HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörskålar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:57:38  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Var hittar jag rörskålar i glasfiber,tjocklek 50mm.innerdia.220mm.längd1200mm.? Vet någon vad de kostar,har sett "tubetraps"debatten på tidigare tråd. Vill bygga en bunt och testa ljudbilden. Har någon eller några prövat? Tackar på förhand om tips och resultat.

PSET-High Smile Value Per Watt!

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:52:58  Show Profile Send celef a Private Message
senast va jag hörde så var man tvungen, för kraftiga dimensioner lagerhålls inte, att beställa många många meter...

sound pollution
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/25 :  01:31:44  Show Profile Send time a Private Message
Leta reda på en firma som sysslar med industrisolering, köpte själv 4 rullar för nåt år sedan ca 150:- st, inga problem för det är en vanlig rördimension. Finns inte i Comfortbutikerna....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:46:10  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Tack för tipsen!Börjar leta.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/27 :  08:36:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag fick tillfälle att lyssna i ett rum som Morgan som skrivit artikeln i länken nedan, hade försett med tubetraps. Det var en riktig betongbunker, men jag tyckte dom hade fått till basen riktigt bra.
Har du betongväggar och bumlig bas, så är det nog värt att testa.

http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm
Go to Top of Page

DoktorA
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/07/10 :  16:31:29  Show Profile Send DoktorA a Private Message
Har jagat rörskålar land och rike runt i samma avsikt som du. De enda jag funnit som har dess på lager är Isolator (www.isolator.se). Finns spridda lite här och var i landet. Har själv Isover 219/60 1,2 m x 2( kostar 591:- för 2st). Var beredd på att de inte tar kort.

Resultatet blev gott enligt min mening. Lite tightare bas men mkt liten påverkan på de vanliga besvären med puklar i frekvensen tfa rummet i sig. Skall försöka få in en bild av min uppställning lite senare...

Lycka till!
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/07/22 :  22:19:51  Show Profile Send JohnB a Private Message
Ett alternativ till rörskålar är att bygga enligt länken nedan

http://www.geocities.com/jonrisch/basstrap.htm

Funderar själv på att bygga ett par och det enda jag inte fått helt klart för mig är hur förhållandet mellan diameter och längd dämpar den berörda frekvensen. Att större volym dämpar lägre hz tal förstår jag men är det bara innervolymen som räknas och inte formen.

Hoppas någon förstod det där, intresant att höra vad ni tycker om bygget i länken dock.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000