HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablage till Nautilus 804, hjälp att välja
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/07/20 :  22:08:15  Show Profile Send lajo01 a Private Message
Har just valt att införskaffa nya högtalare i form av B&W Nautils 804 och center HTM1. (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16174)
Nästa fråga som aktualiseras är då lämpligt kablage till dessa, alltså ni som kör 804 / HTM1, vad använder ni?
Tycker att tesen att lägga 10-15% av högtalarens kostnad på kablage är vettig, så gränsen går vid 5000 Pix för ett par.
Eftersom jag inte räknar med att kunna göra några vettiga jämförelser på kablar innan högtalarna är ordentligt inspelade så detta lämnar lite tid åt "forskning" i ämnet. Nån som har provat Nordost, eller Supra Sword? AudioQuest?
Om det var många högtalare att välja medan så är kablage rena mardrömmen.....

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/20 :  22:12:56  Show Profile Send krorre a Private Message
Ekk, elkablar. 8 kronor metern. Styrka: vet hur ström ska transporteras. Nackdel: priset.
Go to Top of Page

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/07/20 :  22:34:34  Show Profile Send lajo01 a Private Message
Ja de vet hur ström ska transpoteras, vid 50 Hz... :)
Fast vid 15 KHz, en annan femma!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/20 :  22:40:53  Show Profile Send KennethS a Private Message
Gratulerar till valet av högtalare! Min farbror som äger ett par Nautilus 802 kör med Harmonic Tech kablar till sina högtalare. (Vet ej tyvärr modell) och han är väldigt nöjd!Kan ta reda på det om du vill.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:08:44  Show Profile Send krorre a Private Message

lajo01: ta det med lite ironi


Ärligt: jag vet inte. Det kan ju faktiskt vara så att det skiljer extremt, jättemycket mellan en 5.000 kronorskabel och för 8 kronor metern. Eller det borde göra det.

Edited by - krorre on 2003/07/20 23:19:23
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:16:05  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Köp begagnat, det är mitt tips. Skulle aldrig falla mig in att köpa nya kablar.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:45:52  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag kör Kimber med mina 805:or, funkar perfekt. Förut 8TC, nu Monocle XL. Inte så dyrt om man köper begagnat.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:02:29  Show Profile Send bubbas a Private Message
Hogupplost, luftig diskant: Nordost
Fylligt, stort mellanregister: Siltech och Cardas
Mittemellan: Kimber
Loudness-effekt: Goertz

Subjektivt och fordomsfullt yttrande som bygger pa >1000 andra audiofilers asikter och helt saknar grund i egen perception.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:56:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog oxå rekomendera ett par Kimbersnören.. Har alldrig riktigt hört ett par Kimber som inte passade in i ett system. Harmonic tycker jag är bra kablar som attan, men dom ligger lite åt det ljusare hållet ( i alla fall i signalkablar ) och jag är inte hundra att det skulle vara det allra bästa allternativet till B&W..

Kimber har en bra inverkan på de flesta system och det saknas oftast inget ur en Kimberkabel..
Så köpt så bra som pengarna räcker till, och lägg gärna in en strömkabel i budgeten !!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/21 :  10:43:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Som vanligt MartinH, en Hifi-Art rekommendation (Kimber). Besöker du aldrig andra butiker?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/07/21 :  10:52:47  Show Profile Send lajo01 a Private Message
KennethS: Kolla gärna vad din farbror kör med för kablage. Fast jag misstänker att de ligger över min budget om han har kostat på sig ett par 802or...
Ingen som har erfarenhet av Supra Sword? Vore trevligt att "kunna" köpa svenska produkter...
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:14:40  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
lajo01: Skit i priset. Vilka egenskaper vill du att kabeln ska ha? Välj en med dom egenskaperna. Finns bra, billiga (vet inte var man köper EKK för 8 kr/metern, 15 kostade den senast jag såg en), det finns bra, dyra. Bara att välja.

EKK är rent tekniskt en mycket bra kabel, men många lyssnar ju med ögonen och kan inte med att den är så billig (vad ska polarna säga? "Kör du med EKK, haha").

Ett genrellt tips: Undvik flerkardeliga kablar. Dom färgar ljudet mer än enkardlig (det kommer du aldrig ifrån, oavsett pris) förutsatt att kabeln är vettig i övrigt.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:18:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag har inte lyssnat på Supra Sword men den fick ett mycket fint omdöme av High Fidelity. Jag tror det är en väldigt prisvärd kabel och tycker helt klart den verkar intressant!
Det finns ett test på den här: http://www.tnt-audio.com/accessories/sword-rondo_e.html
Dom gillade den!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:00:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Knoppen: Nä det var inte en HifiArt rekomendation direkt..Kimber finns i de flesta butiker i stockholm just nu om inte jag tar helt fel..Och varför ska jag gå nån annan stans när dom har dom produkterna jag gillar på HifiArt ?!?! Men jag ska faktiskt ta en rund i veckan i några av de andra och lyssna och jämföra lite och då får vi se om dom har nånting annat som jag kan tycka är värt att lägga pengarna på...

Men sen ska jag väll ställa mig lite frågande till Mr.Älg påstående att flerkardeliga skulle färga ljudet mer än enkardeliga ?!?! Hur många av högtalarkablarna har för det första bara en kardel ??? Jag har hört en hel del kablar och har då aldrig märkt att flertrådiga skull låta sämre än de med mindre antal...

Supra Sword får man ju hoppas att den har blivit klart mycket bättre än vad som tidigare funnits i Jenvingssortiment om man nu ser till att priset har gått upp till 5500:- för ett fördigt par !! En ganska stor ökning..Hoppas bara kvaliten hänger med i priset..
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:03:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
För dom är ju precis lika fula som dom andra suprakablarna !!! *L*
Go to Top of Page

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:47:09  Show Profile Send lajo01 a Private Message
Nä priset bryr jag mig inte om, mer än att det finns en övre gräns. Om jag kan få en busbra kabel för 100 Kr/m så lär jag köpa den och inte en som är "semantiskt" bättre för 1000 Kr/m.
Mr Älg: Vad menar du med flerkarderliga kablar?

Edited by - lajo01 on 2003/07/21 12:47:41
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:49:07  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
MartinH: Orsaken till färgningen kommer från att elektronerna hoppar mellan dom olika ledarna. Litzkablar som har isolerade ledare påverkas alltså inte, medan försilvrade ledare gör det hela värre (förtennade ledare gör att kabeln blir mer lik en litzkabel). Tydligen lär det vara fullt hörbart och låta som "mer skir diskant" och liknande omdömmen.
Anledningen till att man ändå oftast väljer att ha en flerkaredelig kabel är dom är mer lätthanterliga än enkardeliga. Dessutom är dom flesta inte intresserade av en kabel som förvränger så lite som möjligt, utan vill ha en som passar deras egena personliga tycke och smak. Det är därför jag förespårkar att man först ska klura ut vilka egenskaper man vill att ens kabel ska ha. Därefter köper man en med dom egenskaperna (eller gör en själv till kanske en tusendel av priset).

lajo01: Flerkaredlig är nästan all kabel. Ta en och klipp av en och kolla vet jag! Normalt så är varje ledare uppbyggd av ett antal små, små trådar som är tvinnade runt varandra. I en enkardelig kabel har man bara en tråd per ledare.

Edited by - Mr.Älg on 2003/07/21 12:55:08
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:59:52  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Finns en Kimber Monocle XL till salu på forumet för just 5000 pix..
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:06:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Så enligt din teori så skulle Supras förtennade kablar vara mindre skira i diskanten än tex kimber som inte har gjort nått med sina trådar ?!?! Jag tycker Kimber har ett mycket mer behagligt och mjukt ljud än tex supra.. Supran tycker jag låter tunt och metalliskt i toppen, inte behagligt alls.. Däremot Kimbers kablar har en massa detaljer , men är mjukare och mer lättlyssnade.. Så jag tror inte denna teori kan vara generell utan måste testas på varje kabel för sig.

Jag hadde en Audioquest solidcore kabel för ett tag sen, den var riktigt bra i basen och ganska mjuk, men det saknades lite lyster och luftighet i diskanten.. I jämförelse med tex Kimber 4VS så hadde Kimberkabeln ett mer levande diskantområde och lite mer transparans...
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:28:03  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
MartinH: Inte alls säkert att supras kabel är mindre skira diskanten än kimber eftersom uppbyggnaden i övrigt är så olika. Det finns ju flera parametrar som påverkar. Men om supra hade haft en utan förtennade ledare så hade man kunnat göra en jämförelse förtennat/icke förtennat på suprakabeln.

Snokade just runt på kimbers hemsida. Ser ut att vara bra uppbyggda (vissa av dom är flätatde solid core!), i alla fall dom billiga som man ser hur dom är gjorda, och dom pressenterar viktiga värden på kabalarna, precis som nordost. Bra.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  13:31:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo Kimber använder en variant som dom själv kallar Varistrand, där man använder flera olika tjocklekar på ledarna.. Och visst kan det vara svårt att jämföra olika kablar som har olika teknologier på ett exakt sätt.. Men vi har ju ingen annan möjlighet idag, så då får man testa och se vad som passar i sitt system..
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/21 :  20:45:20  Show Profile Send krorre a Private Message
Mr.Älg: Biltemas ekk ligger i den prisklassen. Ekk-kabeln har en homogen kopppartråd i varje ledare, så den borde i så fall vara ganska ofärgad.
Jag var på jakt efter kablar eftersom jag ville höra hurvida ljudet kunde förändras. Jag är nämligen inte helt nöjd med ljudet. Jag tyckte då att det verkade vettigast att köpa ekk eftersom den ska fungera hyfsat, och dessutom till ett mycket vettigt pris. Sen att dom inte förändrade ljudet är en annan historia.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/21 :  21:03:40  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
krorre: Bra pris på biltema, helt klart.

Byta kabel gör inga underverk, även om tillverkarna vill få oss att tro det. Skillnaden mellan kablar är liten, oftast mycket liten. Att flytta högtalarna lite hit och dit påverkar mera. Många köper kabel för 10000-tals kronor men lägger inte ett öre på akustiken och kanske till och med har parkettgolv i lyssningsrummet...
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/21 :  21:12:05  Show Profile Send krorre a Private Message
Ah, jag inser ju nu att man måste vara nöjd med grundklangen från anläggningen. Kablar kan möjligtvis finputsa ljudet, men inte förändra det i någon väsentlig mening. Nu har jag ju dock inte lyssnat på några jättedyra kablar. Men de stora ljudmässiga förändringarna ligger nog i val av förstärkare, högtalare, cd-spelare. Och sist men inte minst, precis som du nämnde: akustiken.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/21 :  21:18:20  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Och som vanligt finns det någon som tycker precis tvärtom. Till exempel jag.

Jag tycker att kablar spelar stor roll, i alla fall har det varit så i min anläggning. Till mina första N805:or hade jag ett par enkla (och billiga) van den Hul, och då uteblev allt det där som högtalarna brukar tillskrivas: transparens, luftighet, 3D, soundstage imaging. Sedan med ett par Nordost Red Dawn och likaså Kimber 8TC fanns det där. Utan bra högtalarkablar hade jag aldrig kunnat förstå varför högtalarna fått så bra recensioner (såklart hänger det på annat i kedjan också).

Min erfarenhet är att man kan gå miste om mycket, och att det är nödvändigt att prova sig fram. För mig var skillnaden betydande.

krorre: kablar kan inte ändra på sådant som är fel i en anläggning, men ta fram det som är rätt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2003/07/21 21:21:03
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  21:29:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo jag måste oxå hålla med om att det kan vara STORA skillnader på ljudet mellan kablar..Och kan man inte höra skillnaden på tex en EKK och en Kimber 8TC så ska man nog ta en tur till örondoktorn...

En dålig kabel stryper prestandan i systemet, en bra kabel kan ge den bästa möjligheten för signalen att fördas genom systemet utan störning och förvrängning...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000