HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 A/V-Receiver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/07/17 :  10:19:46  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Jag ska skaffa mej en A/V-Receiver i prisklassen 10 000. Så jag skulle vilja ha lite tips på shysta sådana. Det ska helst vara 5*X w, då jag inte har plats med fler högtalare hör tillfället. Det ska vara produkter som går att provlyssna i Gbg området. Det ska vara främst till musik, så film kommer i andra hand.

Edited by - rocknrolf on 2003/07/17 10:25:37

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/17 :  10:32:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
HK är ett av de bättre märkena. Likaså Denon. Fördelen med dem är att de låter bra, samt har helt analog signalbehandling för analoga inångar. Denon har ett trevligt surroundläge som heter "Matrix". Det innebär att skillnadssignalen kommer ut i bakkanalerna. Det finkar finfint för väldigt många inspelningar. Se upp bara så att du inte drar på för mycket i bakkanalerna, det är lätt hänt att man gör i början.

I prisklassen 10000 kr finns numera nästan enbart sådana med ES/EX med extra bakkanaler, men det är väl inget som hindrar? Vill du ha bara fem kanaler så får du gå ner i prisklass.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/07/17 :  11:11:59  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ska du fr a ha det till musik, så ska du kanske fundera på möjligheten att köpa en enklare surroundreciever där du kan koppla ett externt slutsteg till frontarna.
edit: Jo för att kommentera föregående skrivare, Denon - hifiklubben, H/K - "överallt" Ljudkällar'n, HiFi-stället, Tele-Hå, Ågrens HiFi...Ja, det finns säkert fler. Sen har dom ju lite olika högtalarleverantörer, så det kanske spelar in var du beger dig.

Edited by - bjarne on 2003/07/17 11:19:11
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:20:23  Show Profile Send jonsson a Private Message
Nad och denon skulle jag väl vilja säga i detta fall... H/K är inte riktigt samma kaliber.. MEN detta är vad jag tycker så

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:36:07  Show Profile Send Kero a Private Message
Är du hifi intresserad och vill ha bra tvåkanals prestanda ska du nog krångla till det lite med en billigare AV receiver med "Pre Out" för frontarna och en separat tvåkanals stärkare med nån slags "main in" ingång så att du kan köra den som slutsteg till frontarna vid film men som integrerad vid musik lyssning. Du kör alltså "Pre Out" från receivern till dessa "Main In" ( kan kallas nåt annat oxå ) och sen dvd:ns analoga stereo utgångar, eller om du har en CD spelare så den utgångar till en vanlig linje ingång på tvåkanalaren. På detta sätt är inte AV receivern alls med i leken när du lyssnar på musik.

Varför krångla till det så här... jo billigare AV receivers är inga höjdare till tvåkanal jämfört med dedikerade såna.

Min tanke är att i.o.m att du frågar om detta i ett hifi forum så kanske du bryr dig om tvåkanals prestandan, gör du inte det så ignonera mitt inlägg totalt!

Edited by - Kero on 2003/07/17 18:37:46
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/17 :  21:25:56  Show Profile Send Aton a Private Message
Att köpa femkanalsreceiver nu är en kanonidé. Oavsett om du köper den begagnad eller från någon av hifi-butikernas rea-hyllor får du väldigt mycket för pengarna. De reas nämligen ofta duktigt där det finns några kvar. Eller vad sägs om det här exemplet från Ljudkällarn i Göteborg: Yamaha RX-V620 Svart förr 7.000:- nu 3.900:-
Det kallar jag rea!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/17 :  22:06:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hur gammal är inte den? Aktuell modell är 640 och den kostar 4995,- och den är 2 generationer nyare och bättre!!

Den svarta är tom billigare.

En Yamaha 630 kan man få för 4495,- från multimediacenter.

Tycker Yamahas modeller är klart dom bästa när det gäller ljudkvaliten genom försteget.



www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/17 :  22:25:37  Show Profile Send Aton a Private Message
Både 630 och 640 är i o f 6.1 modeller. Men att de var så billiga hade jag aldrig trott! Är du säker på det priset för 640? Då måste Yamaha ha dumpat priserna rejält. HK 8500 kostar över 20 000... och den har lägre effektspecifikation än 640. Och 620 var en fin modell när den kom för ett par år sedan!
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/17 :  22:37:23  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Yamaha har sänkt priserna i och med den nya 40-serien.
RX-V640 är en riktigt trevlig apparat.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/17 :  23:29:16  Show Profile Send KennethS a Private Message
Aton, det är skillnad på effekt och effekt, Yamahan lämnar knappt 40-50 amp för ALLA kanaler, HK:n lämnar 120amp för alla kanaler, får en helt annan kontroll med en sån stärkare, sen ska vi inte ens prata om ljudkvalité skillnaden där Hk:n lämnar Yamahan ljusår bakom sej. Tro mej. I och med prislappen får du en helt annan kvalité på slutsteg, processorer, DTS , DD osv.. Sen lämnar HK:n grymt mycket mer än vad dom specar, i alla belastningar. Kort sagt. Jämför inte nån Yamaha men HK:s värsting, för musik så spöar den det mesta i receiver väg.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  23:35:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Håller fullständigt med KennthS, att yamaha vinner test efter test i H&M är för mig en gåta. I surround låter de ok men i stereo så kör en H/K över dem så det heter duga.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/17 :  23:40:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
Precis, Säkert bra i hemmabio, men ack så grått i 2-kanal..*ryser* Sen att jämnföra den värsta AVR 8500 med en Mellanklass yamaha är som att jämnför Nautilus 801 med JWs eller nåt

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/07/17 :  23:56:28  Show Profile Send oliver a Private Message
Onkyo, framför allt dras nya serie glöm inte att provlyssna dom.
/////////// Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/18 :  06:40:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Yamahan lämnar knappt 40-50 amp för ALLA kanaler, HK:n lämnar 120amp för alla kanaler

ja men man kan inte bara utgå från vad tillverkaren anger i sin reklam.Kan ej heller hålla med om att HK skulle spöa Yamaha vid samma betingelser.

Båda företagen är stora och kan hålla väldigt konkurrenskraftiga priser, dock så har Yamaha haft flerkanalsåtergivning under en tid och var väl om jag inte är helt fel ute bland de första att leverera flerkanalsåtergivning. Tycker snarare att du får se till att lyssna själv och bilda dig en egen uppfattning om hur det låter.Dock så skiljer de en del klangmässigt vilket du kommer att upptäcka och sedan vad valet blir är en annan fråga. MvhKristofer
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/07/18 :  08:59:58  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
För att göra denna uppgradering måste jaf sälja min H/K 3370 som jag haft 1,5 år nu. Vad ska jag ha för den tror ni?
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/18 :  12:09:57  Show Profile Send KennethS a Private Message
Whiskyman, det här är uppmätta effekter jag pratar om. Är inte intresserad av broschyren säger. Sedan var det faktiskt inte jag som tog upp jämnförelsen, det var Aton. Han menade att en mellanklass (4.000-6000:-)lämnade mer effekt än H/K värsting AVR8500, som är känd för att vara den mest strömstarka receivern på marknaden. För strömmätning är det bara att titta i Hemmabio.Har lyssnat mycket på Yamaha:s grejor och dom är duktiga på 5.1 ljudet, men i stereo är dom trista och gråa, medan H/K är helt okej 5.1 mässigt, men klart vassare som 2-kanalare, men som sagt, smak sak.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/07/19 :  21:58:06  Show Profile Send 24U a Private Message
En fråga är lite kul; har Du en DVD med avkodare inbyggd? Om så skulle jag kolla efter Thule IA250B som bör gå att hitta runt dessa pengar nu. Denna stärkare kan kopplas om mellan fem separata kanaler på (minst) 100 watt vardera till två+två slutsteg om 2 x 250 watt FTC i 8 ohm. Och det ger den utan att blinka; mätningar visar över 400 watt per kanal för de kritiska transienterna för att inte få dynamikkompression. Och Du kan köra den fullt balanserat i tvåkanal, vilket jag gör själv. Min tidigare H/K AVR 7000 var väl att bettrakta som lite leksak vad gäller seriös tvåkanal, medan den i hembio var riktigt bra.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000