HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillander mellan HiFi och studio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Perra
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/07/18 :  17:15:20  Show Profile Send Perra a Private Message
Tänkte först lufta mina funderingar i någon av forumets trådar om högtalarkablar. Men det kanske anses ohyfsat att som ny medlem klampa in i andras trådar om man inte strikt håller sig till ämnet. Så jag startar en ny tråd i stället.

Både hifi-entusiaster och studiotekniker strävar naturligtvis efter bästa möjliga ljudkvalité. Det har dock slagit mig att man gör det på helt olika sett, åtminstone inom pop och rock.

Några exempel:
1. När man spelar in t.ex. elbas i studio ställer man i regel basförstärkaren direkt på bashögtalaren. Förstärkaren kommer således att vibrera rejält under inspelningen. Är det då rimligt att elbasen låter bättre i min stereo om förstärkaren står på vibrationsavdämpande fötter eller i extra stabila hifi-möbler?

2. Elbashögtalare står alltid på gummifötter eller hjul. Är det då rimligt att elbasen låter bättre i min stereo om mina högtalare står på spikes eller andra tweakfötter.

3. Från det att en elgitarrist slår an strängen tills att signalen fastnar på mastertapen passerar den uppskattningsvis 100 till 150 meter koppartråd. Jag är själv gitarrist och arbetar ibland i studio, men har aldrig sett en gitarrförstärkare, mikrofonpreamp eller mixerbord som internt använder annat en vanlig kopplingstråd. Normalt studiokablage ligger på ca. 20-40 kr/m. Är det då rimligt att elgitarren låter bättre om jag använder 1 m high-end kabel mellan min cd-spelare och förstärkare?

4. De studios jag besökt (mest semiprofessionella) lägger gladeligen >40 000 kr på en equalizer. Jag har sett på hififorum att många använder Behringers EQ. Den skulle inte ens platsa i de flesta hemstudios.

Sammanfattnigsvis så verkar det som om studios satsar stora summor på elektronik, men få använder annat än standardkablage och inga av de tweaks som är populära i hifi-världen.

Punkterna ovan har diskuterats på några studioforum jag besöker bl.a. med slutsatsen att kablaget inte påverkar ljudet alls så länge skärmningen är tillräckligt god. Vore intressant att ta del av era åsikter.

/Perra

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/18 :  17:28:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Perra, det är bra synpunkter och jag har funderat på en del av dessa saker själv. Av de anledningar du anger finns det ju inget som tvärsäkert är rätt när det gäller rockmusik. Man kan ju manipulera hur man vill och designa ljudet i studion. Däremot vet man hur röster skall låta, och akustiska instrument i orkestrar osv. Där gör jag mina iakttagelser och test av olika saker i min anläggning. När jag fintrimmar använder jag bara inspelningar av instrument som jag tvärsäkert vet hur de låter. Låter det naturligt och bra så lär jag väl få ett ljud också på rockmusiken som stämmer rätt väl med vad producenten tänkt sig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/18 17:29:31
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/18 :  19:07:49  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Några försök till svar:

1. En transistorförstärkare är normalt inte känslig för vibrationer. Ljudet hemma kommer inte att påverkas av om förstärkaren står på koner, mjuka tassar eller någon superstabil hylla. Men det ser ju fräckt ut!

2. Dina högtalare bör stå på ett sådant sätt att själva lådan vibrerar minsta möjliga. I alla fall om du vill ha så liten förvrängning av inspelningen som möjligt. SD-fötter är bra, men det finns flera som funkar på samma sätt.

3. Nej, en kabels egenskaper bestäms inte av priset, vilket många tycks tro, utan av dess fysiska egenskaper. Man kan enkelt och billigt göra en kabel med dom egenskaper man vill ha. Dom hörbara skillnaderna blir dessutom små. Mer viktigt är högtalarnas placering, lyssningsrummet, signalkällan mm. Kablarna kan man börja mecka med när allt annat är riktigt bra. Och då gäller det alltså att veta vilka egenskaper man är ute efter och skaffa en dylik kabel.


Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/18 :  19:24:06  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
En transistorförstärkare är normalt inte känslig för vibrationer. Ljudet hemma kommer inte att påverkas av om förstärkaren står på koner, mjuka tassar eller någon superstabil hylla. Men det ser ju fräckt ut!


Ja det var en av åsikterna...jag står för den andra.

quote:
Är det då rimligt att elgitarren låter bättre om jag använder 1 m high-end kabel mellan min cd-spelare och förstärkare?


Rimligt eller ej...Prova!

quote:
Punkterna ovan har diskuterats på några studioforum jag besöker bl.a. med slutsatsen att kablaget inte påverkar ljudet alls så länge skärmningen är tillräckligt god.

Även här går våra åsikter isär..

quote:
Från det att en elgitarrist slår an strängen tills att signalen fastnar på mastertapen passerar den uppskattningsvis 100 till 150 meter koppartråd

Vad skulle ett 100 meters Transparent XL eller Nordost Valhalla kosta

quote:
Sammanfattnigsvis så verkar det som om studios satsar stora summor på elektronik, men få använder annat än standardkablage och inga av de tweaks som är populära i hifi-världen.


Abbey Road använder Shakti Stones om jag inte missminner mig..

Vad har du för stereo


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Perra
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:20:15  Show Profile Send Perra a Private Message
Tack för era synpunkter.
quote:
Däremot vet man hur röster skall låta, och akustiska instrument i orkestrar osv.

Håller med! Man kommer i ett annat läge med audiofila inspelningar med signalkjedjan mikrofon - kort kabel - mikrofonpreamp - kort kabel - ad-omvandlare - kort kabel - bandare/hårddisk.
quote:
Abbey Road använder Shakti Stones om jag inte missminner mig..

OK! Finns säkert många undantag. Har vid något tillfälle läst om någon studio som har bytt internkablage i mixerborden m.m. Men jag vågar nog ändå hävda att det tillhör undantagen.
quote:
Vad har du för stereo

Inget märkvärdigt. Några år gammal Onkyo CD-spelare, Denon förstärkare och Wharfedale högtalare för sammanlagt ca. 15-17 000 kr.
Ibland kopplar jag in en Mindprint extern DA-omvandlare som jag har tillgång till i min hemstudio.

/Perra
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:36:08  Show Profile Send matson a Private Message
Tjena Perra!

Bra tråd!

Några saker bara.....


quote:
1. När man spelar in t.ex. elbas i studio ställer man i regel basförstärkaren direkt på bashögtalaren. Förstärkaren kommer således att vibrera rejält under inspelningen. Är det då rimligt att elbasen låter bättre i min stereo om förstärkaren står på vibrationsavdämpande fötter eller i extra stabila hifi-möbler?



2. Elbashögtalare står alltid på gummifötter eller hjul. Är det då rimligt att elbasen låter bättre i min stereo om mina högtalare står på spikes eller andra tweakfötter.



Ställer du då dina hemmahögtalare lite taskigt får du samma oljud 2 ggr om istället för 1 gång som det var inspelat. Bättre kan den ju aldrig låta i vilket fall som helst, men så likt som möjligt kan man ju sträva efter....


Angående punkt 3 så har ju kabeldebatten väldigt lite med logik/fysik att göra utan mer att det är kul att köpa prylar.....

Sanoj: Det avses inte en 150 meter lång högtalarkabel utan mer att det är den sträckan det blir med spolar och div. komponenter som är med i kedjan......





Mvh
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/07/18 :  22:49:18  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Är inte meningen med ett hifi-system, (med betydelsen hög trovärdighet, så lite färgning som möjligt), att det skall återge musiken som den lät i studion, alltså inte att den skall göra om samma "fel" som de instrument systemet återger. OM anläggningen adderar samma typ av fel som inspelningsutrustningen, kommer du längre ifrån ursprunget, hur det ursprungligen lät i studion.

Så svaren på dina påståenden blir från mig, Ja, Ja och Ja. Du kan aldrig förbättra en signal, du kan bara se till att påverka den negativt i så låg grad som möjligt.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.

Edited by - bjorn on 2003/07/18 22:50:52
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:15:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Amen to that! Men se till så att det inte blir så neutralt att det blir trist. Det skall vara kul att lyssna på musik!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/19 :  20:15:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle oxå sätta stärkaren nån annanstans..All elektronik kan på verkas av vibrationer och det är inte fel att försöka eliminera alla eventualiteter...

Kablar kan ge ett stort lyft i en anläggning och likaväl i en studiouppsättning..men ibland så går det inte av ekonomiska skäl att köra speciellt exklusiva saker om det gäller 100m... Men har man möjlighet att köra med korta kablar så visst kan man pröva och se vad som händer...

Och att köra dina egna högtalare på spikes kan göar att dom låter bättre inget konstigt i det..

Och som en sas tidigare så kan man bara hjälpa utrustningen att prestera sitt bästa, man kan aldrig förbättra elektroniken i sig...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  20:27:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst kan man förbättra elektroniken! Det var väl signalen som inte kunde förbättras?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/19 20:27:45
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/19 :  20:45:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du kan inte förbättra elektroniken genom att sätta den på skumgummifötter !!! Du kan bara hjälpa förstärkaren att prestera sitt yttersta med så få störningar som möjligt..

Signalen kan inte förbättras när den lämmnar elektroniken, men även där kan man göra allt för att den ska få en så bra väg till nästa apparat så den kommer fram med så lite störningar och förvrängningar som möjligt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  20:50:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Du kan aldrig förbättra en signal, du kan bara se till att påverka den negativt i så låg grad som möjligt."
Det var vad som sades av bjorn tidigare. Det var det jag syftade på.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/19 :  20:57:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
OK..då pratar vi samma språk..*L*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000