HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billigaste high end-systemet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:21:00  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
jas39! Du har helt rätt. Det finns otroligt mycket märkesprestige. Jag nämner inga namn, men ni som har varit här ett tag vet vad jag menar …
Sen finns det olika ”falanger”. Dem som förespråkar vintage-prylar från 1960-talet t.ex. Eller rörfanatiker mot transistorfanatiker. Cd kontra LP. SACD mot DVD-Audio etc. Vilken högtalarprincip är bäst osv.

En sak har jag alltid undrat över, och det är att vilken komponent man bestämmer sig först. Förstärkare eller signalkälla? Eller kanske göra så som jag ställde frågan i ett annat forum. Välja först högtalare och sen bygga vidare med andra prylar.

Bernt Jansson! Njae, mig veterligen finns det ingen klausul som förbjuder sånt … *s*
Alla aspekter är välkomna. Det kanske börjar klarna så småningom vart det lutar …

Men alla dessa besserwissar, som hakar upp sig för ett ordval, gör mig lite ledsen. Oavsett hur frågan var formulerad från början så måste man med normal begåvning ändå första vad min tanke är.
Och att förklara vad high end är och inte är, tar alldeles för lång tid att förklara. Dessutom har vi haft den här diskussionen redan många gånger.

Edited by - pick-me-up on 2003/07/20 12:46:49
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/20 :  11:27:26  Show Profile Send jas39 a Private Message
Röstar också för att välja högtalare först.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/20 :  12:50:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "pick-me-up"!

Nej "pick-me-up", det var inte meningen att låta som en besserwisser, beklagar i så fall.

Jag har för säkerhets skull konsulterat

"The Complete Guide to High-End Audio" SE
by Robert Harley, Keith Jarrett

Den är lite självmotsägande då den säger att High End är designade av öronen och byggda för hand och byggda enbart för att förmedla musik.
Samtidigt spelar priset ingen roll.
Det får nog tolkas som att du själv knopar ihop anläggningen och inte köper den på OnOff motsvarande.
Vidare i sammandrag:
High End är att prestera högkvalitativ musik utan mellanhänder där man avlägsnar så många glasskivor som möjligt och de få som blir kvar skall vara så transparanta som möjligt. Målet är att få anläggningen att försvinna ur ljudbilden. Slut sammandrag ur boken.

Om vi då accepterar att målet är att få utrustningen att försvinna hävdar jag att det mycket väl kan gå med 15000-25000 kr.

Hur utrustningen ser ut beror på dina preferenser och musiksmak, din lokal mm. En bekant med likadan musikuppfattning kan ge dig råd, men knappast någon obekant.

MVH

Bravo
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/20 :  13:26:32  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
bravo! Ingen fara.
Jag menar inte en anläggning för mellan 15 och 20 tusen kronor, utan ett ansenligt system som är så optimal för pris/prestanda som det går att komma, och jag tror fortfarande att man KAN åstadkomma detta med mindre än 100 00 kronor.
Hoppas att någon som har tillgång till Stereophile kan rekommendera några bra grejor i B-klass som ändå inte är svindyra.
Solklart skulle det vara bäst att få rekommendationer av någon som känner förhållandena samt min musiksmak, men än en gång vill jag påpeka att detta är ur rent hypotetiskt synvinkel. Så subjektiva svar är mycket välkomna!

Låt oss anta följande. 30k för CDP, lika mycket för stärkaren samt högtalare. Resten får räcka för kablar.
Det vore ju märkligt om denna kombo inte kan prestera så att det skulle duga för de flesta! (Borträknat de allra största fanatiker …)

Visst finns det oerhört många som har fina anläggningar, men jag har svårt att tro att medialvärden av dessa här på forumet skulle överstiga 100k!!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/20 :  18:43:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
Du har rätt Bravo, editerade lite. Blir lätt dryg med lite alkohollas i knoppen.
HighEND för mig har inte med pengar att göra, så kan jag väl sammanfatta min inställning.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/20 :  19:52:08  Show Profile Send matson a Private Message
"entry-level High-end"..........

Herregud!

Mvh
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/07/20 :  20:06:20  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tycker att allt möjligt kallas "High End" idag. Ordet har liksom mist sin kraft...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/20 :  20:19:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Begreppet är dock mycket vedertaget och ingen normalfuntad människa borde ha problem att definiera det."

Jag skulle tro att det finns ungefär lika många definitioner som det finns människor, normalt funtade eller ej. För mig är väl high end ungefär liktydigt med löjligt dyra prylar.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/20 :  20:22:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Beror väl kanske på att för de flesta icke-tränade öron är det ingen större skillnad mellan en "high-end"-anläggning och en bättre "On-Off"-anläggning idag. Det var nog annat för ca 25-30 år sedan innan CD-skivan kom och det inte fanns lika många billiga IC-kretsar. Man måste man nog ha en hel del vana och vara rätt insatt för att uppskatta en förstärkare för 50-100 000 kr idag.
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/07/20 :  21:17:16  Show Profile Send stargazer a Private Message
OK, pick-me-up: *lite billigare* då
Å inga kablar heller (köper ditt resonemang).

Dessutom, begreppet "high-end" har aldrig funkat på mig.
För mig är det antingen
- "framkallar gåshud" eller
- "framkallar inte gåshud"
Prislappen för mig är därför ointressant. Om en billig komponent får mig att hämingslöst njuta av musik, så s-k-i-t-e-r jag i om den kallas "high-end" eller inte.

Nåväl (eller Novell som mina branschkollegor brukar säga) -TILL SAKEN:

CD: Cairn Fog v2 inkl FOG (17 900)
- odiskutabel. OJOJ va bra. Och snygg som själve f-n.

FÖRSTÄRKERI: Roksan Caspian (ehh 13 lök cirka, va?)
- mycket musikalisk. Inte 100% kontroll,
men tillräckligt bra för att framkalla
gåshud (se resonemang ovan).

HÖGTALARE: Sonus Faber Grand Piano (23 000)
- spelar som den ser ut, dvs rasande vackert.

Alltså totalt 54 lök exkl kablar. Räkna ca 10 till för dem.

Men visst går det få billigare, - beggat - till betydligt lägre priser. Beggat rular tycker jag.

Ännu ett totalvinklat inlägg från / los stargazros

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/20 :  21:31:48  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

NN, DIY JBL, det är high end !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/20 :  22:08:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Min mening var inte att messerschmitta dig pick-me-up.
Jag försökte bara problematisera det hela och fördjupa ämnet lite. Jag har funderat länge på vad "high-end egentligen är och då menar jag inte den lexikala betydelsen av ordet = övre skiktet av hifi, ungefär utan vad som ryms inom den ganska vaga definitionen. Jag tror inte att det ryms på Stereophiles lista av recommended components. Ifrågasätt allt du läser eller hör!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/20 :  22:26:37  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
stargazer!
Cairn, Sonus och Roksan verkar helt okej, men den större förstärkaren som du tipsade mig först, är den inte en femkanalig för hemmabio-bruk?

Edited by - pick-me-up on 2003/07/20 22:27:35
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/07/20 :  22:59:42  Show Profile Send stargazer a Private Message
pick-me-up:

> men den större förstärkaren som du
> tipsade mig först, är den inte en
> femkanalig för hemmabio-bruk?

Bladelius Grendel är ett helt igenom konfigurerbart slutsteg, med upp till 5 st "instickskort" vilket gör att den kan vara allt från 2-kanalssteg till 5-kanalssteg. Jag är ingen expert på hur det är uppbyggt, kan därför inte redogöra för detaljer. Det ex som jag lyssnat på var konfigurerat som ett 2-kanalssteg.

Ljudkvaliteten på detta steg är *helt enorm* och jag menar verkligen vad jag säger. Har lyssnat ett antal gånger på det i olika kombinationer alltifrån "lågbudget" Cairn Fog (Min numera)/Grendel/B&W 805 Matrix (Mina) till "drömkonfig" Wadia 301/Grendel/Sonus Faber Cremona och jag säger bara:
----> Vilken makalös förstärkare! <-------

För priset (49 lök för 2-kanalskonfig) är den ohyggligt prisvärd. Ja, nästan billig (japp, jag menar det)

Inte alltid man får förmånen att skrika ut "Heja Sverige!" i Hifi-sammanhang...

Sweden rular (ibland) tycker / Stjärntittaren
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:24:40  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Billigaste high end-systemet?

Njaa, high end kan man nog inte få billigt..

Man får ofta vad man betalar för, det är den trista verkligheten.

quote:
...Bladelius Grendel är ett helt igenom konfigurerbart slutsteg, med upp till 5 st "instickskort" vilket gör att den kan vara allt från 2-kanalssteg till 5-kanalssteg....Ljudkvaliteten på detta steg är *helt enorm*...

Har lyssnat en hel del på Grendel och kan bara hålla med...men high end kan den ju inte kallas, high end kommer ju inte förens i höst dvs de nya monoblocken

Även den nya namnlösa! integrerade från Bladelius håller mycket hög klass, både ljudmässigt samt utseende mässigt..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:31:35  Show Profile Send marcus a Private Message
High end betyder det högsta pris-segmentet.
Logiskt då att en anläggning för hundra tusen inte är high end.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/21 :  05:32:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen "pick-me-up"!

Jag har tänkt och rotat lite men tycker att i High End begreppet ligger också en kvalitetsnivå som får den japanska floran att försvinna utom de allra dyraste, dvs. de som vanligen inte kommer till Sverige.

Därför blir det två varianter, en ny och en begagnad motsvarande.

Högtalare: Sonus Faber Grand Piano, 25 000:-

Slutsteg: Gamut C-100, 31 000:-

Försteg: Gamut C2R, 21000:-

CD-spelare: Musical Fidelity A-3.2 24/96, 16000:-

eller: Gamut CD-1 R 35000:-

Ovanstående är hysteriska nypriser oprutat.
Redan en snabb beräkning visar att även den dyraste varianten utan paketpris går att få under 100 000:-

Mer intressant och billigare blir det med begagnat.
Listan består av nyligen sålda eller aktuella demo, beg., eller reavaror. Jag tar med dem som jämförelse.

Högtalare: Sonus Faber Grand Piano, 15 000:-

Slutsteg: Gamut D-200 30 000:-

Försteg Krell KRC-3 Mint cond. 17000:-

CD Krell KAV-280 24 bit HDCD 36000:-

eller:

Högtalare: Sonus Faber Grand Piano, 15 000:-

Slutsteg: Gamut D-200 30 000:-

Försteg/CD Mark Levinson no. 39 CDP 30 000:-

eller:

Högtalare: Sonus Faber Grand Piano, 15 000:-

Slut/Försteg Krell KAV-300iL, 35 000:-

CD Krell KAV-280 24 bit HDCD 36000:-


Sonus Faber och Gamut D-200 är en sanslöst bra kombination.
Krell är jag normalt inte överförtjust i men försteget tillsammans med Gamut och SFGP var en otroligt bra kombination. Cd-spelaren där växlade mellan Gamut, Krell och Lindemann vill jag minnnas när jag lyssnade på dem.


MVH




Bravo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/21 :  10:41:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bravo skrev:
quote:
...

Jag har för säkerhets skull konsulterat

"The Complete Guide to High-End Audio" SE
by Robert Harley, Keith Jarrett

Den är lite självmotsägande då den säger att High End är designade av öronen och byggda för hand och byggda enbart för att förmedla musik.
Samtidigt spelar priset ingen roll.
Det får nog tolkas som att du själv knopar ihop anläggningen och inte köper den på OnOff motsvarande.
Vidare i sammandrag:
High End är att prestera högkvalitativ musik utan mellanhänder där man avlägsnar så många glasskivor som möjligt och de få som blir kvar skall vara så transparanta som möjligt. Målet är att få anläggningen att försvinna ur ljudbilden. Slut sammandrag ur boken.

...




Jag gillar det sista stycket. Det får mig att fundera över att en del här tycks tro att LTS har "ensamrätt" på att tycka att transparens är något att eftersträva. Som ni ser så finns det fler i världen som anser sådant (om Bravo nu har gjort en korrekt översättning förstås)

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:54:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tro mig "Knoppen", så usel är inte min engelska att jag inte klarar denna elementära text.
Men LTS eller inte, tycker jag att det sista rätt väl beskriver de hinder för musiken som man mött i lysssnandet.
Fast jag har beskrivit det som en gardin eller en rökridå som legat i vägen.

Bravo
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/21 :  17:59:50  Show Profile Send celef a Private Message
vilket fullständigt meningslöst ämne, stäng tråden!!

sound pollution
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:08:47  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
celef! Bra att de flesta tycker INTE som du … Annars skulle den inte haft redan nästan ett tusen besökare!

För länge sedan bodde jag i Göteborg och besökte en bekant affär där och ville fråga lite råd om hifi så där allmänt.

Då sa killen där att man kan aldrig veta VAD som spelar i en anläggning …
Är det pickup (då fanns det inga CDP), förstärkare eller högtalare eller kanske kablar.

Det krävs enorm erfarenhet att kunna lista ut vilken del man bör förbättra i den befintliga anläggningen. Alla förnyelser påverkar åt något håll. Många gör ljudet bättre, men kanske lika ofta till det sämre.

Således är det här vi håller på en ren idioti! Det finns inga garantier för nånting! *LOL*

Om man trimmar en bli t.ex, så vet man att den har mer styrka … men sånt funkar inte i hifi-sammanhang. Att fördubbla effekten kanske försämrar det slutgiltiga ljudet.

Det finns inga logiska förklaringar varför det låter så som det gör.
Men samtidigt gör det att den här hobbyn är så enormt givande.

Med så många befintliga variabler finns det ingen chans att räkna ut vilket håll man bör gå för att kunna optimera sin anläggning.
Allting är mer eller mindre gissningar samt att lyssna, lyssna och åter lyssna sig fram. Försöka alla fall …

Alternativt så lär man sig den konsten efter en lång tid och erfarenhet, vilket jag hoppas kunna göra en vacker dag … si så där om ett hundra år!

Ett ganska långsökt exempel är t.ex. Formel1-bil. Det går tusentals timmar att testa och testa och åter testa och ändå man kanske inte hittar den optimala balansen.
Och tänk dig sen att de har en budget kanske på över en miljard kronor samt hundratals anställda som jobbar för det!

Och även om man hittar den gyllene balansen men däcken håller inte måttet! Ja, då är det kört alla fall! (Gissa vad jag vill mena med däcken i hifi-sammanhang?)

Edited by - pick-me-up on 2003/07/21 18:27:05
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:55:19  Show Profile Send celef a Private Message
"celef! Bra att de flesta tycker INTE som du … Annars skulle den inte haft redan nästan ett tusen besökare!"

nej det såklart!

"Då sa killen där att man kan aldrig veta VAD som spelar i en anläggning … Är det pickup (då fanns det inga CDP), förstärkare eller högtalare eller kanske kablar."

summa kardemumma.

"Det krävs enorm erfarenhet att kunna lista ut vilken del man bör förbättra i den befintliga anläggningen. Alla förnyelser påverkar åt något håll. Många gör ljudet bättre, men kanske lika ofta till det sämre."

låter som låtsaskunskaper.

"Om man trimmar en bli t.ex, så vet man att den har mer styrka … men sånt funkar inte i hifi-sammanhang. Att fördubbla effekten kanske försämrar det slutgiltiga ljudet. Det finns inga logiska förklaringar varför det låter så som det gör. Men samtidigt gör det att den här hobbyn är så enormt givande."

visst finns förklaringar men de flesta väljer att blunda för fakta och tror istället.

"Med så många befintliga variabler finns det ingen chans att räkna ut vilket håll man bör gå för att kunna optimera sin anläggning.
Allting är mer eller mindre gissningar samt att lyssna, lyssna och åter lyssna sig fram. Försöka alla fall … Alternativt så lär man sig den konsten efter en lång tid och erfarenhet, vilket jag hoppas kunna göra en vacker dag … si så där om ett hundra år!"

låter som säljsnack.

"Ett ganska långsökt exempel är t.ex. Formel1-bil. Det går tusentals timmar att testa och testa och åter testa och ändå man kanske inte hittar den optimala balansen. Och tänk dig sen att de har en budget kanske på över en miljard kronor samt hundratals anställda som jobbar för det!

Och även om man hittar den gyllene balansen men däcken håller inte måttet! Ja, då är det kört alla fall! (Gissa vad jag vill mena med däcken i hifi-sammanhang?)"

dämpkuddar?

sound pollution
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:57:43  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
celef! Nej, kanske kablar snarare …
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:07:46  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
En detalj i sammanhanget, riktat till Mr.Älg: jag skulle inte para ihop Cyrus med N805:or, jag hade pre/power Cyrusförstärkare tidigare till mina 805:or och det var inte high end. För lite kräm. Totem är förmodligen ett mycket bättre val.

Det är kombinationen som gör high end (vad det nu är), inte delarna var för sig. Hur 'bra' de än må vara.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:24:58  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Mycket bra sagt Hatoil! Det köper jag.

”Det är kombinationen som gör high end (vad det nu är), inte delarna var för sig. Hur 'bra' de än må vara.”

Och att åstadkomma detta krävs nästan ett mirakel eller oerhört stor portion tur. Men skicklighet vore allra bäst!

Tror nog att vi besitter den sista kapaciteten här på forumet … alla fall några av oss.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000