HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Möbleringstips för avsmalande rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/17 :  12:24:01  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag skall göra i ordning ett riktigt lyssningsrum för både hifi och hemmabio. Rummet är 4m långt, 2,6m brett i ena ändan och 3,2m brett i den andra. På ena kortväggen finns en portal och på den andra (den längre) en dörr. På vilken kortsida bör jag ha fronthögtalarna? Eller spelar det ingen roll?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/17 :  12:43:41  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Det verkar vara ett mycket bra lyssningsrum med tanke på att du inte har så många parallella ytor, vilket minskar risken för stående vågor. Ur spridningssynvinkel tror jag att du gör rätt i att sätta högtalarna på den korta kortsidan, så att de spelar ut ur en tratt om man nu kan likna den lilla skillnaden på 0,6 meter som en del av en tratt.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/07/17 :  13:11:21  Show Profile Send jonsson a Private Message
Vill nog säga detsamma som pinhead men med hemmabio får du ju lite wafproblem med en center i portalen W brukar ha en tendens att älska portaler och stora hemska dubbeldörrar som förstör alla möjligheter att placera spekers någotsånär rätt
Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2003/07/17 13:12:02
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:05:35  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
WAF behöver jag inte ta hänsyn till i det här fallet eftersom jag kommer att ha lyssningsrummet på mitt jobb.

Portalen är lika bred som en normalstor dörr och sitter i hörnet på den kortare väggen. Så höger fronthögtalare kommer alltså att stå mitt framför den. Blir det bra i alla fall?

Så du gillar också Imperiet och Hellraiser filmerna Pinhead?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:45:17  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
*ler*...Jepp...you bet...

Men skall sanningen fram, så är jag mer förtjust i Thåströms industriperiod med PLP...

Åter till topic...Det är ju lite trist att ha ena högtalare precis framför öppningen (har jag fattat rätt?). Det innebär ju att den inte får stöd från väggen. Jag tror nog i detta fallet att du bör placera högtalarna vi den långa kortväggen i stället, och spela inåt i tratten. Sitter dörren på den väggen också i ett hörn?

"No tears, Christie...such a waste of good suffering..."...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:41:29  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Japp, dörren sitter också i ett hörn, mittemot portalen. Fast portalen är en fönsterportal, så lite stöd får även den högtalaren från väggen.
Själv tycker jag bara 3:an med PLP är godkänd. Caveman är grym!

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/17 :  16:28:05  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
På 3 är mina favoriter Zeroes and ones och Kemikal. Deras två första plattor är i mina ögon sanslöst bra, men det kan ju ha att göra med min övriga musiksmak (bl.m.a. dödsmetall)

Topic: Portalen är alltså ett fönster...eller?...I så fall skulle du ju kunna hänga upp ett snyggt skynke/gardin som sträcker sig till golvet som du kan dra för fönstret vid seriös lyssning. Då kan det dessutom vara en god idé att ha ett skynke/gardin bakom den andra högtalare också.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/17 :  23:14:46  Show Profile Send Timbre a Private Message


Borde kanske inte...men Thåströms industriperiod...

Va´e´de´...
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/18 :  09:53:35  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Skivorna med Peace Love and Pitbulls räknas som hans industriperiod.
Är du obildad?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/18 :  10:13:51  Show Profile Send Timbre a Private Message
Bildningsgraden är ointressant i just detta sammanhang... Däremot kan ju Thåströms korta "latinamerikaperiod", med bl.a. framträdande i El Salvador, komma till minnes.
Pinsamt, felplacerat och självupptaget.
Latinogänget flinar, ler artigt eller bara garvar...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000