HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:42:27  Show Profile Send Sudden a Private Message
Här sitter jag mitt i sommaren och funderar på mitt kommande stereoköp.
I slutet på september så ryker hela min anläggning.
Och då kommer jag att stå där, utan stereo.
Förhoppningsvis inte så länge, det är därför jag har lagt upp denna tråd.
Priset kommer att hamna på 30-40 totalt. Inte en krona mer än 40, hällre lite närmare 30 och med utrymme för någon uppgradering lite senare.

Frågan är då, vad skall man kolla efter? 2-kanaler vill jag ha, inte fler
Sen är det upp till er, jag har kollat lite på Naim, men blev bara sugen på Nait5 CD´n då. Så det är typ det enda jag är sugen på.
Men jag kommer nog att ändra mig många gånger innan, och en sak till.
Jag köper gärna nytt, kalla mig dum eller vad ni vill. Men det är speciellt att få packa upp och spela in

/Sudden

Edited by - Sudden on 2003/07/09 11:45:30

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:53:50  Show Profile Send crion a Private Message
Hmm.. Jag tycker du skall börja med att hitta DINA högtalare. Här görs de största vinsterna i ljud från början, sedan kan du jobba inåt och hitta din elektronik. Jag vet vad du talar om när du säger att köpa nytt.. Kul, men om det är något som är väsentligt billigare begagnat så är det högtalare (och kablar).
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:05:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja Naim CD5 tycker jag oxå är en kanonspelare, tyvärr använder du då en stro del av din nudget direkt ( 17500:- ) men det kan det vara värt.. Kör en Nait 5 till och du har en kanon komibantion..

Ett annat bra tips som är rätt likt Naim i sittdrag och värme är Roksans Caspian serie, lite billigare men lika bra ljud. Högtalare kan vara lite svårare..har du det litet hemma eller större, spelare du bastung musik eller vill du mer ha ett bra ljud från ett par stativare ??
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:51:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sudden, du är ute igen? ja det är ju kalleanka cupen i parallell yoghurt som går av stapeln idag, vill man ju inte missa......


Håller med, hitta först de burkar du vill ha för att sedan anpassa elektroniken till dem.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:10:21  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
hm... quad eller cyrus, säger jag... (som vanligt)

cyrus quattro som du kopplar direkt till slutsteg...

eller:

quad 99CD-P som du kopplar direkt till slutsteg...

sedan får du sträcka dig så nära 40 du kan, för att få till ett par bra högtalare.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:24:33  Show Profile Send Ayn a Private Message
Råd om enstaka komponenter är en sak, men att tipsa om ett helt system är väl för tusan ändå helt omöjligt Det finns ju tusentals kombinationer som är mer eller mindre lyckade beroende på vem det är som frågar - vilket ljudideal personen ifråga har, vilka övriga preferenser som finns osv osv. Berätta mer för oss!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/07/09 20:25:02
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:25:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Kanske det, de gör bra produkter tycker jag. Dock är jag inte så insnöad att jag bara rekommenderar Gryphon utan jag har lyssnat på mycket annat bra också. Det finns ju för många sådan människor här på forumet. Någon frågar: "Jag vill ha en förstärkare som är mjuk/mörk i klangen, vilken ska jag ha?" MrX kommer direkt med svaret AMPLIFIX. Om en annan person frågar "Jag vill ha en förstärkare som är neutal/ljus i klangen, vilken ska jag ha?" så svarar MrX återigen AMPLIFIX. Det börjar gå mig på nerverna, folk som bara kan rekommendera det de själva har. De läser bara att någon ska ha en förstärkare, hur den ska v i karaktären skiter de fullständigt i.

/skrev jag själv i en annan tråd!
quote:
hm... quad eller cyrus, säger jag... (som vanligt)




Jakob_S> Du börja närma dig denna grupp oroväckande snabbt, försök bli lite mer objektiv!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:26:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jakob_S> Du börja närma dig denna grupp oroväckande snabbt, försök bli lite mer objektiv!!

Det finns inget utrymme för objektivitet hursomhelst här, för frågan är rätt och slätt "vad ska jag köpa för system för runt 30-40k?"

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:29:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ok, men annars är det ett stort problem, denna märkesfanatism.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/09 :  20:59:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som högtalare kan du kanske pressa in ett par beg. Sonus Faber Concerto. I övrigt är det klokt att satsa stort på första delen av kedjan, dvs. cd.

Bravo
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:20:39  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Högtalare.. jag skulle kolla B&W & Monitor Audio först och främst (men det är ju ett personligt tycke). Men som nämns ovan ska du nog först och främst leta upp högtalarna du vill ha och efter det får du se vilken förstärkare/cd som matchar dem.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:42:10  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hmm inser nu hur fel det blev att slänga in en liten tråd för att få lite att tänkta på.

Ok, syfte och användningsområde

Till en början så skall anläggningen användas i ett mindre rum 15kvm, men ganska snart 1,5-2år byta rum till ett stort. Min musiksmak är mkt bred, jag lyssnar på fourplay och rammstein. Så det är svårt att säga att jag lyssnar på X. Klassiskt och alla dessa pojk/flickband är väl ungefär det som jag inte lyssnar på, enklare att säga så
Jag behöver inte kunna ha konsert eller stort party på bakgården med stereon men den skall endå inte kännas basfattig, så golvare är det jag söker. Utsende är viktigt, jag menar mkt hellre namim, än acram Hur jag vill att det skall låta? Mkt mkt (omöjligt) att säga så här i text under 40.000 ord. Hoppas detta hjälpt några, kanske någon som tycker att han/hon har suttit och fuderat på en anläggning runt dessa tal, dela med er.
Det som jag funderar på just nu är en Nait5 CD och Roksan Caspian med ett par Totem golvare, och så får då högtalarna bli svagaste länken så länge.

/Sudden (Utan yoghurt)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/09 :  21:57:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja sudden du kommer få en riktigt trevlig anläggning om du väljer Naim,Roksan,Totem..Och jag tror nog inte att Totem blir den svagaste länken i systemet..*L* Har du tänkt på Arro eller Staff ?? Eller det spelar egentligen ingen roll, men om du har det så litet idag så passar Arron bättre, staff kan nog bli lite för mycket bas..nä kanske inte, men det får du nästan pröva..

Men det kommer låta KANON, det vet jag i alla fall...

/Martin

Ps.Har själv Totem, fast Model 1 Sig.
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/07/10 :  09:41:31  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Martin H

Apropå vad Rydberg skrev ovan, är du lierad med Kent på HifiArt på något sätt? Jag har märkt att du rekommenderar Kents produkter rakt av. Om det enbart beror på ljudideal så ligger kanske Naim närmre Linn än Roksan, men jag kanske missat att du rekat Linn?

Annars tycker jag oxå om Totem och Roksans Caspian serie, inte Kandy - Och Kent M är en skön typ.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/07/11 :  17:18:33  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hmm ok, ni förordar alltså min kombination?
Naim, Roksan och Totem... Vad för kablar till dessa då?
När jag lyssnade så satt det Kimber mellan burkarna, jag tyckte det lät bra, men jag har ju inte jämfört med något. Kan kimber vara något?
Eller Nordost´s billigaste?

/Sudden
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/11 :  17:22:24  Show Profile Send marcus a Private Message
Om du ska ha Naim och Roksan måste du ha en Din till RCA-kabel.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/07/12 :  19:20:04  Show Profile Send Sudden a Private Message
Tack för ditt kloka inlägg marcus
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/12 :  19:54:44  Show Profile Send marcus a Private Message
Tänkte att du inte visste det eftersom du frågade om Nordost m.m
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/07/12 :  20:29:29  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du kan ta och lyssna på Cairn CD och deras integrerade förstärkare tillsammans med tex ett lätt beg.Sonus Faber eller B&W 805,esoterisk-hifi i uppsala tror jag har ett par Sonus F Signum som låter(förmodligen)helt ok.
Annars om du vill ha en rörförstärkare så finns Edison 60 men bara som beg.Den låter helt fantastiskt för priset men har ej fjärr och bara 3st.ingångar.
Mvh
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:36:59  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Ok, men annars är det ett stort problem, denna märkesfanatism.

Hmmm, hur var det nu...sten...glashus..eller..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/13 :  00:52:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sanoj> Nja, jag kan tänka mig massa olika märken, har hört massa bra. Gryphon loggan är mest för att jag lätt kan hitta mina inlägg. jag kan byta till Meridian istället

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/13 :  14:01:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
På Revisorns fråga om min ev allians med HifiArt så är jag som en massa andra här i stockholm bekant med kent, har handlat där och gillar produkterna han har i butiken..Och det är därför jag ofta rekomenderar produkter ur hans sortiment..Men det är mycket pga utav att dom ligger närmare mitt ljudideal än annat som finns på marknaden. Men i denna tråd så var det sudden som hadde nämt några produkter och jag gav min syn på dom..

Men jag tror nog alla här kan ha en viss färgning pga sina preferencer om hifiprodukter..*L

Och när det gäller kablar Sudden så har du ett måste i Chrod mellan cd och stärkare..Sen så kan nån Kimber eller Harmonic Tech fungera mellan högtalare och stärkare.. Nordost har jag inte hört så mycket, men dom är lite överskattade tycker jag..

Men Kimbers 8VS är kanon och den går lätt att göra till en väldigt bra bi-wire kabel med fyra lödningar...
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/07/20 :  19:39:08  Show Profile Send Sudden a Private Message
Tack för alla synpunkter, och sorry marcus om jag fräste
Inte för att jag blev någe klokare, men det är ju alltid kul att veta vad andra tycker.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/20 :  22:45:29  Show Profile Send KennethS a Private Message

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000