HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkabelns tjocklek?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:41:13  Show Profile Send krorre a Private Message
Hej,jag hade tänkt skaffa mig ett par nya högtalarkablar. De ska vara 2 meter till varje högtalare. Nu undrar jag hur viktigt det är att tjockleken då är 1.5 mm2? Hur mycket kan man tumma på denna regeln? Jag hade nämligen funderat på en kabel med 4mm2 tjocklek.

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:49:34  Show Profile Send pesa a Private Message
Viktigast ar inte hur tjock den ar utan hur den later i Ditt system...

Skamt asido sa vet jag inte var Du har fatt Ditt krav pa 1,5mm2 ifran och jag har inte hort ngt liknande pastande tidigare. Kort sagt sa tycker jag inte att Du skall hanga upp Dig pa tjockleken.

Vad har Du for budget och ovrigt system, sa kan vi borja i den anden istallet?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:57:05  Show Profile Send krorre a Private Message
Det fick jag från... lts hemsidade skriver att impedans och längd på kabeln samspelar på nåt sätt. Så det har ingen betydlse??

Jag vill ha ett fylligare och mjukare ljud utan högre krav, det var därför som jag tänkte satsa på en billig, grov variant. Jag läste nämligen här för någon dag sedan att kraftigare kablar ska ge ett fylligare ljud.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:07:43  Show Profile Send pesa a Private Message
krorre,
Nu ar du och jag ute pa djupt vatten och risken ar att vi startar en ny kabeldebatt,, och det kan vi vara utan....

Mitt enda rad ar att lata Dina egna oron bestamma vad Du tycker ar bast...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:24:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "krorre"!

Du kan leta i tidigare trådar på detta forum och försöka få en uppfattning om vad som kan passa dig.

Innan du sen går ut och kollar läget på marknaden får du fundera på hur mycket du vill lägga ut på din kabel, så du vet i vilket prisintervall du skall leta.

Bravo
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/22 :  13:29:54  Show Profile Send divander a Private Message
Hur bred väg behöver man för att få en lyckad semester?

STS (SemesterTekniska Sällskapet) säger att det skall vara 3.2 meter. Då måste det väl vara så. Eller?

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/07/22 13:36:42
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/07/22 :  13:48:13  Show Profile Send drgreen a Private Message
Det viktigaste med en högtalarkabel förutom möjligtvis "ljudet" är ju att den är riktigt fet...När det kommer nytt besök är det ofelbart dom grova "trädgårdsslangarna" dom imponeras av och inte t.ex cd´n för 89papp.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  13:52:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mycket kort förklaring till det som står på LTS hemsida:

1.
Det står inte att det SKA vara 1^,5 mm^2 area på högtalarkablar mellan 1 - 3 meters längd.

2.
Med de angivna längderna och olika areor så får man ungefär samma totala kabelresistans, oavsett om man har mindre än en meter eller tio meter långa kablar. Genom att använda sig av liknande kabelresistans så kan man erhålla samma frekvensgång från högtalarna eftersom deras normalt varierande impedans påverkar frekvensgången på grund av kabelresistansen. Normalt så tillverkar högtalarfabrikanterna högtalarna så att de är tänkta att anslutas till en normal kabel på runt några meter. Kanske kabelresistansen då bedöms vara 0,05 - 0,1 ohm som ett snittvärde som är lämpligt som kabelöresistsans. Då är det bra att hålla sig till liknande resistans på de kablar man ska använda. Med lägre kabelresistans blir det t ex minskat Q-värde i basregistret ==> något mindre bas än det kanske var tänkt. I manualen till KOMPETENTA högtalartillverkares högtalare, så brukar det anges vilka kabeldimesnioner som är lämpliga för olika längder, de är de bästa att följa. Står det t ex att grövsta möjliga är att föredra, ja då har förmodligen tillverkaren tänkt sig en så låg kabelresistans som möjligt.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/22 :  13:58:46  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
I manualen till KOMPETENTA högtalartillverkares högtalare, så brukar det anges vilka kabeldimesnioner som är lämpliga för olika längder, de är de bästa att följa.

Pratar du om Ino (Öhman) eller? Vilka andra högtalarmanualer har du sett det på..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:15:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
T ex Bower & Wilkins.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:17:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Och JBL.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:30:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Det viktigaste med en högtalarkabel förutom möjligtvis "ljudet" är ju att den är riktigt fet...När det kommer nytt besök är det ofelbart dom grova "trädgårdsslangarna" dom imponeras av och inte t.ex cd´n för 89papp.

Helt rätt! Hur många har LM-fälgar på bilen för att minska vikt & öka prestanda

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000