HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cogan Hall Intermezzo signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/07/20 :  10:50:59  Show Profile Send sirväs a Private Message
Ngn som vet om dessa kablar är ngt att ha, dvs cogan hall intermezzo (signalkabel). Vilken ljudkaraktär får man? Vad skall man betala för ett par begagnade? Vad är nypris? Kan inte hitta ngn direkt info på nätet.

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:51:02  Show Profile Send sirväs a Private Message
Vekligen ingen som vet ngt om dessa? Då känns de som ett ganska osäkert kort att investera i..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:29:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har haft dom, förmodligen det roligaste köp jag gjort.
Mina högtalare(dåvarande) mosen + under lät komprimerat, på gränsen till nasalt i nedre mellan registret, detta fenomen försvan och spelglädjen kom tillbaka.
I Highfidelity var dom absolut referens under 5 år, beskrevs "triodskimmer med Krellbas".
Jag beskriver den så här: Bra värmeinnehåll, otroligt dynamisk, djupbas som ingen annan kabel, lite för tung i mitt nuvarande system.
Lätt avrullad i toppen jämfört med dagens referenser, det enda jag saknade var mer luftighet och ett uns för mycket värme med mina SF GP home. Kontakten är ett litet aber dock, eller ska jag säga avsaknaden av den. Deras konstruktion är helt rätt i teorin men lite svår att leva med, den rörformade ledaren går rakt igenom och utgör hankontakt utan lödningar eller matrialskiftningar. Sen är kabeln grymt brutal utseendemässigt också.
I ett system som drar mot det kyliga, tunna gör dom underverk, men i ett varmt system kan det bli för mycket av det goda.
En garanterad "stampatakteneffekt" utlovas.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:36:16  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det finns uppgifter påhttp://www.subasaudio.com/
Kabeln var mycket innovativ när den kom, forumets äldre medlemmar kommer säkert ihåg dom possitiva resenssioner dom fick.
Är det EM kabeln, ligger dom på ca 4000-5000 kr paret.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:57:55  Show Profile Send Adagio a Private Message
Är det bara jag som är "gammal" nog för att komma ihåg dessa kablar, så kan det väl inte vara?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:26:13  Show Profile Send sirväs a Private Message
Ngn som vet hur länge de har funnits på marknaden?
Är lite skeptisk till att kablar verkligen gör ngn skillnad. I alla
fall direkt hörbar, men skall nog prova dessa ändå....
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:21:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Konstruktionen är rätt gammal sen början av 90-talet, principen är dock lika aktuell. En rör-formad ledare i massiv ren OFHC-koppar med ren luft som dielektrikum. Svårigheten är att kabeln inte är särskilt flexibel tack vare de massiva ledarna, deras DIRECT CONNECT-system är också helt rätt teoretiskt.
Många andra har försökt att efterlikna de possitiva egenskaperna genom såkallade litz-ledare där flera ledare lindats runt en icke ledande rörkärna, dock inte lika bra som orginalet.
Prova, behöver man lite värme till sin anläggning så är dom helt rätt, den goda dynamiken får man på köpet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:27:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
Sirväs

Visst gör de nytta !!! har själv 2 par av dessa eminenta
kablar, och jag kan lova att det blir ett lyft

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:36:02  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej!
Jag har dom (har haft dom länge). Mycket bra kablar men svåra att använda om det är trångt i racket/ nära mellan apparaterna som skall kopplas ihop- de är väldigt stela så lite rörmokeri måste allt till

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/27 :  11:42:13  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, bytte upp mig från några audioquestkablar till dessa monster, och oj vilket lyft, skulle få vilken taktstampande linnfreak som helst att bli avundsjuk, bra driv och dynamik, är mycket nöjd med kablarna. Sen ser de ju bara för grymma ut, hög imponatorfaktor.'

de är styva och lite bökiga att hålla på med, se upp så du inte bryter sönder kontakterna på förstärkeri eller cd när du håller på, jag lyckades nämnligen med det, skulle bara flytta förstärkaren ett par centimeter och krack så var det bara att byta ingång för att få tillbak väl-ljudet. köpte mina för 2000 kr på esoterisk hifi, rekomenderas varmt.

mvh
micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000