HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 XLS subwoofern är KLAR ! ! ! ;-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:10:46  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Har inte hunnit vägt den än :(

Har heller inte kunnat lyssna, om allt klaffar så får jag hem steget till den i morgon. Då jäklar ska grannarna få veta att jag lever

Ska se om min 20 åriga rygg orkar lyfta den något mer idag

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:13:01  Show Profile Send Kemppi a Private Message
KUMBAYA MY LORD..

Det är nu vi ska sluta kalla detta för diy!!!

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:14:36  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message

Vad ska vi kalla det för då, dazzin?

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:20:07  Show Profile Send AndersP a Private Message
Grattis pöjjk!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:27:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Dazzin,

Mycket snyggt!!! Hoppas den låter lika bra som den ser ut!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:42:03  Show Profile Send AndersP a Private Message
Dazzin: Nu har jag kollat lite noggrannare på dina sista bilder och faller nästan i trans. Verkligen snyggt jobbat med tanke på alla vinklar och vrår.

Fråga: Jag tycker speciellt mycket om topp- och bottenplattorna. Är det stavlimmad ek eller annat träslag? Har du hyvlat och limmat själv eller köpt och isf var?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:44:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mycket snyggt bygge. ANtar att det låter lika bra som det ser ut...
Bara en sak, som fler DIY har bommat - SVARTA SKRUV! ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:22:10  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Pac; Min rygg orkade! 55Kg men JÄKLIGT otymplig!

Neriks; Tackar!! (känner mig hedrad att du tycker den är snygg ) Men den kommer inte direkt upp i samma klass som dina prylar, enligt mig. (det är nu du ska svara stöddigt att det inte är mkt som gör det )

Zalve;Tack, men nu är det såhär, när man farit land å rike runt för att försöka hitta svarta skruv så ska folk inte klaga på mina jättesnygga silverskruv.

Skämt åsido, tror ljudia har som man kan beställa, annars får jag ta hem en pensel å svart färg från jobbet

AndersP; Tack, nu till en liten historia om locken och botten-skivorna

Jo det var så här, att jag tog sågen och gick ut i skogen...

Nä men så här var det:

Från början ville jag ha bok eller björkskivor i storlek ca 1200*620, så jag drog till bauhaus.. de sålde skivor som var 1600x650 och kostade för: bok 799 och björk 899:- det var DYRT så jag drog till k-rauta nån dag senare... där sålde de exakt lika stora skivor för bok 899:- björk 999:- hmm tänkte jag, det var ännu dyrare!

SÃ gick jag in på lagret och frågade om de sålde spill, "gå å kolla vid sågen" sa lagerkillen.. gick dit å kollade, hittade en skiva som var ca; 1200x600 i EK (ek-skivorna som såldes i butiken nya, kostade ca 1300kr fast då 3meter långa), tyckte ek var rätt snyggt så jag kunde lika gärna köra med det om man fick spillskivan för ett bra pris. Så jag frågade vad han skulle ha för den; då sa han hmm.. och inpekterade skivan som var något kantstött (spelar ingen roll för mig eftersom jag skulle fräsa ut de 2 bitarna :)), tja 60?

60Kr och ett stort smile senare va de mina

Det är stavlimmad EK 28mm tjock, har fräst kanterna samt slipat dem, som finnish har jag oljat in dem ett par gånger. Den här kuren körde jag på hela subban.

Är det nått mer ni undrar så tveka inte på att skicka in en fråga

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:10:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilket flyt du har!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/05 22:12:03
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:34:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Snyggt jobbat, PG! ;-)

Jag har själv ett XLS bygge på G för egen räkning. Blir ju oändligt intressant med slavbas - jag lyssnade på Nagref portade och med NAD drivna XLS låda. Underbart kul tillsammans med Admon, som råkade stå hemma då.

Återigen - kul att se och läsa Daaazzzzinnnn!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:07:11  Show Profile Send MaxMartin a Private Message

Jag är imponerad!

Kan vi inte få lite bilder när du fläktar lite i rummet med 216THX??

Jag vet att den lådan spelar otroligt bra eftersom jag har själv samma element (men fyrdubbelt bara ).

Otroligt kontrollerat med djup och allt det där härliga somn en sub ska ha Och det blir så mkt bättre med slav!

Stämmer nog det där när en finländsk hifijournalist skrev;

´En XLS 10" i 50liter basreflex spelar bättre och djupare än dom flesta subbar jag hört runt 20.000kr med ett simpelt NAD 214 steg monokopplat och med ett billigt aktivt filter!´

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/05 23:19:24
Go to Top of Page

VinterSorg
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/08/06 :  09:06:42  Show Profile Send VinterSorg a Private Message
Det blev ju väldigt snyggt det där!! Klart impad av att du lyckades så bra med fanéren även fast det var så små bitar... Såg onekligen klurigt ut att få det bra i skarvarna, men du lyckades! Väldigt snygga ekskivor du fick tag på också!

GRATTIS till ett mycket snyggt resultat!

Jag har ju själv gjort ett liknande bygge för ett tag sen, som du kanske har sett i min lilla "miniartikel" på före detta minhembio.com. Man kanske skulle ta och lägga upp den här på det här trevliga forumet också...
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/06 :  10:57:21  Show Profile Send orthanc a Private Message
Bra jobbat !

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/06 :  12:14:26  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
En liten rolig grej, när jag bar hem den, med hjälp av farsan, så mötte vi en granne i porten som höll upp dörren åt oss, hans min var obetalbar, fågelholk om nått

epkpeng; Tack, ja det ska verkligen bli oändligt intressant!!

Klockan 05:35 i morse var mitt 16KG tunga paket inkommet till tomteboda postterminal i stockholm, hoppas verkligen att jag kan få hem den ikväll!

MaxMartin; Tack! Jo man har läst en hel del om dessa element, och jag ska ta å spela in en liten film på basen, när den mullrar till nån film (tror den kan sånt också)

Den ska ju tåla 350W RMS så det ska bli kul å reta grannarna nån dag, det borde man få göra tycker jag

VinterSorg; Tackar, lägg upp bilder på din också! Den har inget att skämmas för!

Mitt inlägg om din bas:
quote:
Kul bygge!!

Är lite inne på en xls bas med slav, jag med, fast då 10"s varianten. (Eller har varit inne på det i ett år nu )

Du skiljer dig från mängden genom att göra en designad låda, sånt är kul!

Får se vilken design jag kör med...

Ps. Snyggt som fan!

Ja nu ser vi ca 2 månader senare hur den blev

orthanc; Tack så mkt!

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/08/06 :  12:38:37  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag tycker det är lite synd att du fanerade dom!
Själv hadde jag lämnat dom i detta fina skick:

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/07 :  13:13:36  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hihihi, ja smacken e ju som baken

Ska testa den ikväll med NAD216 Woho!

Samtidigt ringde de från MIX Skivor Kista idag, min DVD - "Candy Dulfer - Live In Amsterdam" har kommit in, så hoppas man kan njuta av denna bas till den konserten

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:15:16  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Har det blivit nåt testande nu då?

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/10 :  09:51:47  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag är jättenöjd!

Men vill dela den en aning lägre i frekvens.

Samt att den ska spelas in

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:12:46  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Ja, det händer lite med XLS-basarna när dom spelas in! Var delar du den nu?

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:22:32  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag vet faktiskt inte, där AX2:an vill att det ska delas.. 80Hz?

Ska leta upp ett aktivt filter som jag kan bygga mig, hade tänkt mig ett 24dB´s, har du nått i bakfickan får du gärna tippsa ;)

Ps. Nadden är trevlig å köra från Pre-out, nu har jag fått upp ögon för slutsteg också *bäva* det kommer bli dyrt senare i mitt liv :)

Redan nu kan jag säga att jag vill ha en TagMclaren AV32R, när jag flyttar hemifrån, finns beggade nu för 16k med 8 månaders garanti kvar, så om ca 2 år borde man kunna få en hyggligt billigt :D

Jag vet att det är dumt (omöjligt) att planera Hi-Fi :D Ds.

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:48:42  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Sånt här ska vara omåttligt populärt;

http://www.mds.se/produkt.phtml?id=145&caraudio_accessories_sub=aktivafilter&lower=1&upper=8&offset=0&num_recs=8&colls=4&rows=2&sort=&caraudio_accessories_sub=aktivafilter

Du behöver nog köpa till en nätadapter också.

Jag har ju också Yamaha och senast jag provade (DSP-E800) så petade den ut betydligt mer än 80Hz kan jag säga. Att gå från Yamahan till ett Zachry DSW200 jag hade (hade 5,1 ingång på det) var enormt!!

Jag tyckte det hördes som den kördes upp till 200Hz eller mer.. Kör nu med ett passivt filter som delar vid 200Hz/12db till basen och jag tycker det hörs mindre röster etc än den gamla Yamahan.

Den nya Yamahan har jag bara kört 5,0 änsålänge. (RX-V740RDS)

Edited by - MaxMartin on 2003/08/10 22:49:45
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/10 :  23:00:48  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Har en nätadapter 12v/7A liggandes

Men tyvär verkar den där inte va riktigt det jag letar efter, "fel" delningsfrekvenser först och främst, sen vill jag gärna ha brantare delning. Men den var billig iaf, som ett DIY projekt borde det inte bli mkt dyrare samt att resultatet lär bli bättre.

Grejjen är bara att hitta ett schema

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/11 :  01:22:46  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Ok, skit i det då

Jag tycker iallafall att ett "vettigt" filter som delar vid 100Hz/12db kan göra ett bra jobb.

När jag hade min XLS så delade jag aldrig under 80Hz när jag kikade på film.

Som jag sagt innan så kan man använda XLS en bit upp till om man vill till ca 200Hz som jag kör. MEN jag kör stereo.

Hade du också tänkt använda den till dina kloner om jag förstått rätt?

Edited by - MaxMartin on 2003/08/11 01:23:20
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/11 :  08:08:03  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja till klonerna är det tänkt, det krävs då att man kan fixa en låg delning och höja de lägsta tonerna, annars drunkar den i klonernas bas, iom att de inte är basfattiga. Så att dela vid 50-60Hz och sedan "boosta" det under.... Vore kul å testa hur d funkar, men om 80Hz delningen låter bättre kan man köra det, dvs jag behöver ett ativt 24dB filter

Edited by - Dazzin on 2003/08/11 08:10:21
Go to Top of Page

VinterSorg
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/08/11 :  08:55:33  Show Profile Send VinterSorg a Private Message
Kul att du blev nöjd med ljudet! Håller med om att XLS-elementen behöver rätt så mycket inspelning, och jag tvivlar på att mina är helt inspelade än, och då har jag ändå spelat ca 100 timmar på min.

Kör du med något dämpmaterial i din låda eller, och vad har du för avstämningsfrekvens på den??

Säg gärna till om du hittar något bra filterprojekt. Jag är inte helt nöjd med filtret i min Zachry DSW400 så jag är på jakt efter något att komplettera med...

EDIT: Blah! för trött för att stöva ratt...

Edited by - VinterSorg on 2003/08/11 08:57:17
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000