Author |
Topic |
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 19:36:33
|
RotelPower:
>Köpte du med uppsamplingsmodulen Soft 24bit/192kHz?
Yes, jag köpte med SOFTen (kostar då 17 900. Japp min budget FET-SPRACK men det var det värt). Har inte lyssnat direkt på skillnaden med och utan, Janne på BossaNova (vilken kanonaffär förresten) sa att den låter lite mer oslipade kanter (men också lite mer "rock-n-roll") men att SOFTen tillför det där sista lilla extra magiska "skimret" och ännu mera lättflytande presentationen som får gåshuden att infinna sig.
Det fina är just att det är lätt att uppgradera. Upp med huven å in med instickskortet bara (se en av recensionslänkarna jag skickade, där är en bild på "sloten" och på själva SOFT-kortet).
Som sagt, låna hem och prova. Let your Ears be the judge.
I och med att CDn har inbyggt försteg, kan du spara in på försteget och bara köpa ett slutsteg. Jag kör med NAD C270, funkar kanonbra med mina B&W Matrix 805:or. Ett riktigt budget system (både NADen och burkarna köptes begagnat) som låter alldeles grymt bra!
mvh / en lycklig stargazer |
|
|
RotelPower
Member
525 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 23:29:36
|
Blir nog en tripp till Ljudmakrn och lyssna på Cairn Fog v2. Lite dyr kanske men men är den det jag söker så varför inte.
Den är grymt läcker!
|
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
|
|
audiogear
Member
329 Posts |
Posted - 2003/07/23 : 00:08:39
|
quote: Ni som rekommenderar rotel 1070, berätta gärna vilka ni har jämfört med.
Jag har faktiskt, för en gångs skull, inte gått särskilt grundligt tillväga. Jag jämförde den inte med någon spelare utan provade helt enkelt hem den för att se vad den gick för. Eftersom jag blev helt nöjd med ljudet som den levererade ihop med min Rotel RA-1060 så såg jag ingen anledning till att testa nått annat. Maken till synergieffekt får man leta efter. Timingen, kontrollen och homogeniteten är så bra nu att jag gissar att man får leta länge för att finna nått bättre för pengarna. I ärlighetens namn ska också tilläggas att jag ända fram tills nu varit mycket skeptisk till Rotels förstärkare, som jag tycker har låtit förhållandevis grått, platt och trist jämfört med mycket annat. Tydligen har dom lyckas få till det i RA-1060, framförallt om den kombineras ihop med firmans egna spelare. CD-spelarna har däremot låtit bra även om man går lite bakåt i tiden.
Summa sumarum är att jag inte kan uttala mig om hur RCD-1070 skulle passa i andra system, men söker man en spelare med tidigare nämnda egenskaper (läs tidigare i tråden) lär man inte bli besviken. Tänk bara på att Rotels produkter har en enormt lång inspelningstid, så något välljud från en färsk produkt får man inte (hur gärna man än vill).
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/07/23 : 00:34:47
|
Talar vi om pengar runt 12-13 000.- så har Roksan en kanon spelare för 12500:- i sin caspian.. Och Simaudio kommer med sin nya Equinox för runt 20 som ska bli hur rolig som helst att testa när den dyker upp...
Hörde att nån ville veta tidigare om Roksans svenske importörs hemsida.. HifiArt har inte fått upp sin sida än, men man kan ringa till dom på 08-661 63 00
eller gå in på Roksans hemsida.. www.roksan.co.uk
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/07/23 : 01:14:43
|
jag har också en fog fast utan SOFT och den är grymt trevlig redan då faktiskt =) utseendet är ju inte helt tråkigt heller |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2003/07/23 : 01:23:24
|
No offense RotelPower, men du har väldigt roliga frågor!
"RCD1070 finns i silver eller är det borstad aluminium med svarta kanter. Är det samma nyans som NAD S100?" - Please...
Ang. Harmony-moddad Rotel: "Hur står den jämfört med en omoddad RCD-1070?" - Vem f-n vet?
När du köper prylar så måste DU lyssna på de som är intressanta. Den som låter bäst (enligt dig, ingen annan) inom ditt prissegment köper du. Punkt. Just nu håller Du på å velar som mellan "expressen eller aftonbladet" eller "Ska jag köpa Konsums bananer eller Icas?"
För övrigt tycker jag att Du ska försöka få tag i en begagnad (men inte för gammal) eftersom du får så mycket mer för pengarna. |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
RotelPower
Member
525 Posts |
Posted - 2003/07/23 : 21:28:28
|
niklas: Jag behöver inte DIN kommentar! NO OFFENSE!
Det är en självklarhet att det är jag som ska lyssna på grejerna och bestämma själv vilken jag tycker är bäst. Och som du ser ovan så står det att jag vill helst ha i samma färg (att grejerna ska matcha) och att jag är även inne på begagnat. |
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
|
|
RotelPower
Member
525 Posts |
Posted - 2003/07/23 : 21:40:50
|
Vad har HifiArt för adress?
|
|
|
|
lindbergmalmoe
Member
185 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 00:00:58
|
Varför inte titta närmare på en Marantz cd 17 mkII den kostar ny 12500 kronor och kommer att säljas ut för ca 9.000 kronor då det nyligen släppts en ny i form av cd 17 mk II M. dettas är enmycket trevlig Cd med värme i klangen som dssutom är väldigt stabilt byggd. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 00:05:50
|
RotelPower: Hifiart ligger på Linnégatan i Stockholm. |
Edited by - Snutten on 2003/07/24 00:06:53 |
|
|
RotelPower
Member
525 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 16:32:08
|
Vilket nummer? |
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 16:49:13
|
Rotel är helt ok. Gör aldrig bort sig i något sammanhang. Har aldrig hört något som låtit dåligt av det märket. Men jag är inte kapabel att bedöma inbördes skillnader mellan olika Rotel-spelare just nu. Linn är i mitt tycke ett strå vassare, lite renare, tydligare. Genki finns ju i lite olika färger men om den är för dyr så blir det Arcam cd72. Passar tonalt sett ditt system om du behåller Quad monitorn. Vilket jag tror Roksan också gör. Tar du en tur på Östermalm så kan du jämföra. |
Hifiarkeologen |
|
|
RotelPower
Member
525 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 17:53:41
|
Tack för alla tipsen.
Ska ut och leta i djungeln men fortsätt gärna att skriva i tråden om fler bra tips.
|
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 18:41:13
|
Jag lyssnade på Cairn Fog hos Ljudmakarn för ett par dar sen. Killen som demade för mig erkände att han hade den som personlig favorit, men jag tyckte den stod sig slätt mot konkurrensen i just det testet iaf. De som den kördes mot var Rega Jupiter och Myryad...umm, nånting. Runt 15k gick den på iaf. Efter ett par lyssningar plockades Cairn Fog bort och ersattes med Arcam FMJ CD33. Mycket trevlig bekantskap må jag säga
Hohum, hursomhelst...killen som demade tyckte att Foggen spelar med ett lugn som de andra maskinerna inte levererade. För min del lät den dock mer tråkigt tillrättalagd, lite grått och homogent. Jag föredrar mer liv i ljudet - men det är en smaksak. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 18:50:56
|
håller helt med dig ayn det är mer liv i arcam och rega däremot tycker jag foggen är lugnare mer sofistikerad och med bättre upplösning det är lite mer finlir än rock helt enkelt |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 19:08:08
|
Rotel: Linnégatan 56 om jag minns rätt. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 22:43:17
|
Stämmer snutten, du har hjärncellerna på plats !! *L* |
|
|
audiogear
Member
329 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 23:00:30
|
MartinH, du verkar ordentligt nöjd för varje ny kund som Kent får. Får du provision på det han säljer? |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 23:14:32
|
Ni som har FOG 2:an - kör ni via försteg eller direkt i slutsteg? Jag har en utan softkortet (men har inte ens sett den ännu, kommer till Sverige först om tre veckor) och tänker köra den direkt in i slutsteg, balanserat. Tycker ni att det är skillnad med eller utan försteg? |
Artphotography |
|
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 07:43:07
|
>Ni som har FOG 2:an - kör ni via försteg eller direkt i slutsteg?
Jag kör direkt in i mitt NAD C270 slutsteg via en Kimber Silver Streak kabel. Fungerar fantastiskt bra!
Enda jämförelsen jag gjort mellan "direkt till slutsteg" vs "något annat" var på butiken (Bossanova) där jag jämförde mellan a) Foggen / Silver Streaken / Roksan Caspian integrerad - in på vanlig linjeingång - max på "volymkontrollen" på foggen
b) Foggen / Silver Streaken / Roksan Caspian Power amplifier - rakt in i slutsteget (oballat)
där b) vann klart i mitt tycke. OK, jämförelsen haltade lite då vi inte testade med ett "rent" försteg. Att köpa försteg var dock inte med i min plan, då inte min (tajta) budget räckte till både foggen + försteg + slutsteg. Särskilt inte när Foggen dessutom rakt in i ett slutsteg lät så *vansinnigt* bra!
Vad gäller jämförelse mellan CD-spelare i samma prisklass, kan jag nämna att jag innan hade en Linn Genki CD-spelare (som jag körde med Linn Silver Interconnect). Denna CD levde jag med i tre år i olika konfigurationer, så jag känner dess ljudkaraktär väldigt väl. I mitt tycke smiskar Foggen Genkin rätt rejält. Öppnare, "friskare" mer lättflytande presentation utan att försaka spelglädjen. Genkin lät platt, ihoptryckt och närmast "komprimerad" i jämförelse.
Hade en mastodont-lyssnings-session igår och lirade bl.a. Deep Purple's "Lazy" på "warrior volume" (som grabbarna i Manowar brukar säga ) och så s-n-u-s-k-i-g-t- mycke röj var det aldrig i Linnen, inte ens nästan... Plöjde låt efter låt på "Machine Head" å smajlet blev bara bredare och bredare och till sist headbangade jag som en galning
Även klassisk musik låter enligt min åsikt bättre, mycket bättre än Linnen. Jazz & Blues definitivt bättre. Soul & R&B också bättre, med undantag för sådana med "hissad" bas eller på något annat sätt dålig inspelning (se nedan).
Det enda Genkin gjorde bättre i min åsikt är att den är mer förlåtande mot usla inspelningar.
Over and Out / Stjärntittaren |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 10:34:00
|
Låter mycket inspirerande....det är riktigt jobbigt att behöva vääänta. Köpte den för c:a tre veckor sedan och kommer tidigast att kunna lyssna om ytterliggare tre veckor..... |
Artphotography |
|
|
långhåret
Member
296 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 11:00:54
|
lindbergmalmoe:
Marantz CD 17 MKII M
finns på www.apparat.se för 10.999:-
Kanon eller vad? Även om man inte föredrar näthandel så tjänar man väl ett antal tusenlappar. |
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 13:18:23
|
Köp en beggad hiend spelare istället, jag fick nys om den här(som jag redan köpt för 36.000 för 5 år sedan) för 10.000, bara transporten är värd det dubbla enl mig. http://www.hifibutiken.se/ lite bilder
DAC-1
Drive
Bakifrån |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 13:28:14
|
Mycket bra kvalitet för pengarna(36.000) skön känsla i locket, lite pill alá vinylsvarv med puck mm. Alla digitala standarder. 8x18 deltasigma från Crystal diskreta komp från Wima, holco mfl. Glasepoxykort med tjocka kopparrails, hardvired med singlecore silverpläterad koppar, separata trafos till digitalomv. och förstärkardel, separata kort. Driverk från Philips CDM 12. Kopparpläterade stålchassi andra delar av aluminium cd driven väger 16 kilo. Behöver jag säga att det låter mycket bra också?
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 13:40:40
|
Kul, Adagio!
Måste instämma i poängen med att köpa begagnad high end, istället för ny mid-fi. Köpte själv nyligen en Sony XA7ES för närmast löjliga småpengar och har sedan tidigare positiv erfarenhet (minst sagt) av en clock-moddad Pioneer PD-95 vilken jag bytte till mig mot en DVD-spelare (som spelade musik i klass med min klockradio) och sedan använde som CD-drive.
-Ut och fynda pojkar! |
|
|
Topic |
|