HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppsampling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/19 :  11:57:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Har någon testat skillnade mellan 44,1 KHz och uppsamplad d:o.
Jag har gjort det och inte hört någon skillnad. Vad säger ni
andra?

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:56:13  Show Profile Send A8 a Private Message
Vad menar du, har du en cd spelare där du kan välja mellan att uppsampla o icke eller jämför du en cdp med uppsampling mot en annan utan?

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:15:58  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Skillnader blir mer 3d och betydligt mer/djupare bas. I det stora hela alltså..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/19 :  15:54:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Av det lilla jag hört tycker jag att det är mer detaljerat och mer djup i den uppsamplade.

Bravo
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/07/19 :  16:16:21  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag skulle helt enkelt vilja påstå att ljudet känns mer naturligt, lite mjukare och mer detaljerat när det är uppsamplat.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/19 :  21:06:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag har användt två vanliga cd-spelare. En Sony CDP 930 och en Onkyo 706, sedan har jag kört digitalt in i en Rostec CP 390.
Rostec är ett interface (D/D)som med vars hjälp man kan sampla upp
en signal till 96 KHz/24 bitar. Jag har sedan lyssnat genom en A/V-
förstärkare av märket H-K AVR 5000. H-K förstärkaren har jag köpt
för att kunna lyssna på HDCD-skivor, men för att kunna lyssna på
HDCD så måste man koppla in sig direkt från CD spelaren in i A/V-
förstärkaren. Alla interface eller D/A omvandlare tar bort HDCD-
kodningen.

Hälsar
gcs

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/19 :  21:13:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det var en sak till. Jag har svårt att fatta hur något kan bli
bättre än den svagaste länken. Alltså 44.1 KHz och 16 bitar.
Jag vill citera vad en person sa "skit in skit ut".

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/19 :  21:20:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag inte minns fel så är poängen med uppsampling att DACen kan filtrera ljudet med högre precision.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/19 :  21:28:12  Show Profile Send brumel a Private Message
Det är väl samma sak som översampling och bitstream som Sony har hållit på med i 15 år alltså interpolering där man kör ett varv till och stoppar in "missing samples" i signalen. Samma antal bitar och informationsmängd på skivan hur man än interpolerar men jag har inte jämfört så jag ska inte säga så mycket.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/19 :  22:54:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Interpolering...ja just det. Men om du tänker dig att du tar ett
24 x 36 mm dia och interpolerar upp det till 24 x 30 cm så kan du
aldrig få samma kvalitet som om du skulle ta bilden med en 24 x 30 cm
storformatare. Om du tänker dig att man tar ett 24 x 30 cm dia och
minskar ner det till 24 x 36 mm. Då lovar jag dig att du aldrig kan
se den höga kvaliteten som diat hade från början. Vidare om man spelar in musik med 192KHz/24 bitar och sedan gör en digital kopia
till 44,1KHz/16 bitar och där ifrån gör man åter igen en digital kopia till 192 KHz/24 bitar. Jag kan inte tänka mig att den sista
kopian blir bättre än kopian på 44,1 KHz/16 bitar.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

rqu
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/07/20 :  03:00:51  Show Profile Send rqu a Private Message
Jag har en HK-AVR7000 (lyssnar normalt med min 2-kanals integrerade Teac BX10, Thule tillverkad sak), HDCD via HK låter alltid sämre än min stenålders Cambridge DAC (helt utan HDCD). Jag kan tänka mig att upsamamplingen fungerar bättre med bra grejor. Har själv inte lyssnat på uppsamplat, teoretiskt borde det inte låta bättre, men varför inte? Med tanke på jitter så borde väl en uppsamplad signal ha högre nogrannhet (tidsmässigt) än en signal med lägre sample-rate.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/07/20 :  10:57:33  Show Profile Send A8 a Private Message
gcs,

När det gäller uppsampling och även interpolering handlar det mer om att ge högupplösande dacar bättre arbets betingelser än att skapa mer information.

I ditt fall är det nog flera parametrar inblandade. Det är tex möjligt att din hk interpolerar/uppsamplar/dithrar allt den får in till dess dac format ie 24/96 eller 24/192 vilket då du kör en separat uppsamplare inte gör någon skillnad för dacarnas arbets betingelser. Du byter bara kretsar och plats för uppsamplingen.
Det kan tom även vara så att din hk då du tar emot spdif från cd klipper allt över 16 bitar och sedan kör sina egna algoritmer enligt ovan för att skapa en 24/.. vilket återigen betyder att din separata uppsamplare här blir (dubbelt) meningslös.

Jag håller med övriga om att där är skillnad MEN som alltid behöver det inte vara bättre för alla och att själva implementationen är viktigare än det faktum att där är uppsampling.

För att höra skillnad behöver du en separat dac utan processor eller dsp som garanterat tar emot en 24/96 signal utan att klippa bitdjupet. Ta sedan och växla signalen mellen en uppsamplad och en utan.....så får du en känsla för hur det påverkar ljudet.

Slutligen är min egen erfarenhet att en uppsamplad 16/44--24/96 inte kommer i närheten av en äkta 24/96.

Edited by - A8 on 2003/07/20 10:59:46
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/20 :  13:37:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har kollat den digitala signalen från den digitala utgången på
H-K:n och det händer ingenting. Alltså om jag skickar 96 Khz/24 bitar
in i H-K:n från konvertern så får jag oxå ut 96KHz/24 bitar det har jag sett på en digitalprovare. När jag bestämde mig för att köpa
H-K:n så berodde det på att det var den enda A/V Recivern som kunde
ta emot 192KHz/24 bitar. Dessutom har den en väldigt bra FM del som filtrerar bort pilot tonen (19 KHz) helt. Det här med HDCD fick jag på köpet. Jag tycker att det är dumt att köpa en ny CD-spelare (med HDCD) för en tveksam förbättring. Det går ju inte att jämföra eftersom det knappast finns att köpa en CD-skiva med & utan HDCD.
Jag har funderat på att göra en skiva på min HHB brännare. Då kanske
man kan göra en jämförelse. Vi får se.
Jo det var en annan sak. Jag har märkt att när jag spelar en CD skiva
som då går in digitalt i H-K:n så dröjer det kanske upp till 500 msek
innan den digital ingången öppnar. Detta gäller om CD-spelare har en
24 bitars utgång och det har ju alla moderna CD-spelare. Jag undrar
Om denna nackdel gäller alla A/V förstärkare. Jag har försökt att
komma till tals med agenten men dom vill inte säga något. Dom har nog inte tänkt på det här.
Men jag har funnit en lösning på detta. Jag har nämligen fixat en
patch(en växel) så att jag kan koppla in min "TC Finalizer" 96Khz/24 bitar. Det är en jättebra multiburk där jag kan göra alltmöjligt med.
T.ex ställa om samplingsfekvensen, ordlängden, filtrera i 5 valfria band med olika Q-värden, göra mono eller ändra stereo bredden i olika frekvensband,lägga till positiv eller negativ distortion ja jag vet inte allt. Som grädde på moset så har jag skaffat mig en DK
FFT analyzer där man kan kolla nivå, fas & frekvens i 1060 pkter.
Allt detta i 5.1 eller 8 kanaler. DK:n går att köra både analogt och digitalt upp till 96KHz. Samtidigt kan man använda den som AD/DA omvandlare.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/20 :  13:45:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
gcs: Jag gjorde en bränd skiva med en lånad HHB brännare och HDCD signalen bräns ocå om du kör digitalt mellan transport och brännare.. Men kör analogt så borde den inte följa med, men då blir det iof inte en lika bra kopia...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/20 :  14:38:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Lika bra kopia! Det är akademiskt så glöm det. Det är ju det enda sättet att göra det på. Jag tror att mina grejor är tillräckligt bra
för att kunna fixa det. Jo det finns ett sätt till kom jag på.
Jag kan köra den digitala signalen genom min TC Finalizer som då
tar bort HDCD kodningen. Men när jag tänker efter så är det nog bäst
att köra analogt ändå. Man borde ha en HDCD skiva med inspelat pink
noise för att kunna se & höra om det händer något med Nivåerna på dom olika frekvenserna. Jag vet inte riktigt vad HDCD innebär tekniskt. Vet du eller någon annan det?

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/07/20 :  21:55:42  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
När det gäller uppsampling och även interpolering handlar det mer om att ge högupplösande dacar bättre arbets betingelser än att skapa mer information.


Jämför digitalkameror som interpolerarar fram information i sina bilder (läs Fuji) det finns inga som vill ha denna information för det ser inte bra ut jmf med äkta information. Jag tror att det funkar på detta sätt med Ljus oxo

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000