HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken skillnad !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:33:46  Show Profile Send hal a Private Message
Köpte 2 skivor igår: "time to kill" och "sing and dance" med Zelmani.
Satte på skivorna och satte mig ner för att lyssna.

Zelmani lät som hon satt i en bubbla och sjöng, instrumenten grötade ihop och basen skorrade och jag vet inte allt. Jag sa till min fru att på dom här skivorna hänger inte min stereo med och i mitt huvud letade jag efter möjligheter att uppgradera högtalarna (skall jag sälja sonens gamecube, frugans bil...).
Humöret var i botten.
Idag; ögonen fortfarande halvöppna, en halv kaffekopp i näven, kroppen fortfarande stel. Sätter mig ner och sätter på "sing and dance". Ljudet kommer emot mig som en kristallklar fjällbäck när gryningsdiset släpper och älvorna dansar!
Ögonen fuktas av lycka och jag inser att de här skivorna är otroligt bra.
Helt otroligt, inser nu först hur viktigt det är att stereon är uppvärmd när man spelar, har nu stått på hela natten. Men att det var en sådan skillnad!
Kan inte nog betona det vilka grymma skivor, tack för tipsen!



Veckans skiva, här !

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:40:08  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kul att det fixade sig!! Värst är när man inte får till ljudet alls längre... och känner paniken kommer krypande och en fråga dyker upp.. Hmm.. Jag hade kanske inte så bra ljud ändå!! hehe


Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:47:57  Show Profile Send SW a Private Message
Jag brukar skylla sådana skillnader på min egen dagsform inte på kall eller uppvärmd stereo. Sinnena spelar nog en mycket större roll än man vill tro när det gäller upplevelsen av musik.

S
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:53:45  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Jag måste också få säga att en uppvärmd stereo låter bättre än en kall. Jag var en skeptiker i början men nu har jag märkt en stor skillnad.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:56:32  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det visar sig att gamla sanningar gäller ännu.

Elektronik skall vara genomvarm och inspelad. Matchande kablage är viktigt. Ren nätström är en fördel. Apparaternas och högtalarnas koppling till underlaget är utslagsgivande.

Allt löser man inte med rumsakustik...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:58:15  Show Profile Send hal a Private Message
SW; stämmer nog till viss del, men i detta fall var det så uppenbart att t.o.m med fru var besviken. Jag är den borne skeptikern som inte gärna tar till mig nog nytt om jag inte upplevt det själv. I det här fallet märktes det också gnm att oönskade vibrationer gick i golvet.
Så tänk på det, ha uppvärmd elktronik när ni spelar även om ni inte har highend-prylar.
Skönt att man fått lite tidsfrist innan nästa uppgradering.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/20 :  14:05:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo vikten av uppvärmning är lite underskattad, viss elektronik låter inte bra för en efter 3 dygns uppvärmning. Och i och med detta så har man alltid ström till de viktigaste kretsarna i apparaten. Ta tex Naim som inte har några av/på knappar på frontarna på sina produkter...Och det finns många företag som har så...

Försteg och cd har jag märkt kan vara de som man alltid kan ha på, det drar inte så mycket ström och drar stor nytta av att vara uppvärmda ordentligt..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/20 :  14:39:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Räcker det inte med attde står i Stand By? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/20 :  14:51:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det kan det, beroende på hur produkten är byggd..Men det tar i alla fall en stund innan dom kommer upp till optimal arbetstempratur..

En annan fördel med att ha produkter påslagna är att dom inte slits lika mycket som om man håller på och slår av och på dom hela tiden...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/20 :  15:04:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej det räcker inte att apparaten står i stand by. Det är oxå viktigt
att slutsteget slås på 15´innan för att den ska få dom rätta arbets- parametrarna. Jag har definitivt märkt det när jag kör med min subwoofer. Den står ju alltid i stand by när man inte spelar.
Att låta ett slutsteg ständigt stå på kostar ju i längden ganska mycket.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/20 :  15:22:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är sant att elektronik kan må bäst av att aldrig stängas av.
Men värmen som då produceras är ju inte heller bra för elektronik.
Våra ljudgrejor som vi har är relativt enkla, därför tror jag att
det bästa är nog att stänga av. Värmen blir nog annars det stora problemet som kan förkorta livslängden på apparaterna.
Jag vet att Ljudstudios med stora ljudbord så låter man allt stå
på hela dygnet. Men där handlar det om tusentals förstärkare och
framförallt pottar, reglar & VCA:n som kan börja bära sig konstigt
åt för att inte tala om datorerna som styr hela skiten.
I datorernas värld kan allting hända t.o.m när man själv sitter
framför och bara tittar på.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/20 :  16:08:27  Show Profile Send audiogear a Private Message
Rotel tycker att det är bättre att stänga av produkterna pga. säkerhetsskäl. Motiveringen lyder så här:

"Moreover, leaving a system operating for many hours unchecked is not wise. If a fire should start, or something else goes wrong and no one is present, you may have to call 9-1-1!"

Det låter ju inte direkt som någon lysande reklam för Rotel, man kan lätt börja misstänka att deras produkter är eldfängda.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/20 :  16:27:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det är väl en klar Brasklapp. Dom kunde ju tala om oxå vilket
telefon nummer man ska ringa om det börjar att brinna. 112.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/20 :  16:29:44  Show Profile Send audiogear a Private Message
Dom är iaf ärliga som lägger ut det på sin hemsida. Men visst kunde dom komplettera med en förteckning över numret till larmcentralen i respektive land.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/20 :  17:11:06  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
De kunde även förklara varför man ska ringa 9-1-1 om man inte är närvarande... Ska man sitta nånstans & chansa?

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/20 :  17:32:40  Show Profile Send audiogear a Private Message
Där har du helt klart en poäng Jakob. Det kanske är bäst att ringa så snart man glömt att stänga av stereon och åkt bort, så man är på säkra sidan. För den KAN ju ha fattat eld...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/07/20 :  18:13:34  Show Profile Send CC a Private Message
Min Rotel RB990 stod på dygnet runt i ca 10år... den brann aldrig... Däremot gick transistorerna på ena kanalen när min 9åriga pojk försökte spela med bara en högtalare inkopplad Men det fick mig att investera i ett nytt slutsteg, en DP 6.4
Så vad lära sig om detta? Jo, min Rotel borde brunnit för länge sedan med tanke på hur sunkigt den lät i jämförelse

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/20 :  18:39:32  Show Profile Send audiogear a Private Message
CC:

Min integrerade Rotel RA-1060 tycker jag låter riktigt bra så själv hoppas jag inte på brand

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  01:33:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror nog inte att man behöver oroa sig att produkterna ska må dåligt av värmen som genereras när dom står på..Det är ju ingen belastning på apparaterna så värmen blir aldrig så stor att det skulle kunna bli nån fara.

Kom ihåg när Hifi&Musik körde sin maraton test av cdspelare, man körde dom på dygnet runt med en skiva och kollade hur lång tid det tog innan spelaren gav upp. Den spelare som klarade sig längst tror jag gick i drygt två år !! Motsvarade en normal användning på 10 år eller nått liknanade.. Vissa apparater gav upp tidigt, men det var ett stort antal som klarade sig i runt 1-1,5 år..och detta var inte några dyra spelare utan produkter i dryggt 3-6000:-.

Men som jag sa tidigare så kostar det pengar att ha hela anläggningen igång dygnet runt.. Men en cd spelare som står och inte spelar drar inte mycket...

/Martin
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/21 :  10:33:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Man kan ju köpa elektronik som inte är speciellt känslig för uppvärmningseffekter. Mer än en halvtimme ska man inte behöva vänta, tycker jag.
T ex med mitt f d Krellslutsteg lät det likadant omedelbart efter påslag som efter många långa timmar. Men man ville inte ha det påslaget jämt eftersom det blev olidligt hett i rummet efter ett par timmar.

När en del pratar om uppvärmingstid på flera dagar, blir jag skeptisk. Det är mycket annat som spelar in såsom humöret och dygnsrytmen. Och förstås som jag skrivit förr, bakgrundsbuller som avtar på kvällarna.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000