HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 serie- eller paralellkoppla högtalarelement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/07/01 :  09:26:16  Show Profile Send urban a Private Message
hej, en fråga om hur (och om) ljudkvaliteten påverkas av hur man kopplar högtalarelement. Är det någon som vet om ljudkvaliteten påverkas av om man seriekopplar ett par 4ohms element jämfört med att paralellkoppla två 16ohms element ( dessa koppingar för att delningsfiltrett ska se 8ohm)..Tacksam för svar om detta !mvh urban

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/07/01 :  10:13:57  Show Profile Send mangs a Private Message
Ljudkvalitén bör inte ändras så länge det rör sig om parallellkoppling/seriekoppling av likadana element. Däremot blir det ju som så att känsligheten ändras. Parallellkopplar du två element och placerar dessa nära varandra kommer du uppleva ett 6 dB högre ljudtryck jämfört med ett singel-element vid en given inspänning. Detta pga Impedansen halveras och detta medför att effekten 4-dubblas. En dubbling av effekten ger ju 3 dB ökning (3dB+3dB=6dB).

Vid seriekoppling kommer känsligheten bli densamma som om du enbart använder ett singel-element. Detta pga att spänningen kommer halveras till varje element vid en given inspänning men eftersom de båda elementen samspelar så ger det en ökning på 6 dB (-6dB+6dB=0dB)

Sammanfattning: Ljudkvalitén kommer att vara densamma men parallellkoppling höjer känsligheten med 6 dB.

(Givetvis har jag räknat med att förstärkaren som används klarar av de impedanser som är inblandade på ett korrekt sätt)

mvh Mangs
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/07/01 :  12:35:39  Show Profile Send urban a Private Message
tack för svaret,projektet kan fortskrida, mvh urban
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/01 :  14:14:27  Show Profile Send marens a Private Message
Effekten fyrdubblas inte när impedansen halveras, den dubbleras: p=u^2/Z

Att två element ökar 6dB i känslighet/volt beror helt enkelt på att ljudkällorna är i fas (korrelerade) eftersom om de sitter nära varandra.

Annars stämmer det.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/07/02 :  10:37:10  Show Profile Send mangs a Private Message
Givetvis är det så, jag blandade ihop det med att halvera inspänningen. halva inspänningen ger en fjärdedel av effekten och dubblad inspänning ger 4*effekten.
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/07/02 :  11:18:12  Show Profile Send td99eli a Private Message
att de är korrelerade behöver inte betyda att de spelar i fas... at de är korrelerade visar bara att de på något sätt finns en relation mellan utsignalerna hos de båda elementen... men en så HÖG korrelation som möjligt betyder däremot att de spelar i fas... men två element som spelar 90 grader ur fas har fortfarande en tämligen hög korrelation!!! endast två oberoend vita brussignaler kan sakna korrelation dvr rxy = 0

don´t be such a wiseguy!!!

//Eric.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/02 :  13:10:05  Show Profile Send marens a Private Message
När man pratar om ljudkällor så betyder det att de är korrelerade att de spelar i fas. Är de okorrelerade så kan det hända att källorna är i fas i en punkt men inte i fas i andra punkter.
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:53:16  Show Profile Send td99eli a Private Message
Jag skulle vilja se två element som spelar i fas i alla punkter av rummet

//Eric.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/03 :  14:14:16  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag skulle vilja se två element som spelar i fas i alla punkter av rummet
Finns såklart inte (egentligen finns det ju inga 100% korrelerade ljudkällor), men när man parallellkopplar två baselement, som sitter nära varandra att man kan säga att de inom sitt frekvensområde i princip spelar i fas. Ökningen kanske inte blir exakt 20*log 2 ggr i alla vinklar men nära nog, så att man knappast behöver bry sig iaf.

Det blir så jobbigt om man inte får använda ord i praktiska sammanhang, om man måste vara 100% hårddraget teoretiskt korrekt hela tiden.

edit: Och det är en viktig skillnad mellan korrellerbara och korrelerade om man ska hårddra det...

edit2: välkommen till forumet förresten.

Edited by - marens on 2003/07/03 14:29:08
Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/07/04 :  01:59:17  Show Profile Send illbatting a Private Message
jag kanske e fel ute som vanligt men det var antingen att serikoppla 2st 4ohm eller paralella 2st 16ohm då bör väl känsligheten bli den samma eftersom i båda fallen kommer steget att se 8ohm?

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/04 :  02:28:21  Show Profile Send marens a Private Message
illbatting: Det beror på de olika elementens egna känslighet. Säg att 16-ohms basarna har 6dB lägre känslighet per styck, i så fall funkar det precis som du säger. 4 ohms basarna kopplas i serie och "högtalaren" får oförändrad känslighet fast 8ohms impedans och 16 ohms basarna kopplas parallellt så att känsligheten ökar med 6dB upp till samma nivå.

Samma element med lägre impedans (säg ca halva) brukar ha högre känslighet (1-3dB) så det stämmer ju nästan bra ibland men oftast inte. Lägre impedans-versionen brukar ha andra parametrar i basen också så jämförelsen funkar inte praktiskt.

Edited by - marens on 2003/07/04 02:29:30
Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/07/04 :  02:55:23  Show Profile Send illbatting a Private Message
ugh jag måste vara helt pantad för jag förstår inte hur det blir olika?
om vi säger att elementen är identiska förutom impedansen för enkelhets skull.
om man då kopplar dom så att steget ser samma motstånd i de båda fallen får då inte elemneten samma effekt?...kanske e bäst att jag åker hem o såver tror jag =D

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/04 :  03:18:57  Show Profile Send marens a Private Message
Hur mycket effekt elementen "får" är inte samma sak som känslighet. Känslighet (eng. sensitivity) är ett mått på hur mycket ljudtryck man får ut per ett visst antal volt (2.83). Sen finns det effektivitet (eng. efficiency) som är motsvarande som ovan men per watt (alternativt mW). Krångligt va?

Det är känsligheten per volt som är intressant eftersom förstärkare är spänningskällor. Det drar den ström det drar att åstadkomma en viss spänning på utgången tills det inte finns mer spänning eller ström att lämna, då minskar spänningen. Innan dess så dubbleras alltså effekten ut från förstärkaren i halva impedansen osv.

För att förvirra det ytterligare så får elementen samma effekt oavsett om de parallellkopplas eller seriekopplas, effekten delas upp på två i alla fall. Men det behöver inte betyda att känsligheten eller effektiviteten hos elementkombinationen är samma(trots att enda skillnaden är impedansen). Är det endast impedansen hos de olika elementen som skiljer så får faktiskt parallellkopplade elementen (16ohmarna) 6dB högre känslighet tillsammans iaf.
Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/07/04 :  03:33:33  Show Profile Send illbatting a Private Message
ok =D
så det är dels därför man kör MTM?...jag som trodde att den högre känsligheten i en sån istället för TMM kom sig enbart av att man kan köra elementen på samma fekvens =)
lite OT kanske =)

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/07/04 :  09:21:14  Show Profile Send urban a Private Message
jag undrade i ursprungsfrågan om detta eftersom jag grubblade lite ifall signalen kan ha genomgått någon förändring efter att ha passerat igenom ett element och om det isåfall är bättre att paralellkoppla? mvh urban
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  17:17:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låt säga att jag har 4 identiska element. Jag seriekopplar två och två och parallellkopplar sedan paren. Vad händer med känsligheten då? Impedansen blir densamma, så långt kan jag se.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/07/19 :  19:05:48  Show Profile Send Isidor a Private Message
Halva spänningsfallet per element ger -6 dB och 4 element ger 12 dB, totalt 6 dB alltså.

Överkurs: Detta gäller bara för mellanhöga frekvenser, långt över resonansområdet men under den frekvens där elementens ekvivalenta diameter börjar bli jämförbar med våglängden. Vi har även försummat ökningen av den medsvängande luftmassan som sänker känsligheten något.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  19:27:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så verkningsgraden stiger med 6 dB om jag förstår dig rätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/07/19 :  19:30:54  Show Profile Send Isidor a Private Message
Spänningskänsligheten stiger med 6 dB var vad jag menade egentligen. I det aktuella exemplet är resistansen konstant så detta gäller också verkningsgraden.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/07/19 :  23:30:17  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
så här ser jag det .om+3db är likamed dublaljudtryck och dubla efekten är likamed +3db med ett o samma ellement då kommer du vid paralellkopling spela 3db+ för dublaytan och 3 db+ för dublaefekten efter som strömmen kommer dublas med halva motståndet.när man är i serie så är det dubbla ytan likamed 3db+ och halva efekten likamed 3db minus alltså +3-3=0.när man kopplar ellement i serie kommer drosslarna att få ellementet att dela som ett 6 db filter och toppen kommer att ramla av.när det hz faller beror på storleken i talspolen.
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/07/19 :  23:34:46  Show Profile Send joakim a Private Message
Jaha ... och nu är allt solklart för den oinitierade läsaren?

Vad händer om man till äventyrs kopplar det hela till en stärkare som ger ungefär samma uteffekt vid 8 ohm som vid 4 ohm? (Läs rörförstärkare!)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/20 :  09:44:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har OTL-stärkare så det är precis vad som händer. Den ger till och med mer effekt vid högre last.
Vid både parallell och seriekoppling som jag tänkte blir väl induktansen densamma.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/20 :  10:14:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
när man kopplar ellement i serie kommer drosslarna att få ellementet att dela som ett 6 db filter och toppen kommer att ramla av.när det hz faller beror på storleken i talspolen.


Det är en av de delar som får ett element att falla av naturligt uppåt i frekvens men två identiska element som parallellkopplas eller seriekopplas kommer inte att falla av tidigare än ett enkelt element. Varför? Impedansen i de båda elementen är identisk och spänningen kommer därför att bli exakt hälften över respektive element i en seriekoppling oavsett hur stor egeninduktans de har.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/07/20 :  10:32:58  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Hm ok det öåter naturligt.men jag har testat och mätt och den har därmed fallit av tidigare kanske någott annat som gör att det blir så..har du förslag ?

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000