HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NordOst Pulsar Points, är dom så här dyra.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/18 :  16:32:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lär klara 100 kg. har jag för mig.

Bravo
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/07/18 :  18:02:55  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har ett test av alu. versionen, från High Fidelity på min sida.

Direkt länk:
http://hem.passagen.se/drkim/pulsar_test.htm

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:02:50  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Titancyklar är väl inte så dyra, kolfiber däremot. De senare är även bättre på att ta bort vibrationer vilket då borde betyda att det är kolfiberpuckar som ska användas. Jag tror mycket mer på de där puckarna som Timbre använder än titangrejjerna vilka jag inte alls tror på.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:15:47  Show Profile Send marbrink a Private Message
Är kolfiber dyrare än titan?? trodde jag inte...kanske när det gäller cykelramar men kanske inte när det gäller andra grejer?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:34:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kom på en sak! när man gör cykelramar i titan är de väl ihåliga!? när de görs i kolfiber är de inte det. Titan är dyrare än kolfiber.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/18 :  23:43:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har varit med och monterat sjövattenpumpar på några tiotal-ton där alla rör varit i titan (korrosionsbeständigt), de sär säkert inte dyra men inte så dyra som vissa tror. Titan är en rätt "normal" metall och kostar i sig inte så mycket, däremot är den svårbearbetad.

Niob som jag nämnde ovan är ett exempel på en DYR metall men den går trots det att köpa utan problem i Sverige, köpte ett 450x50 mm(2mm tjocklek) rör till en grej på jobbet nyligen: 10000+moms (och det är ännu värre än titan att bearbeta). Huvudsakliga användningsområdet för ren Niob är annars faktiskt till piercing-smycken, det är en riktigt snygg metal med lite blå ton. Om Nordost bygger kablar av niob ska jag tänka på saken .
Annars vore väl inte uran inte fel i en kabel? Borde bli rätt tung och inte så vibrationskänslig

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  10:04:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Få se nu... Plutonium? Radium? Strontium 90? Yttrium? (För det yttersta i ljudåtergivning, självklar slogan) För dig som är patriotisk: Europium, eller ännu bättre Skandium. Högtalarkabel av kvicksilver i strumpor av vävt mårdhår impregnerat med vax från egyptiska mumier kanske?
Nä, vanliga metaller duger inte längre om man skall vara märkvärdig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/07/19 :  10:14:07  Show Profile Send molsson a Private Message
Holdit, holdit. Kolfiberhojar är oerhört ihåliga. Har en själv. Dessutom finns 2 metoder. Gjutet i form (vacuumformat) eller limmade kolfiberrör i aluminium-muffar. I bägge fall.....ihåliga. Titan är dyrare än kolfiber. Dessutom är kolfiber mycket styvare.


/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  10:23:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har sett att kolfiber används mycket inom dragracing också. En egenhet är att det leder ström, fastän det ser ut som plast.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/19 :  10:38:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Fisksmiskola>Nej aluminium är tvärtom väldigt hårt/styvt, men du tänker kanske på burkar som har mycket tunn plåt. Titan är svindyrt, cycklar i titan är aldrig ren titan utan legeringar med titan som komponent. Det krävs väldigt speciella/dyra vektyg för att bearbeta titan dessa har mycket kort livslängd för att titanet sliter hårt på dem.
Priset är högt på pulsarpointsen men skilnaden är befogad, ljudmässigt tycker jag inte att pulsarpoint funkar i min anläggning (har ett set i alu), men har man problem med bullrig bas så är dom effektiva. Lite för mycket energi i diskantregistret tycker jag.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/07/19 10:41:03
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/07/19 :  11:52:07  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Titan är väl inte så väldigt styvt, cirka hälften så styvt som stål. Dock är titan ca 50% styvare än aluminium.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/19 :  11:56:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hur styvt titan är har väl att göra med vilken grad det är och vilken legering. Titan är ungefär lika starkt som stål.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:04:00  Show Profile Send joakim99 a Private Message
E-modulen på titan ligger på cirka 110 GPa medans stål har 210 GPa. Däremot när det gäller flyt- och brottgräns så skiljer det väldigt mycket beroende på legeringar.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:09:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ujuj, imponerande. Vad är E-modul och hur inverkar den på ljudet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:24:52  Show Profile Send joakim99 a Private Message
E-modulen är en materialegenskap som talar om hur pass elastiskt ett material är. Den styr bland annat med vilken frekvens en kropp svänger med.
Om man tillverkar två geometriskt identiska kroppar, säg en avlång cylinder, en i aluminium och en i titan och sedan räknar på vilken egenfrekvens kroppen har i längsled så kommer det i stort sett inte skilja något mellan de två kropparna. Visserligen är titan styvare men det väger också mer än aluminium.

Är man riktigt petig så kommer även en likadan kropp av stål att ha en egenfrekvens som ligger inom samma härad.


SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:28:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra, jag minns vagt något sådant från teknologin på teknis. Men det är ju definitivt mer fantasieggande med musik.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/07/19 :  12:56:09  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Helt enig med dig. Det hade dock varit intressant att testa dessa och se om man hör någon skillnad mellan varianten i aluminium och den i titan.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/19 :  13:33:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tvivlar starkt på detta. Vad mycket skivor man kan köpa för mellanskillnaden om man nöjer sig med aluminium. Dom skivorna skulle göra större skillnad för mig i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/19 :  14:05:18  Show Profile Send Xover a Private Message
Elastisiteten för titan är låg med värden omkring 103 GPa. Det är ungefär hälften av stål, men hårdheten är bättre, tror jag äh... här kommer en länk till info om titan:http://www.abc.se/~m8010/titan1.htm

Edited by - Xover on 2003/07/19 14:07:54
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/07/19 :  23:46:53  Show Profile Send molsson a Private Message
Om någon fixar en ritning, så räknar jag på dem.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/20 :  03:32:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "joakim99"!

Jag tror, men här är jag ute på svag is, att titanvarianten ger än högre detaljeringsgrad och en fastare bas.
Detta är tredjehandsuppgifter och samma hörsägen lät meddela att den som lyssnat tyckte att blev för mycket bas.


Bravo
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/20 :  03:38:42  Show Profile Send marcus a Private Message
Haha, vilka värdelösa prylar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/20 :  07:41:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var det första bra inlägget på ett tag...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/20 :  16:20:22  Show Profile Send marcus a Private Message
Hifi-intresserade måste vara en tacksam målgrupp.
Går på vad som hellst.

Edited by - marcus on 2003/07/20 20:33:19
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/07/21 :  01:03:51  Show Profile Send molsson a Private Message
Och marcus är en negativ jävel. Som sågar vad som hel(l)st.

No hay banda!!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000