HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högeffektivt solcell laddsystem (Brennstoffzellen)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  08:53:32  Show Profile Send Xover a Private Message
Hej,
Är det någon som bekantat sig med något väldigt bra solcellladdsystem som inte är så skrymmande skall vara lätt bärbart oavsett pris.

Edited by - Xover on 2003/07/18 15:51:09

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/18 :  10:12:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
Intressant! Xover, du e en riktig idéspruta.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/18 :  12:23:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag tror han fick iden från någon annan.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/18 :  12:46:48  Show Profile Send Nagref a Private Message
Annars så tyckte jag dina andra ide Xover var mer intressant - spritdriven bränslecell!

Jag menar sprit har man ju ändå med sig! Det är ju ytterst versetilt!
Man kan ju använda det för att driva spritköket, göra rent räliga sår och driva bort demoner (då för invärtes bruk). Kan man ha det till att driva mobilen, ministereon och ismaskinen (så att man slipper ha kylsprej med sig) så vore det ju än mer förträffligt!


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/18 :  13:02:15  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
finns små bränsleceller idag till te x laptops som leverear 19V DC verkningsgrad ca 15 % .. Kostar nog några tusenlappar. Läste om en i ny teknik tror jag.

de går på metanol ,så det blir ingen konkurrens om behoven :)

/rickard

ps 15 % verkningsgrad låter inte mycket, men 1 dl metanol ger isåfall energi motsvarande ett 12 V , 9 ah batteri.

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/07/18 :  13:11:13  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Bränsleceller är tufft. Ekot rapporterade ju om bränslecells drivna datorer igår (det var väl en nyhet i jan-feb på slashdot). Men iaf så skulle en bränslecellsdriven signalkälla vara rätt tufft.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  13:35:29  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag har kollat in ett svenskt företag som säljer bärbara solcells system kommer inte ihåg vad dom heter, men bränsleceller är ju en coming product NEC har datorer med bränslecell går i 4 timmar och redan nästa år ca 20 timmar???.

Men... nu till verkligenheten! DIY gör det själv GDS visst kan man göra ett bärbart solcells system själv, man kan kanske komma ner till halva priset om man hittar rätt grossist.
Ungefär som när Peltierelementet blev tillgägligt för oss vanliga ELFA prissatte dessa så att det blev ointressant, men jag hittade en grossist som sålde 12V 60W för en hundring så nu har jag ett par kylboxar som är billiga och mycket bra till priset av en påse jordnötter.

Samma idé man letar rätt på en grossist som säljer solceller billigt sedan är resten förmodligen ganska enkelt vi har ju peranders och Pabo.

Ännu bättre vore ju att hitta bränsleceller hos någon grossist, är det ingen Chalmersstudent här ni håller visst på med bränsleceller.
En länk till ett företag som har makalösa produkter svenskt dessutom.
http://www.laseroptronix.com/ ett till svenskt företag med potens http://www.exergon.se/

Edited by - Xover on 2003/07/18 13:45:27
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/18 :  14:01:29  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Ha, xover, den mänskliga kroppen kan utveckla ca 100 W nyttig effekt under lång tid, upp till 1000 W i toppar (om du jagas av en björn t e x :)

Du kanske kan ta med en handdriven generator upp i fjällen. :)

Eller bygga en mackapär där en vikt med fjäder eller något liknande mekaniskt går upp och ner med dina fotsteg när du vandrar, vikten är en magnet som går i en spole, den inducerade emk i spolen laddar batteriet :)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/07/18 :  14:12:15  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
rikkitikkitavi: ...den går hit den går dit den går runt en liten bit, det är makalös apparat...


//Henrik

[Edit: kom ju inte ihåg texten, garanterar dock inte att den är korrekt nu]

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Edited by - H on 2003/07/18 14:13:27
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/18 :  14:22:47  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
to be OT

www.conrad.de, tysk firma för tekniknördar :) säljer ALLT! tror att de har bränsleceller för sprit.

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/07/18 14:23:10
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/18 :  14:31:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
När dom sätter rekord i att cykla en timme så
utvecklar dom runt 650 watt i snitt. Sätt er på en trampcykel, som visar effekt, i ett gym och försök få upp den i 650 watt. Helt otroligt. Klart, dom är väl dopade upp över öronen men ändå.
Snittar runt 65 km/h i en timme.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  14:31:55  Show Profile Send Xover a Private Message
Min lilla tunna kropp alstrar inte mer ca 60W och sedan så blir jag aldrig jagad av björnar, vandrar ej heller så långa sträckor på fjället att ett batteri skulle kunna laddas på detta sätt.

Kanske jag kan hyra dig, riki.. äh indisk råtta nånting, mot fritt vivre du får bo under en renfäll och sedan matar jag dig med röding så att du blir stor och fet (stor kropp mycket effekt:-)), sedan letar jag upp en björn som får jaga dig runt på fjällslutningarna utrustad med blyaccar och laddningsmackapären som du nämnde.

Edited by - Xover on 2003/07/18 14:33:53
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/07/18 :  14:32:20  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
XOver: Jag pluggar/jobbar på Chalmers men har inte sett till så mycket bränsleceller här. Dock har jag programmerat lite webbplatser (det ger mat på bordet) för projekt kring just bränsleceller. Tyvärr används de inte så jag kan jag inte bidra med något just nu.

Men det finns nog en och annan avhandling att läsa om du är intresserad, http://www2.lib.chalmers.se/cth/diss/ för avhandlingar publicerade på chalmers. Fast det är stor skillnad på saker man forskar på och saker som verkligen finns.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  14:36:43  Show Profile Send Xover a Private Message
H, jo jag vet forskning i detta typexempel, då blir bränlsecellen utspridd på några kavadrat meter det finns att köpa en labbsats på nätet men den är inte speciellt mobil.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  14:50:45  Show Profile Send Xover a Private Message
conrad.com heter dom har som sagt mycket kul, men dom uppdaterar just nu ??

Edited by - Xover on 2003/07/18 14:52:09
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/18 :  15:08:52  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Xover, jag är redan stor och fet:)Så jag avböjer ditt generösa erbjudande.


Förslag två, ta den minsta förbränningsmodellmotorn du kan hitta(går på metanol :) , koppla på en växellåda och generator modell mindre(typ permanentamagnetsmotor också för modellbruk). Förvisso stör det friden i naturen, men inte lika mycket som att bli jagad av en björn. Och den kan ge en hel del effekt, kanske en 4-5 A vid 12 V.

visste inte att Conrad hade "tillfälligt stängt". Köpte en kul UV-diod när jag var på Achema i Frankfurt.



I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  15:13:00  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag är inne på bränsleceller förmodligen billigare än solcellsidén man får ju allt i ett generator och batteri i en macka.
Jag skall kolla runt vad heter bränslecell på engelska? fuelcell eller ?
Jag har hittat en site http://www.fuelcell.com/p_fuelcellstack.asp

Men hur blir det då med brunstensnissarna får dom sluta med sina batterier och vad gör man med batteriholkstillverkningsindustrin, det tänkte dom nog inte på.

Edited by - Xover on 2003/07/18 15:23:18
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/18 :  16:19:48  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/2847679.stm

där var den, metanoldriven bränslecell.

Hittils har alla bränsleceller arbetat med vätgas, framställt antingen rent eller ur naturgas eller metanol. Toshibas är den första bränslecellen som i sig själv sönderdelar metanolen till koldioxid och vätgas i ett litet packet.

vätgas vill du inte hantera, eller släpa på i trycktuber. Alternativt kan man kemiskt framställa det kemiskt, t e x ur lut och aluminium men då får man restprodukter.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  16:22:56  Show Profile Send Xover a Private Message
Priser!http://www.fuelcellstore.com/cgi-bin/fuelweb/view=subcat/cat=23/subcat=24 Jag tror jag går över till till att bygga en Stanleymotor med generator den blir tung men går att driva med vad f-n som helst har man slut på ved kan elda med röding.
Eller varför inte lithiumceller med tillhörande solceller.

Bränslecell måste man kunna bygga själv vad är hemligheten kom igen KTH:are,Chalmerister och Mejerister!

Edited by - Xover on 2003/07/18 16:27:26
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/18 :  16:32:36  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
nej,det finns en anledning varför de inte har slagit riktigt...

frågan är , så jädrans tung behöver en liten modellmotor(förbränning+elmotor som generator) inte bli. en modellmotor på 0,1 hk(73,5 W) är rätt liten, väger inte många hundra gram, elmotor lika mycket.

Och om du kan acceptera en viss effektförlust är det lätt att ljuddämpa väl.

edit: eller fixa en gammal tändkulemotor, så kan du köra den på rödingsaft :)

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/07/18 16:33:25
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  16:40:37  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja rödingen är fet och fin kanske skulle koka av några kilo och prova farfars gamla Albin då är det bara en generator som fattas, jag kan ta den från grannens Amazon det är iofs ett par mil till grannen.

Solceller är ju värdelöst i vinternatten, det får bli vevgrammofon då behövs ingen elektrisitet som kan utlösa diverse konstiga sjukdomar hos en del av oss kol baserade varelser, kol... hm man kanske skulle elda med kompisen.

Bränsleceller jag behöver 10 st 20W det blir ~170000:-SEK då har jag 12V och knappt två ampere kan nog bli affär iallafall skall kolla om man kan få EU bidrag.

Edited by - Xover on 2003/07/18 17:04:05
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  18:17:02  Show Profile Send Xover a Private Message
Såg ni filmen om dom tre som blev lost in the woods en blev uppäten av en björn och allt jävla elände dom råkade ut för.
Det är så jag har det ingen människa syns ibland på flera veckor och då kan det vara bra att lite musik.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/18 :  18:34:21  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det är väl skönt att få vara med sig själv och alla röster :)



/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:11:51  Show Profile Send Xover a Private Message
Det finns bra behandling numera kontakta din närmsta vårdcentral.
Socialstyrelesen rekommenderar 7 till 8 röster per dag:-)

Edited by - Xover on 2003/07/18 20:47:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000