HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Förstärkare till Sennheiser HD 600
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/23 :  04:43:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tycker att kombinationen X-can och Sennheiser låter bra, dessto känsligare vilka kablar man väljer, att byta hörlurskablar är det första du bör göra, själv använder jag Clou cables Red Jaspis. Skillnaden mot originalkablarna är enorm.

Steg 2 var att skaffa en bra signalkabel från förstärkare till hörlursförstäkare och även här blev skillnaden enorm beroende på vilka kablar jag provade. Jag provade ett tiotal i pris från ca. 500 kr. till 7500 kr.

Fördelen med X-can är att den är relativt vanlig och kan säkert gå att få tag på begagnad.

Bravo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:08:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
God morgon Marbrink!

quote:
Knoppen: Ok. jag godtager ditt svar och tycker vi ska sluta tjafsa. Ska bli intressant att läsa testet. Ni jämför väl prestanda i förhållande till pris får jag hoppas?

Du svarade inte på min förra fråga.
Knoppen: förresten vilka lurar har du mätt för att kunna veta varför dom låter dåligt??

Jag tänkte att den karamellen ska vi suga på ett tag till tills nästa nummer kommer ut. Men den som söker han finner. Nånstans på detta forum har jag tidigare skrivit ungefär vilka lurar som ingår i testen, däremot ej vilka som lät dåligt.

Hela testet är förstås baserat på omfattande lyssning. Ett flertal personer har fått bidra med lyssningsintryck. I några fall bedömde lyssningspanelen att ljudet var mycket dåligt. Dessa lyssningsresultat kunde lätt konfirmeras genom att frekvensgången var alldeles på tok felaktig. Men jag skriver än inte vilka de var!

Sedan det här med prisvärdhet. Grunden för testen är att bedöma hur själva ljudet är. Prisspannet på lurarna i testen rör sig mellan mindre än 1000 kronor upp till 20 000 kronor. De flesta ligger i prisklassen 2000 - 4000 kr. Jag tycker att det är viktigare att bedöma ljudet helt oavsett pris. Är det dåligt ljud så är det dåligt ljud, även om den råkar vara billig. Om man skriver att den billiga luren lät bra, och då menar att den är bra i förhållande till priset, då blir det en utslätning av ljudbedömningen, som skulle kunna få ge intrycket av mer likartat ljud mellan lurarna. Jag tycker att det är lite upp till läsaren att bedöma om luren är prisvärd för han/henne. Vill man stå ut med ett lite sämre ljud bara för att man vill inte lägga ned mer än en viss summa pengar, då ska man bli varse att det finns bättre lurar. Ofta är även billiga lurar små också, vilket gör att de har ändå ett helt annat användningsområde som gör att de passar bättre för portabelt bruk. Om man vill ha en lur för portabelt bruk så är det ju helt meningslöst att köpa elektrostatlurar som kräver nätspänning för att fungera, och då är ju faktiskt en liten hörlur med hög verkningsgrad ett mycket bättre köp, och klar mer prisvärt! Så det är så jag ser det som lite, det är mycket svårt att avgöra vad som är prisvärt för en köpare eftersom de flesta köpare har lite olika önskemål som t ex ljudisolering, hopfällbarhet, utanför öronen/ på öronen, vikten, verkningraden, mycket bas/litebas, portabilitet, osv.

En sak som är lite lustig är att det har rådit mycket stor enighet bland lyssnarpenelen (även de som lyssnat vid helt olika tillfällen) om vilka lurar som har "bra ljud" respektive "dåligt ljud".

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/23 :  12:09:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
Om Stax är med så lär ju dom vinna om ni inte jämför i förhållande till pris! Med en prislapp på 10-20 tusen ska dom krossa motståndet och inget konstigt i det.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  12:54:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Självklart kommer Stax att vinna! Skribenten fick naturligtvis en brakmiddag med fri sprit som tack för besväret! (Obs! Enbart på skoj.)

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:11:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
Knoppen: Kan jag tänka mig! men jag vet redan att det är Stax som kommer att vinna testet. Är Grado RS1 med i testet?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:23:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej inte RS1, däremot SR325. Stax får hårt motstånd av Koss-elektrostaterna.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:27:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
OK..SR325 är inte så bra..RS1 ligger på en helt annan nivå. Koss elektrostaterna kostar väl 15000 kr eller nåt så dom ska ju vara bra. I USA kostar dom dock bara 1000 USD tror jag.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:47:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har du lyssnat på RS1:orna? SR325 är med eftersom NN hade ett par som vi enkelt lånade. Dessutom lånade vi hans Harmony Design EAR90. Juste av NN! Vad jag vet så säljs inte RS1 i speciellt många ex i Sverige. Generalagant för Grado är EM Nordic AB.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/23 :  14:07:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
har lyssnat fort på dom och det är skillnad. Har även läst många andras åsikter och tester och läst att de flesta tycker samma sak. Dock är det inte mycket skillnad mellan RS2 och SR325. Nä det kan ju inte säljas speciellt många lurar när dom kostar 10000 kr. I USA är ord. pris 700 USD men de säljs ofta billigare. Så de kostar nästan dubbelt här! inte klokt!
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:17:16  Show Profile Send NiToNi a Private Message
Glöm inte Earmax - en klassiker med HD600!

http://www.audiophileclub.co.uk/earmax.html

Finns nu också i Pro version....

Äger både ett par HD600 och ett par ER-4P med individuellt gjutna öronproppar. Har också ägt en Earmax (gamla) men hade då inte HD600 utan ett par ER-4S och det var ingen bra matchning alls (låg impedans) men lät mkt bra med ett par lånade HD580. Rör & OTL är en härlig kombination med HD-serien om du gillar den typen av ljud och inte kräver knytnävsslag-i-magen bas (beror på musiksmak).
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:49:24  Show Profile Send marbrink a Private Message
NiToNi: Håller med dig om att Earmax kan vara nåt! Med earmax är det bara meningen att man ska driva lurar med 200 ohm eller mer. Earmax pro driver från 25 ohm och uppåt.
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:58:53  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Tack för alla goda tips!

Nu är en Antique Sound Labs MG Head OTL Mk2 på väg ifrån Stockholm. Jag har funderat ett tag på att skaffa mig ett rör-försteg, så det här känns helt rätt. Har läst att det ska fungera fint tillsammans med HD 600, priset var överkomligt och så ser de rätt söta ut.

Har tjuvlyssnat lite på lurarna som dök upp idag och det verkar lovande. Bekväma var dom också..

Nu återstår det bara att köpa bättre hörlurskabel och köpa lyssningsfåtölj och köpa bätte CD-spelare och köpa en bunt olika rör och köpa fler CD-skivor och köpa en DAC och...

/ Jonas

Edited by - TinituZ on 2003/07/25 00:09:08
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/25 :  00:02:45  Show Profile Send KennethS a Private Message
Är själv en glad ägare till en X-CAN V.1 och ett par Sony MDR-F1 (Öppna lurar som ej säljs längre)Och måste säga att jag är jättenöjd med ljudet och styrkan det går att spela med. Så det där med att X-canen ska vara lite klen kan jag inte hålla med om, då mina Sonylurar räknade till dom mest trögdrivna på marknaden, även gick det att utan problem att koppla in dom till en portabel cd. Har även använt Sennheiser till portablacd:n och mitt hörlursteg med bra resultat!

Lycka till i jakten!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000