HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Optimering av min lyssningsmiljö
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/07/17 :  17:29:32  Show Profile Send molsson a Private Message
Tänkte jag företa mig nu när jag har blivit husägare.

Fixa mig ett lyssningsrum med supra lorad på egen fas och en, så kallad hifi-säkring, typ den som debaterade vilt häromsistens. Men, skulle jag dessutom tjäna på att monera in en skiljetrafo bredvid elcentralen för min hifiström?

Åsikter.


/Marcusoft

No hay banda!!

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/17 :  17:47:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Börja du med den rumsakustiska planeringen istället. Det andra är grädde på moset.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/07/18 :  01:33:22  Show Profile Send molsson a Private Message
Jooo, men ponera att jag redan gjort det.

No hay banda!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/18 :  01:55:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det kan ju inte bli sämmre ?!?!

Bra ström kan göra underverk för ett bra system och du har kommit en bra bit på väg med en dedikerad kabel med egen säkring.. Så det är inte säkert att skillnaden blir jättestor,men det har iof en del att göra med hur din el är...

Glöm dock inte bort kablarna in i stereo delarna..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/18 :  01:57:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lite OT kanske men om du verkligen vill minimera störningar så får man vara försiktig. Det finns en del relativt billiga grejer man kan göra men tyvärr brukar alla försäkringar flyga ut genom fönstret.

Ett grundtips är dock att först mäta upp ditt elsystem, en separerat fas för hifin är säkert inte dumt (dock är jag rätt kallsinnig till speciella "hifi-säkringar") men om du sedan vill börja rensa bort störningar så måste du först veta vilken typ det är (dvs, frekvenser m.m), en skiljetransfo tar ju inte bort alla störningar.

Har dock ingen anning vart en privatperson kan vända sig för att mäta upp ett elsystem, att koppla 230 V direkt till en spektrumanalysator är nog ingen bra idé. Borde dock gå.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000