HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var är basen? (kink-varning)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:18:05  Show Profile Send yalpa a Private Message
Här kommer årets kinkigaste inlägg:

Nu är jag trött/less/matt på detta helvete. Jag vill ha musikåtergivning som tar tag i mig och lyfter mig ur fåtöljen. Jag vill ha bas som gör att synen blir suddig pga. lufttrycket mot ögonen, som gör att hjärtat stannar. Jag är trött på allt fjantande med små skitstativare som rekommenderas i vartannat inlägg som om de ens hade nåt att göra med musik. Dynaudio 42, vafan är det? Även C2 är ju ett skämt! Var är trycket??????

Visst, det kanske låter rent via alla dessa små skithögtalare, men då kan jag lova er att en sketen sonyfreestyle med ett par bra hörlurar gör mos av alla 2-elements stativare denna sida Jupiter. När jag lyssnar via det stora systemet då ska det vara realistiskt ljud, inget fjantigt pipande.

Dessutom är jag trött på att många nya inspelningar saknar bas. Lyssnade precis på Dilbas nya singel och fick vrida basen till max på HK-n för att få samma bas som på Cohens senaste platta. Diamonds & motorcars förtjänar ju bas och tryck, det är ju en grym låt, men nu är den tam.

Vafan ska jag göra? Köpa Infinity Kappa 9 med en fet EQ och sen bara mata tills jag får hjärtinfarkt av trycket, eller finns det några andra allternativ i en human prisklass som inte låter klent

Fan ta alla skitstativare...

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:19:32  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ha ha ha ha ha.... TACK för dagens gapflabb!!!
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:21:46  Show Profile Send marcus a Private Message
Cervin Wega.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:26:31  Show Profile Send matson a Private Message
En subba(baslåda alltså, inget annat) med volymen på max

Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:26:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja det är rätt!! Det ska va lite krut i grejorna.
Kolla här ska du få se hur du ska göra:
http://www.royaldevice.com/custom3.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:34:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Det finns att köpa en grunka som man monterar på silos, ni vet dom där som lantbrukare har foder i denna grunka vibrar på plåten till silot för att rengöra väggarna sätt en sådan i fåtöljen och dra på då får du känning av en annan värld jag lovar.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:39:56  Show Profile Send Melker a Private Message
yalpa: jag vet vad du menar men... du får väl leta upp ett par JBL monitorer med 12 eller 15"basar de brukar ju dessutom låta OK men det är klart de börjar ju bli lite till åren.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:53:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Xover: Var det den där som var bra för prostatan?
En annan idé vore klipschhorn...
men jag tror mest på dom där galningarna i Italien som jag länkade till.
http://www.royaldevice.com/custom3.htm
Se så nöjda DOM är. Så nöjd kanske yalpa också kan bli:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:03:26  Show Profile Send yalpa a Private Message
Tack för alla roliga förslag, men jag ska nog lugna ner mig lite. Nu har stärkaren blivit varm och ljudet blir bättre hela tiden. Fasen vilken skillnad med en uppvärmd stärkare, även om det bara är en billig HK.


Cerwin och andra billigare saker är inte riktigt intressanta. Just nu kör jag hemmabyggen med Scanspeak element och den renheten vill jag inte vara utan.

Subbor är kul, men helst dubbla och då blir det dyrt. Dessutom vill jag undvika muller.

Silo-buttkickers är nog feta, men jag vill inte att alla mina njurstenar ska börja sin vandring neråt samtidigt.

Om alla producenter skulle kunna dra på lite mera bas och tänka på oss som kör vettiga anläggningar utan X-bas knappar, då skulle allt vara frid och fröjd.

mvh. Adam


Edited by - yalpa on 2003/07/18 22:05:05
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:11:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så roligt att det löste sig till slut!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:32:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
yalpa,

Kul inlägg ... Jag märkte precis samma fenomen som du. Mitt lyssningsrum har fungerat som barnkammare under de senaste dagarna när det har varit så varmt. Min lilla son (4 månader) trivs inte så bra i värmen så han har fått tillbringa en stor del av tiden nere i mitt lyssningsrum som ligger i källaren. Där är det svalt och skönt Det trista är att jag inte kunna spala musik på flera dagar och därför har anläggningen stått avslagen. Slog dock på den en stund idag på förmiddagen och blev lite skeptisk till basen. Efter 10-20 minuter när slutstegen kommit upp i temperatur så lät basen igen som brukar



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:37:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Undrar varför det blir så?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/18 :  23:01:38  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
nerkis: Kan du inte spela ändå? Klart grabben ska få höra lite rock 'n' roll, hur ska det annars bli folk av han?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/18 :  23:10:43  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag kan tänka mig att skillnaden blir helt enorm om man har dyrare grejjer.

Fast inlägget är mer ett allmänt gnäll mot att det inte är riktigt tryck i varken inspelningar eller utrustning. Alldeles för mycket finlir på bekostnad av tryck och liv. När man hör en bra och röjjig låt då vill man kräma som en galning och oftast går det inte.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/19 :  02:45:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Yes du har rätt! Jag var på Gillet i Stockholm 1864 eller var det
möjligen 1964. Sven Olofson som ägde företaget Audiosonic ställde
ut ett för oss okänt högtalarmärke JBL. Han hade två stora högtalare
den ena var Paragon och den andra var Olympus båda bestyckade med
S8 R system. S8 R bestod av en 15" bas med gummikant. Vidare hade
den en 15" slavbas sedan en horndriver med 2" öppning och till sist
en 1" driver. Delnings frekvenserna var 500 & 7000 Hz. Jag kan bara
säga att det var en riktig väggvältare som har lämnat spår i hela
mitt liv. Tyvärr så tillverkas inte dessa element längre, men dom
var studio standard länge.
Det finns en tillverkare som bor i Finnland som bygger liknande
högtalare. Företaget heter Genelec. Titta på deras hemsida så ska
ni få se på grejor, jag har hört dom flesta av deras högtalare.
Jag snackade med en kompis som jobbat i hi-fi branchen sedan 1964.
Han säger att dessa stora elemnten från JBL är det bästa han hört.
Men då har han nog inte hört Genelec´s större modeller.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/07/19 :  08:39:38  Show Profile Send mrmix a Private Message
Xl fidelity pg1800, låter som en plutte monitor å upplösning, låter som en pa rigg i tryck, riktigt roliga :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  09:23:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm... Dom här italienarna har visst åtta 18-tummare per kanal till sina horn. 110 dB verkningsgrad spikrakt ner till 10 Hz, jösses vilket tryck det måste bli.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:23:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det var Altec Lansing som tillverkade dess högtalare.
Paragon fanns hos Ågrens på 60talet, och jag var där rätt ofta och lyssnade på dessa bautahögtalare.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:35:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Han ser nöjd ut, gubben. Det kan man förstå.
Jag antar att du känner till http://www.audioheritage.org/intro.htm
Den siten är helt otrolig. Bilder på alla dom här värstingarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:46:19  Show Profile Send Xover a Private Message
Bernt, Näe inte den utan fröken höger!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:52:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det var ju det där med högtalarporr. Snacka om!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/19 :  13:06:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
nerkis: Kan du inte spela ändå? Klart grabben ska få höra lite rock 'n' roll, hur ska det annars bli folk av han?

Mr.Älg,

Jodå, visst ska grabben få höra musik. De senaste dagarna har dock varit så pass varma att han bara vill sova ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/19 :  13:16:24  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
gcs,

Oh yes! JBL Paragon! Vilken högtalare ... Paragon var faktisk mina allra första riktiga hifi-upplevelse. Tyvärr så betingar dessa härliga högtalare alldeles för mycket pengar idag. Även om de är begagnade. Jag har dock planer på att bygga en JBL Paragon efter de ritningar som jag fått från JBL. Även om elementen inte tillverkas längre så är det faktiskt inte några större problem att få tag på begagnade element. Om man skulle få tag på trasiga element så går dessutom dessa att kona om till nästan nyskick ... Elementen som behövs är följande:


  • 2 st JBL LE15A (eller LE15H vilket är ferrite-versionen av LE15A)

  • 2 st JBL 375

  • 2 st JBL 075




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  13:31:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finns det ritningar på att bygga sådana själv? Det här är definitivt kult. Ritningar till Klipcsh har jag sett, men inte dessa. Kan man få kopia?
Förresten hade det nog inte blivit så mycket sova för mig i ditt lyssningsrum.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/19 :  13:54:41  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Bernt Jansson,

Det finns ritningar även om de inte är helt kompletta JBL som tillverkade Paragon har tappat bort en del ritningar men om man frågar dem snällt så kan det hända att de lämnar ut namn och telefonnummer till någon av de personer som en gång i tiden jobbade med att tillverka dessa högtalare.

Jag fick kontakt med en kille som jobbat med dessa fantastiska skapelser och han berättade att en del detaljritningar helt enkelt har försvunnit under årens lopp. Vetskapen och kunnandet om att bygga en Paragon finns således i sin helhet endast hos de personer som en gång i tiden byggde Paragon högtalarna. De detajer som saknas är dock mer av hantverksmässig karaktär och det är inte så svårt att gissa sig till hur de detaljer som saknas i ritningarna ska vara ...

En fundering jag har haft är att bygga en "modern" Paragon baserat på den alra senaste tekniken från JBL. Istället för att använda JBL LE15A så har jag haft funderingar på att använda ett nytt JBL element som heter 1500AL.



Detta är samma baselement som sitter i nya JBL K2 S-9800 ...

Nu börjar det visst bli lite OT så nu kanske jag ska sluta att skriva om JBL och Paragon




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/19 :  14:28:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

JBL, oj Neriks, där slog du saken i fasta!
Jo 1500AL är fin, men dyr.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000