HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hemmabioförsteg i diy-variant??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SimonB
Member

50 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:16:04  Show Profile Send SimonB a Private Message
precis som frågan lyder, är detta möjligt?
har byggt en Audio Innovation 800 som jag tycker är bra,
en kväll kopplade jag in denna till tv och tände till
på iden att försöka bygga nått som fungerade som ett försteg/processor som man sedan kopplar till en 3st slutsteg,
en till frontarna, en till surrounderna, en till centern bi-ampat..

är jag helt i det blå? eller kan man göra detta?
ett vanligt försteg/processor i denna klass kostar en 25000-35000
papp...

jag tänker på alla typer det finns såsom dts, dolby digital mm mm

hoppas på att nån kan hjälpa mig och jag inte blir avstängd nu

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/17 :  12:44:48  Show Profile Send time a Private Message
Bygg en HTPC, det är ganska billigt om man jämför med "high end", lite off topic kanske..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:03:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
htpc är en dator eller hur?
vad ska man ha för speciella grejjer i den? vad är det för krav på datorn(hastighet mm)?

är det nån här som har en htpc eller erfarenhet av en?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:07:34  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Tror inte hembio etc brukar vara så poppis direkt på ett 2-kanalsforum men om just htpc etc så finns det mycket att läsa på www.minhembio.com tex.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:12:17  Show Profile Send Nagref a Private Message
SimonB: Tyvärr är det ett rätt gigantiskt projekt om du ens kan få tag på lämpliga kretsar... De omgärdas nämligen av licensavgifter till höger och vänster... (Dolby, THX, SRS och så vidare ska ha licenspengar...).

Vad man kan göra är att fixa ett försteg med åtminstone en 5.1 ingång och mata det direkt från SACD/DVD-audio/DVD-video som har en 5.1-utgång...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:13:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Mattias har väll nått?

Det finns ju bland annat trevliga 5 (även mer?) kanaliga elmaomkopplare, 24 läges!

Själva processordelen är väl lite klurigare att bygga själv. Säkert görbart, men lite klurigt tror jag. En fuskvariant är att "riva ut" denna del från nån billig DVD spelare som har det "inbyggt" i sig.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:24:10  Show Profile Send time a Private Message
Home Theatre PC, duger bra med en 700Mhz, det hänger mer på programmen. Har provat men det kräver ett ganska bra grafikkort men med ett audigy kort så har du det mesta vad gäller ljudet och det går inte att bygga själv. Jag kör med rörsteg i fem kanaler, fungerar bra. Detta är ju inte rätt forum för detta, kolla på www.minhembio.com så hittar du en hel del... Korten hittar du tex på komplett.se

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:57:23  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ok
tackar

men att det skulle vara fel forum, man kan väl ha "hög trovärdighet" i ett hembiosystem.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:06:08  Show Profile Send time a Private Message
Tycker jag med, verkar inte som de sysslar så mycket med DIY på hembiosidan, kanske för att det enda som är rimligt att bygga är slutstegen..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

SimonB
Member

50 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:58:13  Show Profile Send SimonB a Private Message
Tackar för alla svar!
jo en emla-kopplarte var jag inne på,
jag bryr mig inte om om det är THX, SRS, Dolby eller nåt sånt.
Jag hade tänkt mig en emla omkopplare med nån typ av filter??
grejen var från början att jag inte kunnde hitta nått försteg med ett vettigt pris, jag behöver inte exakt den kanalseparation,
för det är upplösningen från rörslutsteget som jag vill ha mest utav.

M.V.H SimonB
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:12:41  Show Profile Send Xover a Private Message
Nu finns det 9.1 när kommer 12.2.

Här en länk till El Cheapo surroundhttp://www.mlssa.com/surround/surround3.htm



Edited by - Xover on 2003/07/17 19:16:29
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/18 :  00:02:45  Show Profile Send TLovskog a Private Message
Det finns gott om färdiga kretsar från de stora tillverkarna för detta ändamål.

Cirrus har en hel hope med DD, DTS, PCM, etc avkodare. Exempelvis CS49300 för 15 USD (förvisso volympriser) som har rubbet inklusive Merridian Lossless Packing.

TI har en hel del + en del mycket avancerade klass-D förstärkarsteg i 6-pack.

Även Analog har färdiga lösningar för hela klabbet. F.ö samma som Tag McLaren använder.

Cirrus har även en hel del intressanta video (MPEG) avkodare och annat kul. Att göra en HTPC på ett Europakort med Linux som OS låter inte helt orimligt.

Så vill man kan man. Kanske ett av de svårare hemmabyggen, men omöjligt är det definitivt inte.

/Thomas Lövskog
Go to Top of Page

SimonB
Member

50 Posts

Posted - 2003/07/18 :  01:16:59  Show Profile Send SimonB a Private Message
Tack för alla svar!
men om jag börjar med detta (htpc) så tar jag nog mig vatten över huvudet.
det jag hade hoppats på från början var kanske någon sida på internet med step-by-step kanske eller något sådant,
men detta blir helt enkelt för avancerat, mina baskunskaper räcker inte till.

M.V.H SimonB
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/07/18 :  01:19:09  Show Profile Send Lash a Private Message
HTPC forum
http://www.minhembio.com/forum/forum.asp?FORUM_ID=15
http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?s=acd9e2a6412c24427dc8d5913c01cf3d&forumid=26

Jag vet inte riktigt vad du frågar efter, men en HTPC är inget annat än en vanlig dator, så det är inte specielt svårt. På forumen ovan kan du fråga och läsa om vilka program och video/audio-codecs du kan tänkas behöva. Har du ingen hemabio-förstärkare med inbyggd dolby surround och allt vad det heter så gör inte det något, för allt det där kan du göra i mjukvara med datorn. Allt du behöver är ett ljudkort med 5.1 analoga utgångar(Själv har jag ett m-audio revoloution) och ett 5 kanals slutsteg(eller 5 separata). Det enda problemet är om du vill ha en extern volymkontroll, då har du samma problem som jag.

Edited by - Lash on 2003/07/18 01:31:19
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/18 :  19:46:20  Show Profile Send Pabo a Private Message
Proton gjorde ett suveränt hemmabioförsteg för några år sedan som kunde det mesta. Den hade 5.1 och alla andra varianter med massor av variationsmöjligheter. Priset var ca 7000kr nytt så det borde gå få tag i för 3000-4000kr. Frågan är om jag inte har sett ett sådant här på forumet till salu?

I alla fall så rekommenderar jag dig att köpa ett sådant eftersom kretsarna man kan köpa både kräver licens samt programmeringskunskaper.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  21:15:44  Show Profile Send Xover a Private Message
Är det någon som läst och förstått länken till DRA LAbs och deras diy surround sound är det någon som provat.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000