Author |
Topic |
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 17:07:13
|
Finns det någon här som har tips på (gärna välproducerad/välljudande) pianomusik. Behöver nödvändigtvis inte vara klassisk musik. Gärna något åt det lite mer melankoliska hållet. En sångerska till hade inte heller suttit fel. Även pianojazz baserad musik är av intresse. Tack på förhand!
|
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 19:36:13
|
Joe Sample har gjort en mkt bra skiva som jag tror heter "The Pecan tree" men han har även gjort en tillsammans med den enormt häftiga sångerskan Lalah Hathaway som är kanon även den. Hans övriga skivproduktion är också bra överlag om man gillar bra producerad cool jazzfunk/pop. Den svenska jazzpianisten Lars Jansson gjorde en skiva för något år sedan som heter "Ballads" som är lättlyssnad och har även mkt bra ljudbild. Kan även varmt rekommendera Herbie Hancock´s "Gershwin´s world" där Joni Mitchell sjunger på ett par spår men hela den skivan är bland de bästa jag har och Bruce Swedien har mixat vilket innebär högklassist ljud. Lyssna även på sångerskan Holly Cole och varför inte "The best of" som ger en bra bild av hennes musik. struts |
|
|
Texianen
Member
286 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 20:03:25
|
kolla in Andersson/Dobrogosz 'skin baloon' jazzigt åt det melankoliska hållet, JÄTTEBRA!! |
|
|
Texianen
Member
286 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 20:04:29
|
hmm....
Bra ljud också, glömmde bort det viktiga |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 22:22:33
|
tackar för tipsen! Vet ni föresten om det är skivor som är "lätta att få tag på"! dvs, kan jag hitta dom på folk o rock eller i på Skivlagret etc etc. Eller vet ni någon internetsida som säljer dem? typ ginza eller liknande?? |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 22:24:33
|
jag är lite slö.... Men så slipper man leta hela dagen!! |
|
|
Brosk
Member
426 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 23:31:33
|
"The music at night with you", Keith Jarret Softlyssning att meditera till. Och attans bra därtill. |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 10:42:40
|
Glenn Gould "Goldberg Variations". |
Oops! I did it again |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 23:21:54
|
Allt av Chopin Även människor som inte är så "vana" vid klassisk musik brukar kunna uppskatta en Nocturne av Chopin. Några av hans preludier är inte heller fel ("regndropspreludiet" är ju rätt känt).
Debussy, inspelningar av "Clair de Lune", "Réverie" och "Pagodes" bör man nog ha i sin skivsamling om man gillar lite melankolisk pianomusik.
Det finns massor. Jag kan ge dig en lång lista på klassisk pianomusik som jag gillar.
Vad gäller inspelning/framförande så har med några få undtantag inga direkta favoriter, kan iofs bero på att jag inte är tillräckligt insatt. Man ska väl dock undvika de mest extrema lågprisutgåvorna för där brukar ljudet vara lite sisådär, Naxos brukar vara ok (finns tyvärr undantag där också). Köp lite blandad musik från Naxos, om du hittar något du gillar kan du ju alltid köpa "bättre" inspelningar av samma stycke.
Pianojazz, Michel Petrucciani "The blue note years" tycker jag är en bra skiva, är normalt inte så förtjust i jazz men denna gillar jag.
Lite så där på sidan om tycker jag att vissa låtar av Tori Amos också måste hamna på denna lista.
|
|
|
Putteman
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 10:41:42
|
M. Hederos & M. Hellberg!!!!!
Har bara gjort två plattor, och är nu upplösta. Kommer inte ihåg namnet på skivorna, men den första är den med vit framsida, och i mitt tycke bäst av de två. Köp köp köp bara. Inte så många som har hört dom tror jag.
Melankoliskt var namnet, och bra ljud som attans på rösterna, med mycket läppljud osv. Tyvärr så tycker jag nog att pianot inte låter sådär rent, typ som ett piano i en musiksal på mellanstadiet. Men jag vet inte, har inte hört så mycket annan piano. Låter jäkligt äkta iallafall. |
//Putteman "Mannen som blev en gris..." |
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 15:47:11
|
Den störste jazzpianisten någonsin var Bill Evans. Själv har jag kanske 30 skivor med honom och de står utan tvekan i en klass för sig.
De bästa skivorna med honom är "Live at the Village Vanguard" (insp. 1961) och "Waltz för debby". Det finns två olika skivor med det sista namnet och den klassiska är den som är helt instrumental. På den andra skivan med samma namn sjunger Monica Zetterlund och hon är ju iofs också bra.
McCoy Tyner är en annnan riktigt bra jazzpianist. Han spelade med i John Coltranes grupp och har gjort en hel del bra skivor genom åren.
Joey Calderazzo är en mer modern jazzpianist som inte är alltför svår att ta till sig.
Keith Jarrett är förstås bra. Många av hans skivor är dock väldigt improviserade. Själv tycker jag att de är mycket bra men det är nog en fördel att vara lite "inlyssnad" på jazz innan man tar sig vissa av hans skivor. "My song" var en skiva som kom på 1970-talet som är relativt lättillgänglig. "The Köln concert" är den stora klassikern bland hans improvisationsplattor. |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 12:25:08
|
"Feathers" med Jeanette Lindström, otroligt skön sång, samt (med reservation för stavningen....) Steve Dobrogswich... :P på piano. Många gånger har jag somnat in till denna skiva. Mmmm... |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 14:59:57
|
Jag tycker oxå att det är en jättebra skiva. Det finns en annan tjej som inte är så dum att lyssna på. Karrin Allyson "From Paris to Rio" är ett exempel på en bra skiva. Concord Jazz CCD 4865. Har ni lyssnat på Paul Bley? Bley är en pianist som borde få mer uppmärksamhet. Hans instrument är en flygel av märket Bösendorfer. Bley har varit med sedan början av 50-talet och gjort massor av skivor. Det är svårt att hitta så mycket skivor i Sverige men ECM har några stycken. Nu hittade jag skivan som ni bara måste lyssna på. "Lyrics" med en för mig fullständigt okände sångerska från Italien Tiziana Ghihlioni. Splasch CD H 348. Paul Bley kompar och har skrivit musiken.
Med en god musikstund gcs |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 20:20:00
|
Jag har en skiva av märket BIS med pianisten Freddy Kempff som spelar Liszts transendentala pianoetyder (stavfel kanske hehe). Låter väldigt bra och spelas väldigt bra! Perfekt imponatorskiva på brudarna . |
|
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 01:26:42
|
Väldigt mycket av Mozarts och Beethovens pianomusik är vacker och dessutom lättlyssnad. Beethoven har dessutom skrivit underbart eftertänksam pianomusik. (t.ex. adagio cantabile ur pianosonat nr 8 och adagio un poco moto ur pianokonsert nr 5 opus 73.) |
|
|
vecc
Member
458 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 03:19:01
|
Hmmmm, jazz, piano, kvinna....många bitar som skall pusslas ihop :)
Mitt val hamnar då osökt på Aziza Mustafa Zadeh. En otroligt begåvad kvinna, med en reportoar som sträcker sig över mer än Jazz. Hon har även gjort plattor ihop med David Weckl, Stanley Clarke & Al Di Meola för att nämna några.
Såg att Keith Jarret nämndes, då vill jag höja ett finger för plattan Keith Jarett, The Köln Concert från 1975. Här improviserar Keith under en timmas tid (tror jag det var iaf). Och det är alldeles underbart bra!
När det gäller Jazz & Piano så bör man kanske inte heller glömma Chick Corea, även om han kanske är mer känd för det han gjort inom fusion-genren. Men bra är han, utan tvekan :)
/Vecc |
Edited by - vecc on 2003/07/28 03:24:20 |
|
|
redestad
Member
264 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 15:16:43
|
Två tips som jag tycker stämmer mycket väl in på dina önskemål är;
Tori Amos - "From the choirgirl hotel" och "To venus and back". Tori är ganska speciell och egen med en underbar röst och ett tokbra handlag med klaviaturet. Inte direkt jazzigt utan mer åt singer/songwriter. Mycket melankoli och vackra melodier med överlag ganska försiktigt tempo. Väldigt bra musiker har hon även med sig liksom en produktion som är väldigt bra, låter helt enkelt fantastiskt. Prova genast om du inte har hört henne tidigare.
Patricia Barber - "Verse" och "Nightclub". Nu blir det jazzigare med mycket melankoli och "rökig" stämning. Spelar piano med bravur och har en säregen, lite raspig röst som passar helt perfekt i sammanhanget. Även här "övergenomsnittsmusiker" och ett mycket bra ljud, inte minst Verse som har en del rätt så kännbart trumspel av den inte helt okände Joey Baron. Helsköna skivor som du inte får missa.
Hälsningar
redestad |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 17:54:32
|
Passar på att ännu en gång tacka för alla utmärkta tips som kommit in! Nu blir det till att skriva ner en lista innan man går till skivaffären!
mvh |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 18:51:53
|
hifirocker:
Om du inte hunnit till kassan ännu - Esbjörn Svensson Trio ... i synnerhet "Plays Monk". Någon pianokonsert av Mozart där Friedrich Gulda spelar piano (kombon 20/21 på DG är magnifik). Gulda är en mycket bra pianist och uttolkare av Mozart.
Happy Listening! |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
Billie300B
Member
213 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 22:16:51
|
Lite Diana Krall funkar ofta bra. Hon både sjunger å spelar- rätt bra faktiskt. |
Den som syndar sover icke. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 22:37:17
|
Krall är väl helt ok, men hon spelar bättre än hon sjunger tycker jag, lite för okvinnlig röst men det är väl inget hon rår för . |
Edited by - Snutten on 2003/07/29 22:37:37 |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 23:10:23
|
Myra Melford: "Above blue/The same river twice"
Simple Acoustic Trio (Marcin Wasilewski piano) : "Habanera" och ett album med musik av Krzysztof Komeda "Lullaby for Rosemary".
/tompa |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 23:48:32
|
Lite eterisk new age kanske, Wim Mertens; "Close Cover" ... lite "valsångsvarning" men vackert och melankoliskt (njutes bäst i "lagoma" portioner). Han har spelat in på bolaget Windham Hill, vars katalog till stor del består av denna typ av musik ... missa t ex inte Michael Hedges (visserligen gitarr, men ...)
Happy Listening |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 11:53:17
|
"bra ljud som attans på rösterna, med mycket läppljud osv"
Det finns alltså de som tycker att "mycket läppljud" är bra?!?
Min egen rekommendation blir något med Bud Powell, gammal fin jazzpianist som nog tyvärr är litet bortglömd. Annars är ju Jan Johansson ett givet val om man vill ha jazz på piano, "jazz på svenska" är ju dessutom melankolisk så det räcker och blir över, även om det egentligen kanske är mer svensk folkmusik än jazz. |
Edited by - Magnuz on 2003/07/31 11:54:31 |
|
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 21:30:18
|
"Jazz på svenska" med Jan Johansson är underbar musik. Själv har jag en skiva där det även finns med jazz på ryska, En riktigt trevlig skiva som dock har en del bakgrundsbrus. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/02 : 21:55:10
|
När det gäller piano och då klassiskt så rekomenderar jag en skiva med Glenn Gould "The Italian Album" CBS SMK 87753 som är en höjdare. Den kostar dessutom bara 100 spänn. Nästa skiva är en solo piano skiva med Paul Bley. Kanske inte så känd av dom flesta, men han har ändå en upphöjd plats bredvid Bill Evans. Skivan med Paul Bley som jag tänker på heter "Homage To Carla Bley" som för övrigt stack i från honom. Universal/OWL 013 427. P.Bley spelar för övrigt på en flygel av märket Bösendorfer med en klang som är det finaste jag känner. Sen till sist av solopianisterna är det en till Sverige invandrad från Spanien. Han heter Alvaro Is Rojas och är värd att lyssnas på. "The Art Of Living" Splasch records CDH 814. Skivan är inte lätt att få tag på. Till sist Kenny Barron "Live At Bradle´s". Skön trio på märket Gitanes Jazz/Verve 549099.
God lyssning hälsar
gcs
|
|
|
Topic |
|