Author |
Topic |
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 14:10:55
|
Någon köpt denna nyutgåva av den gamla Tubular bells? Vad är i så fall skillnaden, är det nya låtar på den nya eller är det bara inspelningen som skilljer?
Läser på Ginza att den är kopieringsskyddad, ljudkvaliteten på sådana skivor har ju iaf jag ingen god erfarenhet av...
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 14:23:33
|
Jag är också nyfiken. Verkar vara ny version dock... Taget från Ginza: "Ett av rockhistoriens mest berömda alster som återkommer i nya sammanhang år efter år, har fått sin 2003 års utstyrsel och ligger i startgroparna för att erövra världen igen. Oldfield säger att "Tubular bells" aldrig blev så bra som han ville. Den nya versionen är precis så bra som man kan tänka sig!"
|
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/07/16 : 15:06:17
|
En arbetskamrat hävdade att "Tubular Bells"-skivornas inbördes ranking är:
1) Tubular Bells II 2) Tubular Bells 3) Orchestral Tubular Bells 4) Tubular Bells III 5) Tubular Bells 2003
Själv vet jag inte, men TBII är attans klämmig |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
Edited by - Wintermute on 2003/07/16 15:06:43 |
|
|
ollilaboratories
Member
466 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 13:24:30
|
Är det ytterligare en remaster på original TB eller återutgivning av den förra remastern?
Det finns nämligen redan en svinbra remastrad TB som har exceptionellt mycket bättre ljud än de första CD släppen... skivoomslaget på denna r i bokformat och skivan en guldglänsande historia... kommer inte ihåg pressning o sånt..
Nån som har köpt denna nya? |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 20:20:02
|
Kopieringsskyddad? Troligen uppspelningsskyddad för att hinda köparen att lyssna på skivan där han/hon vill. Bäst att inte köpa, alltså. Om man köper bör man lämligen snarast göra en kopia att ha till datorn, bilen etc där spelarna kan vara lite kinkiga. |
Edited by - Mr.Älg on 2003/07/17 20:20:40 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 20:45:47
|
TB 2003 är en nyinspelning! Svenska Dagbladet gav den bra betyg - 6 av 6 möjliga. |
|
|
hkan
Member
130 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 09:05:09
|
M.O. har spelat in den på nytt, han har aldrig varit riktigt nöjd med den och har velat göra om den tidigare men Virgin, som satt på rättigheterna, har hindrat honom fram till nu. Har har använt "riktiga instrument" istället för den tidens syntljud bl.a. Han ville också korrigera det som han ansåg falskt och ostämt. Jag har bara lyssnat på den i bilen och jag tycker att den låter fräsh och ren i ljudet. Främst basgitarr och mandolin låter mer distinkt och framträdande än tidigare men också vissa gitarrslingor har fått en annan tyngd och kraft. Sen så är det John Cleese man hör vid presentationen av de olika instrumenten. Jag tycker faktiskt att den har fått en ny dimension och man vill lyssna om och om igen på denna tidlösa klassiker. Det blir intressant att höra vilken version man håller för bäst. Det kommer säkert att splittra upp M.O. fansen i två led för och emot. Jag är helt klart för denna version. |
|
|
hkan
Member
130 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 09:12:56
|
Ja, den är kopieringsskyddad och jag glömde säja att de finns några nya inslag av akustisk gitarr också på den. Men som sagt jag har fått ny aptit på detta musikstycke, som man hört så oändligt många gånger, och smaken varar länge. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 11:26:32
|
Jag har köpt, men bara lyssnat på den en gång än så länge. Låter väldigt bra i ljudet tyckte jag, för att vara cd. Jag har originalet på begagnad, lite knastrig vinyl och föredrar fortfarande den. John Cleese får mig helt ur stämning, han låter otroligt pompös och högtidlig. Rubbar rytmen. Annars väl värd ett köp, trots att jag lovat mig själv att inte köpa kopieringsskyddade skivor.
Låter i mina öron likadant som originalet, dvs samma arrangemang, bortsett från Basil Fawlty.
Längtar mer efter en bra vinylkopia av originalet, även om denna också är kul att ha. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 17:05:41
|
Borde det inte vara dags att lägga Tubular Bells bakom sig? Ganska patetiskt att hålla på med samma stycke om och om och om och om igen... |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2003/07/19 : 20:33:10
|
Mycket bra Halbermensch!
Även om de är duktiga affärsmän, så kommer de inte få en enda öre av mig mer till denna mediokra skiva.
Han är alldeles överskattad i min smak.
Någon som vill köpa billigt? *LOL*
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/07/20 : 01:58:42
|
Ja tack! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 22:48:34
|
Har provlyssant den nu. 2003 är en riktig kalkon jäfört med TB ||. Men John Cleese uppläsning av instrumenten är så bra att man skulle kunna köpa skivan bara därför. Om den inte var uppspelningsskyddad förståss. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 02:13:46
|
Har precis skaffat denna skiva och tycker att den är ganska bra faktiskt. Har inte hört andra Tub bells skivor så jag har inget att jämföra med. Det låter iallafall bra och jag vet inte hur kopieringsskyddet påverkar ljudet men det låter som sagt bra. Kanske skaffar tubular Bells II också, är det andra låtar än i Tub 2003? |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 19:15:48
|
Tubular Bells || skilljer sig kraftigt från ettan och förståss 2003. Ett måste för den kräsne. |
|
|
|
Topic |
|