HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ju dyrare desto .....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/22 :  00:21:29  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag tror det, fast säker kan man ju aldrig vara
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/22 :  00:42:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om en bättre anläggning spelar vasst och hårt så är det något fel i den anläggningen. Eller också är den för färsk och oinspelad.
Mina Coltrane som jag fick hem i för 2 dygn sedan spelade just vasst och hårt första kvällen. Dom behöver 500 timmar innan dom dom är helt inspelade och lugnet börjar komma med en samtidigt högre upplösning och en naturlig ljudbild. Ett ljud som man aldrig blir lyssningstrött på oavsett hur länge man sitter och lyssnar.Och dom börjar redan efter 48 timmars inspelning dra åt det hållet.
Första kvällen orkade jag inte mer än en halvtimma i taget, men nu går det bra att lyssna åtskilliga timmar.

Men om man som en del ungdomar idag är uppväxt med MP3 i dålig upplösning nedtankad från internet så kan det bli på det viset som du beskriver. Eller om man har för bråttom.
Om man skulle använda samma logik inom andra områden, så är en Mercedes en sämre bil än en Renault Kango.
Och ett dyrare vin skulle alltid vara sämre än ett billigare.
Corned Beef på burk bättre än en trälkolsgrillad tournedo.
Och pulvermos godare än ett potatismos gjort av färsk mandelpotatis.
Burkgrönsaker mindre vassa i smaken än den färska, speciellt dom hemodlade. Mina hemmaodlade tomater kanske svider på tungan om man inte är van vid den naturliga smaken från äkta vara.
Det är lite brännässledoft av tomater som är odlade i näringsrik kompost.
Dom dyrare produkterna kanske ger för mycket smak i munnen för att passa en del som aldrig har vant sig vid detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/22 :  00:56:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
Subjektivst så det förslår
Men Jorma, har du inte haft dina MD ett bra tag?
Vad har man missat?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/07/22 :  00:59:00  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jorma.. 500 timmar..3 veckor dygnet runt.hum..inte brukar det väl vara så lång inspelningstid på högtalare i allmänhet?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/22 :  01:14:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
henricsson, jag kanske har glömt att tala om att dom Coltrane som jag har haft hemma ett antal gånger under olika tidsperioder har varit Mårten Designs demoColtrane. Så mina egna anlände inte förrän i lördags. Jag har själv valt att skjuta på detta av olika skäl.

Cybervoice, Coltranehögtalarna har såpass hög upplösning att det tar bortåt 500 timmar innan dom spelar för fullt. Diskantelementen är dom som tar längst tid. Den största förändringen sker under dom första dygnen och sedan går det långsammare med den sista biten.
I basen kan man lätt mäta detta. Dom hänger inte med hela vägen ned i början. Och där hörs det tydligast också, med en trött och släpig bas den första tiden. Och den första tiden är det också som om man hade haft lite bomull i öronen. Men dom har redan efter ett par dygn släppt rätt ordentligt. Men till demohögtalarna som har element som har använts i ett par år är det långt kvar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/22 :  01:20:39  Show Profile Send Timbre a Private Message


Prislappar är egentligen ett problem. Att komma runt de psykologiska prislappseffekterna är inte lätt...

Är det väldigt många nollor kan det lätt bli en prisfixering som gör att man missar både kvalitéer och tillkortakommanden. Eller så kan det bli det lite "surt sa räven om rönnbären" över det hela.
Med få nollor kan man lätt ramla i fallgropen att inte ta en produkt på allvar. Då missar man också kvalitéer och tillkortakommanden.

Det bästa för öronen är att inte ha några prisuppgifter överhuvudtaget. Den överraskningen kan sparas till sist...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/22 :  01:26:23  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ok. Men i T&Ps fall så hajjar jag verkligen inte vad inspelning ska tjäna till, i förhållande till andra tyngre material.
Jag kan inte låta bli att tycka&tro att det hela verkar lite HokusPukos.
Men du e ju subjetiv, jag har lite svårt för det. Men jag respekterar givetvis dina omdömmen ändå!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/22 :  01:57:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns inget hokuspokus med inspelning av högtalare.
Dels är det en hel del komponenter i delningsfiltren med diverse lödningar på vägen där det tar ett tag innan dom är inspelade.
Och om du inte tror på att elektriska orörliga grejer förändras ljudmässigt, så är högtalarelementen mekaniska grejer som rör sig. Och kantupphängningarna på alla högtalare är styvare i början innan dom har fått röra på sig ett tag. Och detta märks tydligare med lättare konmaterial. Som i Thiel och Partners element. Och hörs också naturligtvis tydligare ju högre upplösning högtalarna har.

Med subjektiv menar jag att jag inte hör med "vetenskapliga mätningar som grund". Och att jag abssolut inte dömer något utan att ha hört det. Och som subjektiv är jag absolut inte mer lättlurad av inbillningar. Jag har haft en del förväntningar på en del prylar som inte har infriats efter lyssning. Och tvärtom så har jag haft en mycket skeptisk inställning till en del prylar. Bla. Shakti som jag ringde till Timbre efter första kvällens lyssning av dtenen som jag lånade av honom. "Det här är inget för mig" sa jag till honom per telefon. Låt den ligga på i 5 dygn, så kommer jag och hämtar den sedan sa han. Och trots skepicismen, så ville jag inte vara utan efter detta.
Och min skeptiska inställning till nätkablar bara för 3 år sedan.
Jag vägrade tom. att testa då, med orden "jag är elektriker och tekniker, inbilla mig inte att en nätsladd skulle kunna påverka ljudet. Och efter att ha blivit övertalad att prova en nätkabel av lite bättre kvalisort var det ändå frugan som övertalade mig om att du inbillar dig inte att ljudet blir bättre. "Köp dom"
sa hon. Och det vet ni ju vad det har blivit med det.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/07/22 02:31:40
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/22 :  02:06:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är samma sak med elektronik, den behöver oxå köras in.. Och att uppvärmd elektronik låter bättre än kall är ju ingen hemlighet.


Ta bilar igen, de flesta tillverkare vill att man tar det lugnt med bilen de första hundra milen för att motor och växellåda, transmission osv. ska bli inkörd innan man börjar använda den på allvar.


Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/22 :  05:04:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Märkligt att vi här fortfarande diskuterar inspelninges vara eller inte vara, det trodde jag numera var lika självklart som att ljudmässigt elektroniken mår bra av att bli varm eller stå på.
(Slitage och prismässigt är en annan fråga.)

Ju bättre elektronik ju känsligare tycks den vara att ha kretsarna igång. Dessutom tycks förhållandet vara lika för högtalare att ju bättre ju längre inspelningstid.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/22 :  08:48:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
Visst är inspelning viktigt! Men jag har lite svårt för folk som måste varmköra sin stärkare i 3år innan den låter bra.

Jorma, jag tänkte fel. Visst är det viktigare desto högre upplösning högtalarna har.
Men jag trodde att lätta koner spelades in fortare än tyngre diton.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  10:33:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Obs! En förstärkare är inte musikalisk. Den är helt dum i huvudet och kan inte skilja på vackra toner eller fula toner som matas in i den.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/07/22 :  11:54:47  Show Profile Send sirväs a Private Message
En lite fundering som jag haft...

Det kan inte vara så att ju dyrare utrustning man tittar på dessto mer nischad blir den, dvs mer optimerad för en viss stil eller typ av musik. En jämförelse med bilar, som vissa har gjort här tidigare i inlägget, skulle vara att det förmodligen skulle vara extremt svårt(nog omöjligt) att vinna ett rallylopp med en f1 bil och vice versa. Eller vad tror ni?? Skulle vara ganska svårt att konstruera en bil som presterar optimalt under alla förhållanden. Alltså, om man har tänkt att köpa en finare (läs dyrare) anläggning, känns det lite grann som om man först måste välja vilken typ av musik man vill/kommer att lyssna till, och därefter en matchande utrustning. Annars blir det lite grann som att köra dragster på en gokartsbana.... (Fattar inte varför jag inte vinner trots att jag har en bil för 5mkr och 7000hk bakom öronen....)

Om det nu är så, känns det nästan som om man får ha flera anläggningar, om man nu är som mig som lyssnar på all slags musik, dvs ett helt stall bestående av både f1 bilar, dragsters, go karts och en och annan gräsklippare...hahahahah)

Skämt och sidå, det blir nog ändå att man kastar ut hk:n och skaffar en bättre förstärkare. Frågan är bara vilken. Kan ju inte släpa hem och testa alla varianter. Dessutom blir de ju bara tyngre och tyngre ju dyrare man tittar påNgn måste väl ha haft ett par rcl och fått till ett kanonljud som är mjukt och fylligt....eller??


Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/22 :  12:25:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Men jag har lite svårt för folk som måste varmköra sin stärkare i 3år innan den låter bra

Advantage och SAT har extremt lång inspelningstid. Och under inspelningstiden är dom känsligare och tar längre tid innan dom
spelar med full kvalitet om dom har varit helt avstängda.
Mina Advantage S250X mono effektförstärkare var väl inspelade när jag köte dom och dom behöver inte mer än en timma från helt avslagen till full kvalitet. Från standbyläget tar det inte mer än ett par låtar innan det låter ok.
Och det är nästan likadant med min Advantage S1 cdspelare. Den köpte jag ny för 1,5 år sedan. Och den var under det första halvåret känslig för helavstängning. Det tog ett par dygn innan den kom ikapp igen. Men den kommer idag igång på ett par timmar och från standbyläget tar det en halvtimma.
Och skillnaden från kallstart är inte lika stor längre som det var i början. Nu går det hyfsat att lyssna direkt från kallstart. Under inspelningstiden var det gräsligt illa med ljudet innan den kom igång efter ett par dygn.
Och detta bekräftas av Mikke att det är så.
Jag har inte själv snackat med honom om detta, men Leif Olofsson har gjort det.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:56:54  Show Profile Send Pass a Private Message
Håller absolut med om att inspelning ger resultat på alla stereoprylar; inte minst kablar. Men jag har svårt att köpa att komponenter som låter "gräsligt illa" oinspelade och kalla, ska kunna förvandlas till vackert skönsjungande när de väl är inkörda! Jag skulle själv aldrig köpa en komponent som inte lät bra redan från början - det är sedan en annan sak att denna sannolikt låter ännu bättre inspelad. Enligt mina erfarenheter kan ingen inspelning i världen rädda en komponent som låter gräsligt som ny.
Visst spelar inspelning roll, men den psykologiska tillvänjningen är en faktor som även den har en inte ringa roll.
M.v.h.
/Pass

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/23 :  00:56:46  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Men jag har svårt att köpa att komponenter som låter "gräsligt illa" oinspelade och kalla, ska kunna förvandlas till vackert skönsjungande när de väl är inkörda!


Gräsligt illa är väl att ta i, men nog tycker jag att det kan låta bra mycket sämre när produkten är oinspelad. Jag har en kompis som besökte mig när jag nyss hade köpt en Rotelförstärkare. Hans kommentar då var att den lät lite ljust och skrikigt. Samma kompis var här 3 månader senare. Jag frågade då om han tyckte att ljudet fortfarande var ljust och skrikigt. Nej, nu låter det lite åt det mörka hållet och den skrikighet som du hade första gången jag lyssnade är som bortblåst. Så här bra har det aldrig låtit hos dig förut. Han undrade därför om jag bytt någon ytterligare komponent, med det hade jag inte.

Jag har precis samma uppfattning som min kompis men valde att återge hans kommentarer för att eliminera risken att mina åsikter avfärdas som "tillvänjning" eller liknande.

Ljudet kan alltså enligt min mening gå från högst mediokert till riktigt bra.




Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/23 :  01:17:03  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om man som jag har tillgång till nya och välinspelade kablar så kan man borse från den psykologiska faktorn som en del vill ge alltför stor betydelse i förklaringar kring inspelning.
Och jag har hört välinspelade Coltrane under längre tidsperioder, så jag vet hur mycket dom ändras av inspelning.
Samma sak med Advantage S1 cdspelare. Jag har hört en välinspelad vid sidan om en helt ny.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/23 :  01:31:51  Show Profile Send audiogear a Private Message
Själv kan jag inte begripa hur man skulle kunna vänja sig vid dåligt ljud, vilket många tycks tro att man kan när de skyller inspelningseffekten på psykologiska faktorer. Jag har även själv haft nöjet att testa inspelade produkter bredvid nya och tvivlar därmed inte en sekund på den stora skillnad som kan uppstå, i samtliga fall till det bättre. Jag är däremot beredd att hålla med om att skillnaden för vissa produkter är nästan obefintlig medan den för andra är nästan otroligt stor. Vad detta beror på kan jag dock inte uttala mig om.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/23 :  01:38:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vissa leverantörer kör sina produkter i fabrik ett tag innan, så det inte ska bli så stor inspellningstid när väll kunden får sin produkt.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/23 :  01:47:24  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jo, Bryston t.ex. kör ju med den "principen". Finns säkert flera andra oxå.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/23 :  01:52:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag spelar in mina No.1 kablar med en kabelbrännare från Nordost innan jag levererar dom.
Därför att framförallt signalkablarna tar mycket lång tid att bränna in i anläggningen. Men dom behöver ändå gå i anläggningen några dagar innan dom ger maximalt välljud.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/23 :  04:23:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "sirväs"!

Jag tror faktiskt att det är precis tvärtom, att ju dyrare anläggning ju större bredd skall den ha, även om det säkert går att "nischa" den med god vilja.

Angående inspelningens eller uppvärmningens vara eller inte vara så tycks det helt enkelt vara så att ju billigare produkt ju mindre behov av uppvärmning. Min H/K 670 och sony cdxb-940 låter bra efter en halvtimme. Mina ML prylar gör ingen succé förrän efter att ha varit uppkopplade i tre dygn även när de är inspelade innan.
Dyrare elektronik tycks ha ett större glapp att plocka in.

Gällande om produkten låter bra eller inte från början så skulle jag nog ha svårt att köpa en produkt som jag inte gillade ljudmässigt redan som oinspelad, att tro att ljudbilden skulle bli radikalt annorlunda uppvärmd/inspelad förefaller mig optimistiskt, snarare brukar de dygder man gillar förstärkas.



Bravo
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:39:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Själv kan jag inte begripa hur man skulle kunna vänja sig vid dåligt ljud,"

Tro mig, det kan man. I själva verket är den mänskliga hörseln våldsamt anpassningsbar. Prova följande experiment: Stoppa en liten bomullstuss i ditt ena öra och gå omkring med den ett tag. Du kommer förmodligen att vänja dig och mer eller mindre glömma bort tussen. Ta sedan ut den. Vad händer? Man kan upppleva samma effekt genom att ändra på tonkontrollerna (om man har sådana) lyssna en stund och sedan ändra tillbaka.

"Jag har en kompis som besökte mig när jag nyss hade köpt en Rotelförstärkare. Hans kommentar då var att den lät lite ljust och skrikigt. Samma kompis var här 3 månader senare. Jag frågade då om han tyckte att ljudet fortfarande var ljust och skrikigt. Nej, nu låter det lite åt det mörka hållet och den skrikighet som du hade första gången jag lyssnade är som bortblåst."

Spelade ni samma skivor?
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:04:28  Show Profile Send audiogear a Private Message
Magnuz:

Nu drev du saken till sin spets. Jag håller med dig om att ditt experiment skulle ge det utfall du beskriver, men jag tycker inte att det är jämförbart med att man skulle kunna skylla inspelningseffekten på tillvänjning (möjligen en mycket liten del isf). Detta eftersom man vanligtvis inte lyckas sudda ut sina normala referensramar under den begränsade tid som inspelningen omfattar. Du lyssnar ju vanligtvis på andra ljud i din omgivning, t.ex. TV:n, andra människor som pratar, andra HiFi-anläggningar osv.
Men om du aldrig lät örat ta emot någon annan information än de ljud som din anläggning levererar under inspelningstiden, genom att t.ex. ta på dig extremt tjocka hörselkåpor mellan lyssningssessionerna så skulle jag köpa ditt resonemang.

Det verkar dock finnas ”inbyggda” referensramar i den mänskliga hörseln som aldrig går att sudda ut, på samma sätt som med känseln. Blir man lyssningstrött så blir man det oavsett hur mycket man vant sig vid ljudet ifråga. Lyssningströttheten "triggas" snarare snabbare ju oftare man hört på det dåliga ljudet. Det är som att hörseln blir allergisk mot ljudet. Detta är iofs mina egna iakttagelser så den som inte håller med kan byta ut "man" mot "jag" i ovanstående stycke.

quote:
Spelade ni samma skivor?


Både samma och andra skivor.



Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:09:14  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Det är inte öronen vi hör med, utan hjärnan. Öronen bara gör om ljudtryck till signal som hjärnan tolkar. Oturligt nog är hjärnan väldigt lättlurad och tar helt okristiskt in diverse intryck "på sidan om" (synintryck, förväntningar etc).
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000