HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio Audience 42 eller Audience 72
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

audiologen
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/18 :  11:12:08  Show Profile Send audiologen a Private Message
Vad tror ni är det vettigaste valet. Att köpa ett par 42or och köpa till en bra sub? Eller köpa ett par 72or utan sub?

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/18 :  11:17:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det beror nog på användnigsområdet och på vilken musik du lyssnar. En sub går ju lägre än 72:orna om man t.ex. vill titta på film. Om inte subben är bra kan det var svårt att få 42 och subben att integreras bra. Behöver du inte djupet för film eller liknande så skulle jag nog valt 72:orna.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/07/18 11:18:16
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/07/18 :  11:38:31  Show Profile Send Bosco a Private Message
Man ska dock inte förringa basen på 72:orna som går ner till 28Hz om jag inte minns fel.

Jag har inte haft någon sub sen jag köpte mina 72:or, och jag har faktiskt inte saknat den (en Mirage i 7-8000 kronors klassen).

Men som alltid beror det ju på vad du jämför med.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/07/18 :  11:43:16  Show Profile Send gurin a Private Message
Ett litet tips är att du även lyssnar på de gamla Contour 1.1 och jämför dem med 42.orna. De bör stå ett antal osålda kvar i butikerna så ett bra pris borde gå att förhandla fram eftersom de gått ur produktion och 42:orna uppdaterats.

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/07/18 :  11:47:32  Show Profile Send arcam a Private Message
Jak rekommenderar dig att köpa Audience 72 som jag har lyssnat på
en hel del


Go to Top of Page

audiologen
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/18 :  11:49:44  Show Profile Send audiologen a Private Message
Som det ser ut nu så är jag mest sugen på ett par 72:or. De går som sagt djupt i basen.
Jag lyssnar på all sorts musik så man vill ju ha allt av alla världar.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/18 :  17:06:37  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Audience 72 är en av de sämsta golvare jag hört. Skulle utan tvekan köpt nästan vadsomhelst istället för dem. 42 + sub är ett klart bättre val.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/18 :  17:21:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag röstar på 42:or med sub!
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/18 :  18:48:15  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Jacob S - Du gillar verkligen inte Dynaudio, det förstår jag vid det här laget . Dock blev just 72:orna topptestade i hifi och musik, det säger väl inte allt men är väl ändå en fingervisning. Har även blivit topptestade i engelska tidningar, så det är nog inte frågan om världens sämsta högtalare direkt. Har bara lyssnat på dem i förbigående, det verkar vara en helt ok högtalare i mina öron.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:01:26  Show Profile Send AKA a Private Message
Jakob_s, du kan inte ha hört många golvare. Om du nu har det borde det vara något fel på det paret du lyssnade på.

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:48:41  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Hifi & musik har även påstått sig testa JMlab Mezzo Utopia trots att de i själva verket snott ett test av Utopia från en tysk tidning & översatt det till svenska... Jag har inget som helst förtroende för den tidningen.

Jag har hört mängder med golvstående högtalare, stativhögtalare också för den delen. 72:orna är helt enkelt inte bra. 42:orna tycker jag är helt OK däremot... Även 1.3se & s1.4 tycker jag låter bra... s1.4 kanske t o m kan låta riktigt bra, de jag lyssnade på hade det bara spelats på i en timma innan jag började lyssna. Har dock inte hört de nya golvstående contourerna, men gillade inte 1.8MkII eller 3.0...

En kompis tyckte däremot att Contour 3.0 var en riktigt, riktigt bra högtalare... Men han är egentligen mer inne på hemmabio & vid musiklyssning blir det framförallt metal.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/07/19 :  21:36:31  Show Profile Send 24U a Private Message
*leeer*

Och känner vid detta laget igen de vanliga lägerbildningarna för/emot Dynaudio. Som några sade, att välja mellan 42 eller 72 är inte lätt. Båda behöver egentligen sub. Men beroende på övrig elektronik kan subvalet vara svårt. De med delning 40-50 Hz och uppåt blir inte bra. De blandar in för mycket bas på 72:orna och ger överbas. Skall subben gå mot 42:orna är delning OK, men det krävs mycket av subben för att fixa sömlös övergång; enligt mitt tycke kan AudioPros produkter glömmas i sin helhet (för slöa); kanske någon mellanmodell av REL? REL har den goda smaken att erbjuda högpass med lägre delning oxå för 72:orna. Om man är på 72:orna och "nickar" skulle jag rekommendera att provlyssna 82:orna och försöka hitta dessa begagnade. Helt annnan klass med mellanelement från contour (esotec). Spelar i en annan division enligt eget tycke. Har haft 42:or och har nu 82:or, så jag är väl inkörd. Och, som alltid, Dynaudio kräver riktiga grejor i övrigt. Jag vill inte rekommendera dom mot typ H/K 650/690. Räcker helt enkelt inte till för dessa burkar...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/19 :  22:12:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
REL har bara låpassfilter...Inget högpassfilter !!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/07/19 :  22:34:45  Show Profile Send 24U a Private Message
Martin H

Har Du käkat surströmming ikväll? Har inte sett något bidrag ikväll men väl två anmärkningar på mig? Tackar för rättelsen både vad gäller detta inlägg såväl som det för högtalarkablaget. Hoppas Du läst svaret på den tråden, så förstår Du att inlägget inte var riktat åt Dig, utan avsett endast som genmäle åt författaren.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/19 :  22:50:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sorry har inte menat att vara taskig mot dig eller nån annan..Det har bara varit tillfälligheter som gjort att mina kommentarer kommit som svar på dina inlägg.. No hard feelings !! *L*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000