men det verkar inte som att de går att få tag på sådana med rätt längt så jag funderar på att använda ett 6'' rör i stället. Då blir det inte alls lika långt. Men om hastigheten blir aledes för hög så börjar basen uppföra sig som om den satt i en sluten låda vilket inte är så bra.

Edited by - Amazon on 2003/07/22 13:31:16

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/22 :  13:50:18  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Jag fick rikttalet 15 m/s när jag läste akustik på Luth...(eller LTU som de vill kalla sig nu). Jag har även läst större tal i diverse litteratur men det är denna hastighet jag bruka se till att understiga och har inte mött på några problem. Har visserligen inte varit allt för nära...


/Tobias
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:19:28  Show Profile Send Amazon a Private Message
Använder jag mig av ett 6'' rör så blir hastigheten ca 60 m/s vid elementets maximala effekt @ 22 hz. Vid 30 hz så ligger hastigheten på ca 25m/s. Hastigheten blir ändå över 30m/s med 2 st 6'' rör vid 22 hz och med samma avstämningsfrekvens. Frågan är om man kommer mata elementet med 1.6 kw rms. Elementet spelar då över 120 db hela vägen ner till 22 hz och frågan är om man kommer höra så mycket blåsljud när man spelar så högt. Huvudsaken är att lådan inte beter sig konstigt. Matar jag elementet med 400w rms så spelar det ca 115db vid 30 hz då ligger hastigheten under 15 m/s med ett 6'' rör.

Edited by - Amazon on 2003/07/22 14:20:22
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:27:47  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Jösses, du skall väl inte vara i närheten när du använder detta monster? En fundering... borde inte blåsljudet öka i styrka allt eftersom elementet spelar högre? Med 60 m/s har du ju en veritalbel orkan i rören... borde tjuta med rätt bra tryck... Men vad vet jag som leker med mer modesta 50W per kanal kommer inte riktigt upp i din viktklass...
Bara av ren nyfikenhet vad är det för ett element?

/Tobias
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:36:27  Show Profile Send Amazon a Private Message
Blåsljudet ökar naturligtvis, men det gör ju även basljudet och mellanregister/diskant. Skall ju inte köra bastoner utan musik. Lyssnar mest på techno därför så tyckte jag att ett stroker element skulle passa bra. En 18''
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:59:57  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Jag misstänker att du kommer få en hel del problem med denna konstruktion... Du menar alltså att du kommer att sitta/stå/troligen skaka i närheten av detta element när du matar på 1.6kW? Misstänker att du vet att det inte är helt bra? Skall denna högtalare vara i ett stort rum? Du vet att om du införskaffar 2 10" istället så får du troligen en bas med bättre transientsvar (dvs. den reagerar fortare på en "spik" ex. en snärtig trumma) att flytta en 18" kräver mer än en 10"... konarean blir ju nästan samma så en hel del luft orkar 2 10" flytta...

Tillbaka till reflexrören. Nu kommer blåsljudet att störa alla andra ljud som spelas även om du kör musik. jag har haft en baslåda med blåsljudstendenser och det förstörde mitt ljud rätt bra även när jag spelade relativ högt. Jag är ganska säker på att du kommer att få förstäkningsfenomen och utsläckningsfenomen pga. röret (om nu blåsljud uppstår och oavsett dB). Jag kommer att leka lite med elementet i mitt simuleringsprogram och se vad det leder till bara för skoj skull för att förstå lite bättre.

1.6kW wow vad skall du driva resten med då?

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/22 15:04:55
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:23:07  Show Profile Send MadMan a Private Message
blåsljudet som jag har i en av mina lite äldre subwoofers sägs vara enligt simulering runt 45m/s... å det märks knappt tycker jag..

nej men är man under 30m /s ska man nog vara glad tror jag ., vad vet jag

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:03:35  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Sker ev. blåsljud vid frekvenser man inte spelar finns det ju inga problem. Sen borde blåsljud bara uppstå om man har för hög lufthastighet när man spelar de frekvenser då röret fungerar som en flöjt, eller? Om man har hög hastighet i röret då ingen stående våg uppstår i röret då borde det vara tyst... även vid höga hastigheter...
Jag hade kunnat bli av med blåsljudet i min gamla låda om jag hade adderat ett brantare filter som tog bort högre toner.

/Tobias
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:12:49  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Porten bidrar ju akustiskt vid lägre frekvenser , tar vid där elementet avslutar. Men blåsljuden kan ju ligga högre upp , det beror helt på strömmningsbilden (det viner ju när det blåser storm ute ibland,ibland blir det nästan infraljud) och hur kraftig turbulensen blir.

själv så tycker jag det är dax att ansa polisongerna när det börjar vina i dem när jag cyklar :) Allvarligt alltså.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:20:51  Show Profile Send fidelityn a Private Message
En luftspalt (rektangulärt) är inte lika känsligt som ett rör.
och försök hålla längden kortare än 20 cm om möjligt.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/22 :  20:13:19  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det som är lämpligt är diametern på elementet (i cm) ggr 1.3 och aldrig mindre än diamtern på elementet.

Ex: 12" bas: Ett 6" rör ger en 12+4=16cm vilket gör att ett 6" ligger nära till hands. Har elementet väldigt lång slaglängd så rek. 1,5ggr.

Till mindre högtalare (stativ m.m) så räcker det med 1ggr ~ 6,5" bas: 3"rör. Vissa kör med 50mm rör till en 6,5":a men det tycker jag är helt fel.

Dessa "principer" har jag utvecklat själv under dom år jag hållt på med självbygge och har aldrig haft blåsljud.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/22 :  20:58:51  Show Profile Send Amazon a Private Message
Det är bara vid 22 hz som ljudhastigheten blir så hög. Om jag använder en 6'' aeroport utan att korta av den så hamnar avstämningsfrekvensen på 23,78hz vilket är ganska lågt, men man får en rak o fin kurva och elementet spelar riktigt djupt. Group delayn är också försjuten ganska långt ner i frekvens även om den där är ganska så hög. Ca 36 ms vid 22 hz. Uppe vid 30 hz ser det dock bättre ut där ligger den under 13 ms. Kör man 2 st 6'' rör så måste längden på varje rör inklusive trattar vara 87 cm vilket är aledes för långt. Det går naturligtvis att stämma av lite högre vid 28 hz men rören måste ändå vara 60 cm långa. För det första så blir det lite knepigt att bygga en 200 liters låda som är så djup sen så är det nästan omöjligt att hitta så långa 6'' rör med portar. Använder jag båda aeroportarna som de är dvs 38 cm så blir lådan avstämd vid 34 hz vilket inte ger en alls lika snygg kurva. Om någon annan vill simulera så har ni specifikationerna här. Elementet med dubbel talspole är det jag har. Cerwin-vega rekommenderar själva 2 st 6'' eller 1 st 8'' port. http://www.cerwinvega.com/products/pdf/strokers/apstkr18.pdf
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:09:12  Show Profile Send fidelityn a Private Message
arne: Provade att simulera med ett JBL-program, i detta blev det
2 st. 6" rör 151mm långa i en 200 liters låda, hade för mig att du skrev det någonstans.
http://w1.191.telia.com/~u19108960/Stroker18D.jpg
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:12:39  Show Profile Send Amazon a Private Message
ne 60 cm ska de vara minst om du kör 2st 6'' portar.. 85 om den ska spela riktigt djupt o få en rak kurva.

Edited by - Amazon on 2003/07/22 23:13:32
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:17:15  Show Profile Send Amazon a Private Message
sen så verkar du ha skrivit in fel värden på basen... testa med winisd pro där finns strokern inlagd...
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:27:40  Show Profile Send Amazon a Private Message
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/23 :  01:14:57  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ändrade värdena i mitt progg men det blev nästan samma sak ändå.
Skickade upp en skärmdump och ersatte den i mitt föregående mess.
Jag brukar inte beräkna en avstämning under elementets eget FS,
Därav våra olikheter
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/23 :  02:17:43  Show Profile Send fidelityn a Private Message
MaxMartin: Om du tycker dina principer/erfarenheter har givit dig ett system du tycker fungerar för dig så är det bara att gratulera.
Synd bara att dom inte funkar för mig
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/23 :  08:22:04  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Du vet att det är ok att ha böjda rör? Fidelityn rekomenderar fyrkantiga... Jag har aldrig hör eller läst något om att runda skulle vara sämre... men när vi pratar dina hastigheter kanske det spelar mycket större roll... Om man inte kan/vill ha kortare rör så får man böja det.
Ett exempel har fidelityn lagt in i tråden "rör eller spalt.. generellt?" (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16397)
Testa något i den stilen kanske du kan få allt du önskar. (högtalare + fläkt (60 m/s räcker nog i denna värmen... ;-) ). Skall kolla om vi inte har lite experter på jobbet angående strömingslära, de jobbas ju en del med tryckluft här... någon borde veta nått. Men troligen inte efter semestern. Jag återkommer om jag har någon input...

/Tobias
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:03:34  Show Profile Send Amazon a Private Message
fidelityn: du har för hög avstämningsfrekvens.. 23-28 hz är lagom.. pe skall väl vara 1600w och inte 800w? 800w är för den ena talspolen..
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:13:00  Show Profile Send Amazon a Private Message
GrodanB: Jo jag har funderat på böjda rör. Saken är den att det är så ruskigt svårt att få tag på 6'' rör över huvudtaget. Har ringt runt en hel del. De känner bara till aeroports. Att använda sig av 3 st 4'' eller 3 st 4,33'' borde fungera skapligt även om det kanske inte ser så snyggt ut. Annars så rekommenderar cerwin själva att man skall använda 8'' men några sådana har jag aldrig sett.
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:32:59  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Jag tänkte att du kunde testa att bygga fyrkantiga rör med 6" eller 8" av typ MDF eller liknande material, tex. som bilden i referensen. Om nu fidelityn har rätt at fyrkantiga rör är bättre så har du ju möjlighet att få precis den arean du vill ha (och längd) eftersom du bygger rören själv.

EDIT:
Såg nu i trådan "rör eller spalt.. generellt?" att rikkitikkitavi verkar ha lite info som säger att fyrkantigt inte är bra... rektangulär värre... hm säger som diLeva: "vem skall jag tro på, tro på, tro på nu....", Har tyvärr inte förstahands info om strömning så jag har svårt att välja... har et litet gnagande minne av att jag hört rikkitikkitavi´s invändning på en akustikkurs jag en gång tog... jag får helt klar kolla upp detta i mina papper hemma...

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/23 10:44:57
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:41:24  Show Profile Send Amazon a Private Message
Ja det är ju också ett alternativ, men det verkar ganska så jobbigt..
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:07:39  Show Profile Send Amazon a Private Message
Hur hög kan lufthastigheten i röret vara innan avstämningsfrekvensen ändras och lådan börjar uppföra sig konstigt? Syftar altså inte på blåsljud.
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:32:19  Show Profile Send Isidor a Private Message
Reynolds tal är ett mått på turbulensgraden i en fluid. Strikt sett får Reynolds tal (ca Ud/2e-5) inte överstiga 2000 för att turbulens med säkerhet inte skall uppstå. Med d = 0.1 m måste U vara lägre än 0.4 m/s!

En viss grad av turbulens kan som tur är tillåtas i en basreflexport. Ett Reynolds tal på åtminstone 10000 ger inga större problem och U kan åtminstone vara 2 m/s utan märkbara problem med d = 0.1 m. Går vi ännu högre så faller den linjära teorin samman allt mer och småsignalparametrarna upphör helt att gälla. Basreflexlådan övergår gradvis till en sluten låda med svårartade problem som dynamikbegränsning och distorsion. Exakt var den absoluta gränsen går beror till stor del på hur känslig lyssnaren är för dessa konstigheter i ljudet. En sak är dock säker - när hörbara "flåsljud" uppstår har systemet för länge sedan lämnat det linjära området. Ofta är det tyvärr dessa som får sätta gränsen när tillverkare rekommenderar portdiametrar eller anger maximalt tillåtna strömningshastigheter i porten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000