HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spectra Sonic
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/22 :  00:39:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Känner någon till ett märke som heter Spectra Sonic?

Undrar
gcs

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/07/22 :  03:50:20  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Hej gcs,

Spectra Sonics (Spectra Sound) ägt av familjen Dilley från Ogden, Utah, USA.
Under 1970 talet så tillverkade dom förstärkare, compressorer och equalizer moduler/byggsystem för mixerbord till inspelningsindustrin.
Importör i Sverige var Olive Leaf (bröderna Walander) från Stockholm, men det såldes inte spec. många enheter här i Sverige.
Förstärkarmodulerna var en snabb diskret OP-amp som lät ganska bra men var ganska vrångstyrig och ostabil om man inte behandlade den väl gällande kablering, jordning och anpassning.
Equalizer modulerna var av LC typ och av passive konstruktion.
Kompressor enheterna har jag aldrig bekanta mig med.
Dom tillverkade också en del slutsteg och elektroniska delningsfilter som användes till att bygga aktiva monitorhögtalare för inspelnings studios.

Om det är något spec. du undrar över så har jag en hel del dokumentation över Spectra Sonics produkter från denna tiden.

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/22 :  18:50:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Det var ju kul att det var en som svarade ute i öknen.
Det är nämligen så att jag har en phono förstärkare av märket.
Förstärkaren är mycket unik. Man kan gå in med en Ortofon MC pickup på 3 ohm utan trafo. Riaa korr. sitter i första steget, där efter sitter ett linje kort (101)som förstärker upp nivå till + 18dbm. Inte så mycket idag kanske men rätt bra 1968. Det låter mycket bra
om den här kombinationen. Men nu har den lagt av efter att den ståt på dygnet runt i nästan 30 år. Det luktade bränt om ett linje kort.
Jag vet att det är lite kritiskt med komponenterna och du sa att
Wallander ken det här. Tack för det.
Jag har nog all dokumentation när det gäller Spectra Sonic. Det är lite kul att samla på gammal dokumentation som Ampex bandare från 50 talet och lite annan. Jag har en DB eller AES journal från 1956 som
beskriver hur man har gjort en orgel inspelning i stereo. Sånt är kul
tycker jag.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:11:33  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Hej igen gcs,

Kul att någon har sparat lite Spectra Sonic till eftervärlden, själv har jag arbetat inom pro-audio i 35 år, dels som förstärkar och ljud pryls konstruktör samt även som inspelnings tekniker, och då känner man för alla dessa gamla prylar som man på ett eller annat sätt har arbetat med genom åren.

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000