HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bildfråga till Knoppen och andra akustiknissar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:48:53  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Jag sitter och funderar på hur jag skall kunna förbättra akustiken i min lyssningsmiljö.
Det jag främst har problem med är att ljudbilden ej är solitt centrerad framför mig. Ett medelvärde av alla frekvenser presenteras lite "grötigt" mellan centrumlinjen och vänster högtalare och det verkar som högre frekvenser drar sig längre ut mot vänster. (Jag har bytt plats på högtalare/kablar med samma symptom)
Innan jag gick ner mig i Hifi-träsket ägde jag ett par Dali 505 som kanske inte var så detaljerade men ljudbilden var oftast centrerad. Jag bytte senare till QLN Reference och märkte att saker och ting drog lite åt vänster. Idag äger jag ett par Dynaudio 1.3se + Basmoduler (Delade vid 80Hz) och använder nu alltid balanskontrollen pekande åt höger (Vilket jag vill sluta upp med).

Hur som helst...
För att komma åt detta problem tänkte jag "eventuellt" bygga absorbenter för förstareflexen i taket samt den högra väggen. Eftersom jag vill behålla rummet som ett trevligt sällskapsrum måste jag göra ingreppen så minimalistiska och osynliga som möjligt.
Jag behöver tips på hur jag skall bygga och dimmensionera dessa absorbenter för att finna ett bra medelvärde mellan snyggt rum och bra ljud.
Vilka frekvenser är det man skall åtgärda för att få rätsida på de symptom jag beskriver?
Samtidigt undrar jag hur pass känsliga högtalare i allmänhet är för dessa problem. Hur fungerar högtalarkonstruktioner som påstå sig vara mindre känsliga för placering som tex. Amphions U/D/D eller Dynaudios Directivity Control technology.

Det finns även andra alternativ som jag tittat på men ej hunnit fördjupa mig i:
1. Byta till högtalare som inte är lika känsliga för detta fenomen. Har ni tips på lättplacerade högtalarmodeller med liknande kvaliteer som 1.3se?
2. Behringer DEQ2496. Hjälper den eller tillför den andra problem? Kan man få den på hemlån nånstans?
3. Spara till en TACT.

Lite rörigt men, jag tackar för alla tips jag kan få.


Info om rummet
Takhöjd: ca 230cm
Snedtakets lutning: ca 25 grader
Innerväggar: Gips + fiberull + ca 20-100cm luftspalt
Dämpvägg bakom högtalarna: 95mm fiberull + hålad masonite

Ungefärlig skiss: (Det gråmarkerade är snetak. Bortse från 600,00mm måttet som jag inte vet varför det är där )


...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:38:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj det var ett stort vardagsrum!

1.
Upplever du inte att du har för "lite" bas på lyssningsplatsen?

3.
Varken Behringer eller TacT korrigerar impulsrespons vid höga frekvenser. De arbetar bara som EQ då. De kan alltså inte eliminera/kompensera tidiga högfrekventa reflexer i tidsdomänen. I basregsitret funkar TacT genom att rummet då kan beskrivs som en enhet tillsammans med högtalarnas respons. korrektionen kan dock inte bli fullständig ändå i t ex nodpunkter.

4.
Olika tillverkare har många fina förkortningar på lösningar inom direktivitet. Emellertid är det i princip ingen hemHiFihögtalartillverkare som presenterar kurvor för direktivitet. Där är de professionella studiomonitortillverkarna betydligt bättre specade, t ex Genelec, som HAR mer direktiva högtalare än "vanliga" HiFi-högtalare. De passar ofta bra i lite större icke akustikreglerade rum.

4.
Någon absorbentliknande manick på höger sida skulle sitta fint som du skriver. Eventuellt kan en bokyhylla fylld med oregelbundet placerade böcker ge ganska bra resultat också. Men en absorbent är bäst.

5.
Snedtaket, det var inte så snett. Det är inte säkert att det är nödvändigt i och med att det inte lutar så mycket. Den takreflexen kommer då inte att hamna direkt mot lyssningsplats. Normalt med platta tak så är det oftast bättre att diffusera istället. Ja eller kanske förresten , det kan vara viss fördel med absorption där. Och dessutom var det ganska lågt i tak också, hm... Men egentligen måste man vara på plats och genomföra en del mätningar för att kunna ge helt korrekta åtgärdsförslag.

6.
På skissen ser det ut som om du inte har så mycket möbler. Mycket möbler är bra för att generellt sänka efterklangstiden. Lågt soffbord och mattor är bra också för att motarbeta golvreflexen.



/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:40:52  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Jag upplever inte att det är för lite tryck i djupbasen men kanske att det är lite tunnt i regionerna 100-500Hz. Dock är jag nöjd med detta då det blir rent i de övre registren.

Angående elektroniska rumskorrigerare så var detta ungefär vad jag befarade.

Om vi återgår till taket och högra väggen så har jag försökt med en liten mobil absobent (2 skivor 95mm gullfiber och hålad masonit) att se varifrån förstärkningen av höger eller utsläckningen av vänster kommer ifrån. Jag har inte riktigt blivit klok på detta då jag enbart har mina öron till hjälp och har svårt att avgöra om det blivit någon skillnad över huvud taget var jag än placerat den. Om jag nu bygger en prototyp för absorbent för både taket och väggen vilket djup bör jag i så fall välja för att det skall påverka de frekvenser vi talar om? Bör jag täcka hela absortionsytan eller räcker det med låt oss säga 1x1m lämpligt placerat? Tyvärr så är det inte så lämpligt med bokhylla på högerväggen pga estetisk natur.

Ett litet experiment med en bokhylla i den vänstra öppningen visade att kanalbalansen återställdes men jag antar att detta innebär att reflextionen från vänstersidan ökade.

En del möbler och mattor har försvunnit från skissen men jag har ingen möjlighet att placera några fluffiga möbler där första-reflexen hamnar.

Tack för tipsen Knoppen... Har du fler?

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  17:45:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ditt rum är så pass stort och med ovanliga mått och annat som gör att man inte kommer speciellt mycket längre nu utan att komma och lyssna på rummet och mäta en del för att kunna ge mer seriösa åtgärdsförslag.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/22 :  22:33:46  Show Profile Send Belker a Private Message
Kan du inte placera högtalarna på var sin sida om soffan?
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/07/22 :  22:45:06  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Jag har testat detta men blev inte nöjd. Ljudet blev väldigt svullet samtidigt som jag inte blev helt nöjd med möbleringen. Högtalarna vill stå långt ut från väggen och då blev det inte så mycket plats kvar att sitta på fram till murstocken.

Det ser ut som möblerna inte är riktigt skalenliga vilket gör att rummet ser ovanligt stort ut vilket jag inte tycker det är.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000