Author |
Topic |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 01:55:23
|
Hej
Nu e d PsykoAkustik, eller va fanders det nu kallas, som e på g.
Något det talas om ganska sällan här, på vår allas HF.nu Den finns onekligen där, men hur ofta är d på tapeten? Vilka vettiga resonemang finns eg kring.. va e d? Nyligen blev jag drabbad; det var vid en överhöring i stan (08). Bra högtalare, bra elektronik, "hyfsat" rum. Men det lät skit, det borde det inte ha gjort. Det borde ju låta bra!! Men varför gjorde det nu det ?? Jag fattade ingenting, som vanligt. Men var fett nyfiken på varför, som vanligt.
InMyHumbleOpinion så handlar det ganska mycket om hopp & förväntningar.
Och det som var lite xtra skumt var jag förväntade mig att dessa högtalare skulle låta bra, då brukar d i allmänhet tycka så. Men inte här, varför?
Mitt troliga svar är humör & rummets inverkan.
Vad tror/tycker/säger ni Har ni vatt m om nått liknande |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 05:44:20
|
Jag med, med de förutsättningarna.
Men å andra sidan så kan man ju undra hur det kan komma sig att det någon gång blir rätt, när så mycket kan gå snett. Alltifrån nätkablar, signalkablar till spelare, för- och slutsteg högtalarkablar och högtalare, rumsakustik, mentala förutsättningar osv.
Rent ut sagt är det väl ett herrans under alla dessa parametrar någon gång faller samman på samma plats och i samma tid.
Å andra sidan kan ju ibland alla parametrar vara fel och ändå låter det bra.
Jodå alla har vi nog drabbats och då infaller sig snabbt tanken:
UPPGRADERA
|
Bravo |
|
|
CeGe
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 08:05:46
|
hej alla!
Jag tror det berodde på humör(stress av något slag?) eller den ack så viktiga akustiken i rummet. Jag hör definitivt annorlunda när jag är spänd o stressad. Är det någon fler som känner igen sig?
//CeGe |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 08:54:47
|
bravo, i det här fallet var det inget som stämde. Visst låter olika kablar & elektronik annorlunda. Men här var något helt åt h*lvete, kanske var det för att jag precis besökt Olof Palmes (may he R.I.P.) grav och blev ganska sänkt av det. Kanske inte kunde koppla av utan tänkte mer på vart Sverige vore idag om han hade fått stanna vid makten en lång stund till? Who knows..
CeGe, jo jag känner igen mig fett mycket.
Ta alkohol till exempel.. Hur fett låter inte det mesta när man e packad? |
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 09:29:55
|
Till pskyoakustik räknas väl även HUR vi hör ljud, dvs. även med "objektiva" sanninar som örats frekvensvar, hur vi bygger upp "3D-bilder" från ljud osv, det är inte "bara" känslor.
Finns faktiskt en hel del litteratur om detta, av någon outgrundlig anledning så kommer en hel del från Tyskland som tydligen har en lite annan tradition än ex. USA. Läste en tysk bok (på engelska) för ett tag sedan som tog upp en del av de saker du nämner. Kommer tyvärr inte ihåg namnet men det var egentligen en bok för ljudtekniker, tog bla. upp hur man "designar" ljud för teatrar, biografer m.m så att publiken uppfattar det "på rätt sätt". Rätt intressant faktiskt. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 09:42:26
|
quote: Till pskyoakustik räknas väl även HUR vi hör ljud, dvs. även med "objektiva" sanninar som örats frekvensvar, hur vi bygger upp "3D-bilder" från ljud osv, det är inte "bara" känslor.
Förvisso helt sant. Kan inte ett dugg om sånt hära. Men HUR vi hör ljud är tämligen ointressant att diskutera i ett sånt här medium.. jag vet ju bara hur jag hör.
Men känslorna vore det lite småintressant att diskutera kring. Jag menar, ibland låter det bara så Sjukt bra. Man blir helt väck.
|
|
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 11:04:46
|
Jag skulle tippa på att I.Öhman är rätt man att svara på psykoakustikfrågor efter 13års forskning eller hur det nu var
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 11:07:22
|
Jaså? Där ser man.. han e duktig på mycket han. Synd att han blev bannad, han hade verkligen kunnat bidra med mycket här. |
|
Edited by - henricsson on 2003/07/22 11:07:41 |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 11:45:48
|
Jag var inne på klubben o lyssnade på B&W 801 med finaste Nad elektroniken till. Lyssnade en kvart kanske, sade jaha till mig själv, gick där ifrån o tänkte att skulle det inte låta bättre? Tror jag hade otroligt höga förväntningar på ljudet Gick in dit igen när jag ändå var i gbg några veckor senare. Ojoj! Då lät det riktigt bra, samma anläggning! Hade nog inte dom STORA förväntningarna då på att det SKA låta bra ur dom grejerna Nu har jag ett mkt positivt minne till B&W och Nad.
....stugan, here we come...... |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 13:39:09
|
Ja, det är lustigt. Nu tycker jag iof sig det mesta låter knepigt på H-klubben i Götet. Kan ha med dom störiga säljarna också. PsykoAkustik på högsta nivå.
|
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 13:43:02
|
Nu börjar du bli gnällig henricsson. Ingen kan väl ha undgått att I. Öhman är avstängd och din upprepning kommer inte att ändra på det. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 14:27:00
|
Ok, jag tar till mig kritiken. Lite får man väl pipa. |
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 14:33:47
|
varför inte försöka få med Ingvar på forumet igen? Skulle vara jätteroligt och intressant.
Han har väl lärt sig en läxa då om nu han gjorde nått fel för att bli utkastad ? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 14:34:09
|
Ja, det vore nått. |
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 14:40:19
|
ja för oss som vill lära oss mer om hur det verkligen ligger till hahah :) |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 14:46:23
|
Det finns ju kompletterande alternativ för detta. Musik och Ljudteknik, LTS hemsida, Sonic Design samt ett nystartat forum har jag för mig. Nätet öppnar alla vägar... |
|
|
|
Topic |
|