HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 digital kamera, Totalt OT, ursäkta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:25:08  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag vet att det finns särskilda fora för sådant, men detta forum känns faktiskt som hemma. Dessutom så kommer kameran att användas för dokumentation av diy.
Nåväl, jag ska inhandla en. Råd och Rön från feb. rekommenderar en Sony för 8000 och en Olympus C4000 för 4400, 5, resp 4 Megapix.
Jag skulle vilja ha minst 4 Mp. Bra bildkvalitet är viktigast. Finesser kommer i andra hand. Gärna inte de allra otympligaste.
Och så förstås maximal kvalitet/pris ratio. Helst inte över 5k kr.

Hoppas på överseende med detta fullständiga OT inlägg. Kan ni hjälpa med goda råd? Epkpeng, Nagref och flera andra har lagt ut mycket bra bilder, vad har ni?
Dimitri

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:31:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Pentax Optio 550, www.cyberfoto.se
MKT bra kamera.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:32:15  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag kan berätta vad du INTE skall köpa:

99 kronors digitalkamera på rusta, 352*288 pixels. Kass optik, suddig i kanterna och begränsat minne (19 bilder med max upplösning,upp till 152 bilder i komprimerat format med reducerad upplösning) men den är värd priset som "partykamera" eller dokumentation av DIY :)
ps den har USB anslutning och kan användas som webkamera, tar ca 10 bilder i sekunden.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:35:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jösses, det var billigt det

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:39:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Jag har en 2 Mpix. Räcker gott och väl för webpubliceringar. Nackdelen är om man skall zoom'a in en viss del av bilden. Då räcker 2 Mpix mindre bra.
Jag har dessutom printat ut, via proffissionell photobutik, till papper. Men näst högsta upplösning, ca 400k's bilder, så blev kvaliten på en 15*10cm pappersfoto helt OK.

Jag tar bilderna med kameran på stativ, utan blixt. Ett måste för mig.

Min heter nått på c220. Nothing fancy, bliderna blir ju OK.

Det jag saknar är möjligheter att ställa in slutare och bländare själv.

Nått jag finner viktigt är att det är standardbatterier. Då kan man lätt gå in på OKQ8 eller liknanade och köpa batterier, om det skulle ta slut. Lätt att hitta laddare och laddningsbara batterier dessutom.

www.cyberphoto.se
...var det nog handlade ifrån.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Edited by - epkpeng on 2003/07/16 11:55:31
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/07/16 :  11:51:25  Show Profile Send orthanc a Private Message
Olympus C-720 samt storebror är helt underbara kameror till diy fotografering. slog Sony DSC-P9 med hästlängder. Gjorde en test på Samsung Digimax v4, Sony p9:an samt ett antal till och Olympusen tog hem alla grenar. Fotade Högtalarelement, bruksanvisning samt utom hus genom att placera mig i skuggan och knäppa på ett solbelyst hus. Så kan rekommendera Olympusen. Dock så är de lite snåla. Man får inga laddbara batterier med osv. men ta en titt. x10 optisk zoom är aldrig fel.

Mvh

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/16 :  12:11:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
Olympus C3020-zoom, 3megapixlar, standard AA-batterier identifieras som en flyttbar hårddisk av datorn (mycket bra då man slipper använda specialdrivrutiner). Den finns i nyare varianter med fler pixlar men optiken är det som sätter gränsen vad som är användbart. 3mp är fullt tillräckligt med den optiken. Köper man en kompakt kamera så är 2mp ungefär vad som kan vara lämpligt med tanke på optiken.

Den är onödigt bra för webbpublicering men trevlig att ha om man skriver ut bilderna på riktigt fotopapper. A4 går utmärkt utan att man saknar upplösning (ser ut som ett riktigt foto).
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/16 :  12:35:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det här är ganska roligt faktiskt. Nivån på det ni säger här är SIBA ONOFF nivå, om man jämför med stereo "nivån" här inne.
Får en att tänka lite kanske?
Ska kanske säga att jag köpte min första systemkamera när jag var tolv. Egna pengar till och med.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/16 :  13:21:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag kör med en "gammal" Minolta Dimage F100, syrran har en F200. Denna kamera är billig. Runt 5-6 kSEK kan du få den för.

Kolla min hemsida och hifiavdelningen, samt några av kaktusbilderna. Där kan du se hur det blir. Kvaliteten är som bäst en 1/5 av full upplösning. Så tänk dig 5 gånger större bild med bättre skärpa (inte så mycket Jpg-komprimering).

Minoltan har följande svagheter:
Minsta bländare är 6.7 eller var det 8, nackdel vid närbilder,
Viss kudd och tunnformig distortion, syns på långa raka vertikala och och horisontella detaljer
Svårt att fokusera i svagt ljus
Den optiska sökaren är inte någon höjdare, framförallt skärpemässigt.
Något långsam från det man trycker till det verkligen fastnar (som de flesta enklare digitalkameror)
På det stora hela en bra kamera, topptestad i tidningen Foto. Det mesta går att ställa in manuellt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/07/16 13:25:13
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/16 :  13:24:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Claes_Ireland:
Va bra! Då kan ju du komma med mer och bra information.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/16 :  13:43:09  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
En väldigt bra sida för tester av digitala kameror hittar du här; http://www.dpreview.com/reviews/

Där har du ALL möjlig information om kamerorna och så klart testbilder.
Väldigt seriöst!

Själv kör jag med en Minolta Dimage 7I sedan 3-4 månader tillbaks, funkar väldigt bra men den kräver lite erfarenhet, vilket jag inte har..

Edit; lite stabfell

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/07/16 13:44:07
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/16 :  14:50:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
ekpeng...Det var inte så jag menade, är inte särskilt bevandrad i digitalkamera området, eller snarare
min egen erfarenhet är mycket begränsad. Det jag menade var ju att här är "vi på forumet" på samma nivå som dom vi kanske är lite nedlåtande mot som handlar på siba och onoff. En reflektion bara.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/07/16 :  20:57:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om jag får tid (mellan all HIFI lyssning i Stockholm) och hittar en butik som har modellen hemma, så blir det att inhandla en Canon EOS 10D.

Äntligen skall det bli bra bilder

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:05:53  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
claes irland.
dåligt prioriterat att köpa en dyr kamera när du var tolv, tänk vad mycket roliga stereoprylar du hade fått för samma pengar. :D

de som handlar dyra kameror får väl helt enkelt klanka ner på oss men vi vet ju att det är stereon som räknas :D

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:22:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ett gott råd till Dimitri är att spana in tester i FOTO. De är ganska petiga speciellt när det gäller bildkvalitet och de har inte gått på pixelprylen, som med MHz och GHz i klockfrekvens i datorer.

Satsa på de stora elefanterna, Minolta, Sony, Canon, Nikon. Fuji (i viss mån). Tänk också på möjligheten att få service.

Dustin har bra priser men supporten är inte så vass misstänker jag. Min kamera är köpt där. ScandinavianPhoto är en bra leverantör och KAN foto. Bra att ha att göra med, personliga erfarenheter.

Dimitri, du som bor i Göteborg kan också styra kosan till Mölndal och är det Focus-huset(?) som har bra fotoavdelning. Sen har du Molanders yrkesfoto. Säljer inget skräp....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:34:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Det här är ganska roligt faktiskt. Nivån på det ni säger här är SIBA ONOFF nivå, om man jämför med stereo "nivån" här inne.

Jag har en svag känsla av att det inte finns så många foto- OCH hifinördar.

Jag lade en hel sommarlön på min första kamera, cirka 5000 kr 1978! en Minolta XD7 plus en rad objektiv. 10000 bilder och 25 år senare så funkar denna kamera perfekt. Har aldrig svikit mig, inte ens i 25 grader kallt! Fast det är länge sedan som det var film i kameran. Nu är det den lilla Canon 135 prima som är familjekamera och expropierad digitalkamera från jobbet.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:36:47  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Jag har en svag känsla av att det inte finns så många foto- OCH hifinördar.

Några finns det nog. Jag är en.

Zed51: Är du säker på att du behöver minst 4Mpixel? Hur stora bilder kommer du att behöva göra? Kanske klarar du dig med 3Mpixel. Att diskutera och jämföra Mpixel på kameror är jömförbart med watt på hifi. Det säger inte så mycket. Det är viktigare att du har en bra optik. Det spelar ingen roll hur många pixlar du har. Du får inga bra bilder utan bra optik. Pixlarna behöver du däremot om du skall göra stora utskrifter. Många tar inte ut större bilder än 10x15cm av sina bildfiler. Då räcker det bra med 2 Mpixel. Andra saker du skall tänka på är om du behöver kunna använda en separat blixt. Med en sådan kan du trolla fram betydligt bättre bilder. Hur snabb är den i uppstart och avtryck? Minnestyp. Hur stor och vilken typ av zoom är det på kameran. Digitalzoom kan du glömma. Det är samma sak som att delförstora bilden efteråt. Hur mycket batterier drar den? Hur är den att hantera?

Du kan få många bra tips och åsikter på www.fotosidan.se . Ett annat bra forum.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:56:23  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Tack för alla råden. Uppskattas högt.
Hifi och foto, jo, en gång i tiden i början på 70 talet kallade jag mig fotograf. Har fortfarande Leica M4 och Rolleiflex (6x6) från den tiden. Detta sagt med visst skam mht mina skakiga bilder från DIY träffen.
Jo, jag vill kunna skriva ut A4 bilder ibland. Håller med att optiken är A&O. Tycker att Marbrinks bilder i hans hörlursreportage har mycket bra skärpa (Nikon Coolpix 4300).
Tar intryck av era synpunkter, många har Olympus och är nöjda. AA batterier ser jag som ett plus som det påpekas att i nöfall kan reservkraft inhandlas på närmsta mack. Vill även ha möjlighet till manuella inställningar. Så nu väljer jag mellan Nikon 4300 och Olympus C-4000 (Nagref, din model finns inte längre att köpa)
Tycker att Claes Ireland har en poäng: Vi (jag) väljer en Mersa inom hifi och en Nissan inom foto. Dessutom har vi inget emot att handla på nätet oaktat de ambitiösa lokala handlare som finns, jag har t.o.m varit hos en för att få känna på ett par modeller men med avsikt att handla på nätet.
Separat blixt: ja. Megapixelhysteri? säkert. Köpte till jobbet Fuji 401 med 2,1 MP. Mycket bra kamera.
Edit: Tack alla
Dimitri

Edited by - Dimitri on 2003/07/16 23:57:19
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/17 :  00:23:30  Show Profile Send divander a Private Message
När jag i julas köpte en Canon Digital Ixus v2 till min mor använde jag internet för att jämföra och kolla vilken jag skulle köpa. Sen köpte jag den hos en va de lokala butikerna. De låg en hundring över den billigaste nätbutiken.Men till skillnad mot dom så hade dom den hemma. Ingen av nätbutiken kunde levera inom en vecka. Ibland kan det bli lite tvärt om. Ixusen är på 2Mixel och tar väldigt bra bilder. Det går utmärkt att få bilder i 10x15cm. Med 3 Mpixel och en bra optik borde få bra utskrifter i A4. Om du köper en 3 Mpixel i stället för en 4 Mpixel borde du få en bättre optik för samma pengar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/17 :  08:59:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Om du köper en 3 Mpixel i stället för en 4 Mpixel borde du få en bättre optik för samma pengar.

Detta påstående är inte på något vis sant....tyvärr.

Just glasbiten varierar ganska mycket och detta kan man få reda på genom bra kameratester. Många av 5 Mpx kamerorna har linser som inte kan teckna ut 5 miljoner pixlar, slöseri alltså och falsk marknadsföring i viss mån.

Kolla in den här tråden och då speciellt ögat på min dotter. Detta är att utsnitt ur ett porträtt.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=70794#post70794
De föregående närbilderna är tagna på fri hand och blixt. Kör man på stativ och bättre belysning så blir det avsevärt bättre.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=150913#post150913
Kaktusbild

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/07/17 09:03:03
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/07/17 :  10:44:46  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
hej på er.jag kör med en kamera ricoh ´rr30 caplio slutar tid max 1/2000 delar sec bländare.jag har inte stött på några kamera svagheter alls till vad jag kör den med.man skall doc vara nogran med vit kalibreringen när man fotar ute. liten smidig kompatibel med småbatterier och ett monster acc antal bilder med vanliga batterier laddningsbara ca 300med (blixst) med monster batteri ca 1500.jaja vad skall jag säge glad i den faktiskt

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/07/17 :  11:44:12  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
en testbild på min caplio

http://bildarkiv.hififorum.nu/holmgrenstefan/strand.jpg

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/07/17 :  12:54:50  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
annars är ju digital zoom en av storförbrytarna.
själv tycker jag det enda rätta är diabilder, och sen om man vill lägga ut på nätet är det bara att scanna i en diascanner.
det blir grymmt bra, har man bara tillräckligt med utrymme på datorn så kan man få i stort sett hur bra bilder som helst.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:03:13  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jag skulle vilja påstå att det absolut viktigaste med en digitalkamera är optiken, själv har jag tillgång till en Leica Digilux 1 (4Mpixel) och den har fantastiskt bra optik. Dock är den ganska dyr (13000), men Panasonic (som gör leicas elektronikdelar) har egna varianter med samma optik som leican och till lägre priser. Finns både med 2M och upp till 5M. 2M kan man hitta runt 3500 ny. Såg nyligen i Karlshamn att en lokal handlare sålde ut just en Panasonic digitalkamera med Leicaoptik och 2M för 2700kr!! Måste vara ett kap.

Angående pixlarna är detta av något mindre betydelse, 2M räcker till att skriva ut i A4-storlek och det räcker väl till de flesta, eller?

Själv kör jag "analogt" med en Leicaflex SL, diafilm och diascanner, ingen digitalkamera jag provat (har provat Nikon D1 bland annat) har kommit i närheten av det resultatet. Är dock lite sugen på Leicas digitalmodul till deras R-serie, man använder samma hus som tidigare och stoppar dit en mojäng som fixar det digitala (10Mpixel), kostar dock 45000 och då ingår inte kamerahuset. I gengäld har man tillgång till hela R-seriens optik från 16mm till stora 800mm telegluggen.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:13:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Själv kör jag "analogt" med en Leicaflex SL, diafilm och diascanner, ingen digitalkamera jag provat (har provat Nikon D1 bland annat) har kommit i närheten av det resultatet

Men det beror ju på vart man lägger ribban någonstans. För webb så är ju film och diaskanner lite overkill och dessutom blir det en högre bildkostnad som inte på något sätt är försumbar.

Får man fråga vad det är du plåtar som kräver den höga kvalitet?

Digilux fick inga höjdarrecensioner i FOTO vill jag minnas men jag minns inte riktigt vad de anmärkte på.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:19:28  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Annars e ju macro rätt kul å leka med
Tog en bild nu för att visa HUR kul det är

OBS! 2MB
http://bildarkiv.hififorum.nu/dazzin/PICT1522.JPG

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000