Senaste uppgraderingen i systemet är att bygga en aktiv subwoofer till stativarna. Just nu så är stativarna delade med passivt filter och låter helt okej. Skulle man kunna få ett bättre ljud om man även delar dessa aktivt? Funderar isåfall på att köra diskanten med en rörförstärkare då jag är himla förtjust i den goa diskantljudet dessa verkar ha Dessutom kan det ju inte behövas lika mycket effekt som om man skulle driva mellanregistret också? En till fundering är hur man anpassar förstärkarna så att de spelar lika högt? sker det i filtret då?
Ett rätt implementerat aktivt system har en rad fördelar, bla lägre distortion och kompression. Nackdelarna är ett mer komplext och ofta dyrare system. Den största anledningen (i min mening)att vi inte ser fler aktiva system på marknaden att vi (och marknaden) är så vana med uppdelningen mellan förstärkare och högtalare. Ett aktivs system utgör ju ett odelbart paket av högtalare, förstärkare och filter vilket är svårt att sälja.
Som svar på din fråga. Ja, du skulle kunna få ett bättre ljud. Under förutsättning att du kan bygga det aktiva filter som dina högtalara behöver. Dvs inte bara uppdelning av frekvensområdet utan ofta oxå lite equalizering och tidsförskjutning av diskanten. Det är dock lättare att implementera dessa egenskaper i ett aktiv filter än i ett passivt. Nivåjustering gör du låmpligen i filtret.
Jag kör med ett helt aktivt system där bas, mellanregister och diskant drivs av separata slutsteg. Har testat passiv delning men i mitt fall blir ljudet inte riktigt lika dynamiskt som när jag kör aktivt. Detta kan visseligen bero på at jag inte byggt tillräckligt bra passiva filer ...
Nivåreglering implementeras lämpligen i delningsfiltret ...