HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Förstärkare till Sennheiser HD 600
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:49:23  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Hej!

Har precis åkt på ett erbjudande att köpa ett par nya Sennheiser HD600 för ett pris som inte gick att motstå.
Efter att ha sökt o läst lite här i forumet har jag kommit fram till att det är bäst att skaffa sig en hörlursförstärkare till dessa lurar.
Vad rekommenderar ni?
Känner i nuläget bara till MF X-can v2. Finns det bättre alternativ? Finns det mer prisvärda? Har någon något liggandes som någon vill bli av med? :)

Alla tips mottages hjärtligt...
tack på förhand.

/ Jonas

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:21:54

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:54:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Harmony Design EAR 90 (nå´nting) finns också. Är svensk och bra. Direktförsäljning.

P.S. Kanske är lite bättre att skaffa lurar som man inte MÅSTE ha separat drivförstärkare till, t ex sådana med högre känslighet? Då kan man med lätthet använda dem till portabelt bruk. HD600 har väldans låg känslighet. T ex AKG:s nya "studio"-serie (K-240S, K-271S) har hög verkningsgrad och drivs med lätthet av en portabel CD-spelare. De låter mycket bra också. D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:09:47  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Det känns som att jag inte vill missa tillfället att köpa ett par erkänt bra lurar till ett mycket attraktivt pris.
Jag har nästan bestämt mig nu, så försök inte få mig på andra tankar!

Jag har lurat på ett hörlurssystem ett tag och kan tänka mig att lägga ett par tusenlappar extra för att få ett bra system istället för ett lite sämre.

Hur ligger det till med X-can v3 föresten? Någon som har koll på när det blir tillgängligt och var priset kommer att hamna?

/ Jonas
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:42:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
"Erkänt bra"? Hypade kanske, för att många råkar ha just dessa lurarna?

HD600 är bra, men det finns andra i samma prisklass som många tycks föredra när de lyssnar på dem. "Problemet" är att många butiker endast har Sennheiser. Det är inte lika vanligt med AKG t ex. Och råkar butiken ha AKG, då kanske de inte har Sennhesier, osv.

Ta en allvarlig funderare om du vill kunna använda lurarna även för portabelt bruk.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:44:24  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tinituz: i vilken prisklass? annars är det svårt att rekommendera något. X-can är inte så bra. Kanske bra för pengarna om man har HD600.

Knoppen: Alla lurar låter bättre med en bra hörlursförstärkare.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:55:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
"Alla lurar låter bättre med en bra hörlursförstärkare."

Som ett generellt uttalande kan man kanske säga så, men att det skulle vara så i varenda fall är nog att ta i. (t ex lurar som har frekvensgång som är anpassade för att kopplas till standardiserad 120 ohms utimpedans, de flesta dedikerade hörlursförstärkare har LÅG utiompedans. Det är inte alla som följer standarden. Det beror på att portabel utrustning har låg utimpedans för att kunna ge mer ström till lurarna, p g a låg utspänning.)

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:01:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
Lyssnar du Knoppen eller tittar du bara på siffror?
Jag har inte hört nån lur som låter bättre från min integrerade förstärkare än min Headmaster och kommer nog inte göra det i heller.
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:04:19  Show Profile Send TinituZ a Private Message
quote:
HD600 är bra, men det finns andra i samma prisklass som många tycks föredra när de lyssnar på dem.

I mitt fall ligger prisklassen på strax över 1200:- för ett par nya lurar.
Tror du att det, i denna prisklass, går att hitta en mer välljudande lur än HD600 så är jag givetvis intresserad av detta..

quote:
I vilken prisklass? annars är det svårt att rekommendera något. X-can är inte så bra. Kanske bra för pengarna om man har HD600.

1000:- eller 4000:- har ingen större betydelse, bara jag får valuta för pengarna och de ligger i nivå med lurarna.

Har kollat på ear 90 och läst de recensioner som har publicerats i svensk hifi-press. Den fick ju inte direkt dåligt betyg. Att Harmony Design bara ligger 10 minuters bilkörning ifrån mig gör inte saken sämre.
Frågan är hur bra ear 90 passar till HD600. Låter det som en bra kombination?
Är det kanske så att X-can är en kraftigare förstärkare och därför passar bättre till ett par trögdrivna lurar?

/ Jonas

Edited by - TinituZ on 2003/07/22 16:07:38
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:08:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
skulle satsa på harmonydesign då. Bäst kvalité och passar till fler lurar än x-can. HD600 passar nog bra ihop med harmonydesign.
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:18:30  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Jag tar vägen förbi Harmony Design imorgon och kollar läget.
Tack för att ni delade med er av era erfarenheter och kunnande.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:18:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vad jag vet så kostar HD600 3500 kronor. Jag kan tänka mig att om du hittat ett så lågt pris på HD600 så är det från utlandet, tänk då på att porto o dyl tillkommer. Då är det ju dessutom rätt så sannolikt att du kan köpa vilken annan lur som helst i den prisklassen för ungefär samma pengar.

När det gäller att kombinera hörlurar med hörlursförstärkare så blir det tusentals olika kombinationsmöjligheter. Sannolikheten att någon vet precis att den kombinationen når nirvana är mkt liten. Jag kan säga att jag har hört cirka 25 olika lurar på Harmonys apparat. Det har mycket bra till de flesta. Och har det låtit dåligt så har det i slutändan berott på att hörluren varit kass från början. EAR90 har MYCKET utspänning som garanterat kan ge mer än tillräcklig nivå, och det borde väl räcka?

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:23:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hörru Marbrink, det där får du ta tillbaks!

Är det någon tävling du är ute efter så kan jag berätta att jag garanterat har LYSSNAT på flera olika hörlurar än du har.

Dessutom har jag MÄTT för att kunna veta varför en del lurar låter kass, samt passar bra eller mindre bra för olika utimpedanser från olika hörlursförstärkare.

Det du baserar ditt uttalande på är ju helt uppenbart DIN EGEN UTRUSTNING.

Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:26:02  Show Profile Send marcus a Private Message
X-can är inte kraftigare än Ear-90.
Om du lyssnar på pop/rock skulle jag inte rekommendera den.
Tillsammans med HD600 kommer du få ett slött och avlägset ljud.
Jag tycker iofs inte HD600 funkar bra överhuvudtaget med pop/rock.

Edited by - marcus on 2003/07/22 16:27:44
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:27:02  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Det räcker gott och väl.
Jag ska kolla på Harmony Designs apparat och lyssna lite på X-can:en.

/ Jonas
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:31:13  Show Profile Send mickejohansson a Private Message
Antique Sound Labs - MG HEAD OTL II.
Handlas hos Klubben Pris 4 600.-
www.klubben.net

Audio Valve - RKV MkII.
Kostar cirka 1000$
Men jag vet inte vart den kan köpas.

- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:36:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Hörru Marbrink, det där får du ta tillbaks!

Är det någon tävling du är ute efter så kan jag berätta att jag garanterat har LYSSNAT på flera olika hörlurar än du har.

Dessutom har jag MÄTT för att kunna veta varför en del lurar låter kass, samt passar bra eller mindre bra för olika utimpedanser från olika hörlursförstärkare.

Det du baserar ditt uttalande på är ju helt uppenbart DIN EGEN UTRUSTNING.

Tror säkert att du har lyssnat på fler lurar(skryttävling eller?) än mig och ser absolut inte det här som en tävling!
Du säger vad du tycker man ska köpa utifrån siffror o värden.
du skulle säkert hata mitt hörlurssystem tror jag men jag gillar det och det är det viktigaste. Det skulle säkert inte mäta bra heller..
Jag vet att du utgår från mycket mätningar och siffror och tror det färgar din åsikt om det mesta!
Tillbaks till lurförstärkare. En bra lurförstärkare ska klara att driva de flesta lurar på ett hyfsat sätt. Och givetvis ska man försöka lyssna innan man köper.
Sen att det finns oändligt många lurförstärkare och lur kombinationer och att det är svårt att hamna i hifi nirvana är väl inget konstigt. Så är det väl med högtalare och förstärkare också?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:39:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
Knoppen: förresten vilka lurar har du mätt för att kunna veta varför dom låter dåligt?? och var kan jag läsa ditt hörlurstest?
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:57:44  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Oj, vad trevliga pjäser det finns...
MG HEAD såg ju riktigt mysig ut.
Får nog tänka över detta grundligt.

/ Jonas
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:02:50  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tinituz: Här finns en hel del bra lurförstärkare: http://home.t-online.de/home/meier-audio/amplifiers.htm och http://www.headphone.com/layout.php?topicID=3&subTopicID=27
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:05:56  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Neee knoppen nu får du skärpa dig här. Inte har dom låg känslighet? Dom ger ju 97 dB/mW.
Det som är knepigt med dom är ju att dom har hög impedans. Dom kräver mycket spänningssving
så att säga, men drar lite ström.

Så, att säga att dom har låg känslighet känns galet, det är ju bara en impedansfråga?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:29:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Du säger vad du tycker man ska köpa utifrån siffror o värden.
du skulle säkert hata mitt hörlurssystem tror jag men jag gillar det och det är det viktigaste. Det skulle säkert inte mäta bra heller..
Jag vet att du utgår från mycket mätningar och siffror och tror det färgar din åsikt om det mesta!

NEJ, Marbrink, jag säger inte att man ska KÖPA vissa saker bara för att de råkar mäta bra. Det är din alldeles egen tolkning. Varför jag skriver om mätningar och sådana kanske teoretiska saker är för att jag finner det intressant. Om det är t ex ett uppenbart dåligt mätresultat ger det mig informationen att den produkten förmodligen påverkar ljudet mer än jag finner önskvärt.

De lurar jag mätt är trettio stycken. Test kommer i nästa nummer av Musik och Ljudteknik (uppdelat på två nummer). Jag skriver inte testen eftersom jag är lite inblandad som återförsäljare av Stax som du vet (och en del andra lurfabrikat). För rättvisans skull är därför även Koss elektrostatlurar med i testen. Jag har finkammat nästan hela utbudet av hörlurar och låtit leverantörerna lämna deras, som de tycker, bästa lurar för test.

Hörlursfabrikat som är med är:

Sony
Sennheiser
AKG
Koss
Beyerdynamic
Bose
Etymotic Research
Stax
Grado
Philips
...och möjligtvis något märke jag glömt

En del fabrikat "behövde" inte vara med, pga för dåligt ljud.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:37:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja CleasIrland!
Om impedansen är hög så kommer det inte så mycket ström ur den lilla fresstylen. Då blir även uteffekten tämligen beskedlig. Var är det stora spänningssvinget från en liten freestyle? 3 volt topp till topp, mer lär det inte bli.

Ibland blir det förvirrande att ange känslighet, t ex med högtalare brukar man ange ett visst ljudtryck i förhållande till en meters avstånd och ineffekten en watt. Men för enkelhetes skull eftersom högtalares impedans varierar så kraftigt så väljer man att referera till 8 ohm och då ger utspännigen 2,83 volt 1 watt i åtta ohms belastning.

I fallet med HD600-hörlurarna så behövs det då ett förhållendevis högre spänningssving för att uppnå samma effektutveckling som ett par lurar med lägre impedans. Har du själv kört HD600 och fått en ljudtrycksnivå som du varit nöjd med till en CD-freestyle? Har jag skärpt mig nu?

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:54:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Knoppen: Ok. jag godtager ditt svar och tycker vi ska sluta tjafsa. Ska bli intressant att läsa testet. Ni jämför väl prestanda i förhållande till pris får jag hoppas?

Du svarade inte på min förra fråga.
Knoppen: förresten vilka lurar har du mätt för att kunna veta varför dom låter dåligt??
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:55:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Visst behövs det ett större spänningsving men känsligheten har ju att göra med hur mycket effekt det behövs för att driva till en viss volym. Så, spänningssving eller att den suger rejält med ström, har ju inte med känsligheten att göra. Så, jag håller helt med om att anpassningen till en liten portabel spelare är ganska kass. Ingen tvekan om det. Men känsligheten är ganska bra. Jag har en hörlurstärkare som kan ge 2*1 Watt, den är nu anpassad för lurar över 250 ohm, så jag vrider aldrig upp över klockan tio i princip.

Så, allt jag säger är att använd rätt terminologi, annars blir det förvirrande kanske? Så, hög impedans, svår drivna för en portabel spelare. Hmm, å andra sidan, 1 volt spänningssving ger ju 3 mW i en lur med 300 ohms impedans. Det blir ju i alla fall över 100 dB.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/23 :  02:00:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen kan man ju gå och köpa Naims Headline..men då blir det oxå att köpa en Flatcap-2 om man inte har en Naim anläggning till, för den har ingen egen strömförsöjning.. Och då får man en nätt liten hörlusstärkare vill jag lova..Och den kommer garanterat inte ha några problem med nån hörlur som helst !!!
Men det kan iof bli ett pris på runt 12000:- om man ska ha en Flatcap-2 och en Headline..Eller så kan man gå steget ut och ta en High-Cap direkt..men då hoppar priset upp till 17800:- !!!

Tunga grejer, jag lovar...

Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/23 :  02:12:29  Show Profile Send marcus a Private Message
Har inte hört så mycket om Naims stärkare, varken bra eller dåligt.
Då skulle jag nog hellre satsa på en Emmeline HR-2.

Kostar $875 i U.S.A.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000