HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 digital kamera, Totalt OT, ursäkta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:21:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Jag skulle vilja påstå att det absolut viktigaste med en digitalkamera är optiken

Nja, taskig bildsensor med bra optik hur kul är det? Fast du har rätt såtillvida att över 4 Mpx och relativt små bildsensorer så börjar det bli svårt med att få tll glasbiten. Hade bildsensorn varit av småbildsformat så hade det varit ingen konst att fixa en 4Mpx optik.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:52:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har inte gett mig in i digitalkamera smeten än för att det känns
en aning omoget för en amatörfotograf. Fanken, jag åker på semester
två veckor, kanske ryggsäck på ryggen i Asien. Jag får då ha med mig
minneskort för en halv mille för att få plats med allt. Om, jag vill ha "bra" upplösning. Eller har någon en bra kur mot det här?

Sen läste jag i en bok som heter photoshop för fotografer eller något liknande, att när du scannar en bild får du ALDRIG lika bra kvalitet som när du har en direkt mekanism, alltså att du tar bilden i en bra digitalkamera. Hade något med kompression och dist att göra. Kan kika i boka igen om någon är intresserad.

Jo, sen är det batterier med, använder du kameran mycket och kör med "displayen" så är ju batterilivet kass, får då på min resa släpa med två kilo batterier, inte riktigt vad jag ville.

En sak till, många saker här, när jag har min kamera som rent optiskt och digitalt kan hantera hög upplösing, och jag ska spara allt, då blir det vansinnigt mycket plats det tar på en HD. Spara det komprimerat skulle jag aldrig göra, bara komprimera när du ska använda det för något specifikt, man sparar "originalet" precis som ditt negativ.

Så, när allt det här är löst så kanske jag ger mig in smeten med.

Ah, en sak till. Systemkameran jag köpte när jag var tolv, 1982 alltså, kostade mig 650 kronor, nog den billigaste systemkameran på marknaden då. En cosina, har den kvar än idag, ingen höjdarkvalitet men skapligt. Helt manuell, bra start på fotolivet tycker jag.
För 650 kronor 1982 fick jag nog inte en ens en Sony walkman tyvärr.
Köpte en blixt också, typ 200 kronor, ledtal 22 eller något sådant.
*får en tår i ögat av nostalgi*

Usch vad mycket bra jag fick ur något så jäkla billigt. Den conversion raten har jag inte uppnått med något annat sen dess. Hmm, möjligen med inlines.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:23:43  Show Profile Send divander a Private Message
Dazzin: Ja macro är skitkul.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/07/17 15:28:29
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:39:54  Show Profile Send divander a Private Message
Det finns små och förhållandevis billiga portabla hårddiskar där du stoppar in sladden från kameran och tankar över bilderna. Dessa borde fungera utmärkt vid en längre resa. Om du stänger av displayen så drar den inte heller lika mycket batterier. Om du har klarat dig utan display och fått bra bilder sen 1982 så borde du klara dig i två veckor till.

Om du ska ut is skogen i Asien kan du behöva ta med batterier. Annars kan du ju ladda batterierna.

Att inte spara komprimerat tycker jag verkar vara lite overkill. Att komprimera i det snällaste läget i stället för att spara i raw-format eller annat okomprimerat påverkar inte bilden kvalitet nämnvärt. Om du nöjer dig med skaplig kvalitet idag så borde du klara dig med en komprimerad fil i "fine"-läge.

Om man scannar in bilderna från dia eller neg. slipper man inte kornen. För många är bristen på korn en stor fördel med digitalt. Men många uppskattar grova korn och då är film ett måste.

Om du behöver köpa minneskort för över en halv mille så behöver du nog något mer än en ryggsäck för att förvara film för lika många bilder. I alla fall om du syftar på en halv mille i kronor.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/07/17 :  16:14:14  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
se på www.inetdata.se efter sd kamera kort jag får 45 bilder ca i högsta kvalitet på en 3,5m kamera..det antal bilder jag har skrivitt innan är med lcd på
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/17 :  16:24:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
En halv mille var en aning överdrivet. Men säg som exempel att
jag tar tio 36 filmer, det är 360 bilder, det blir en del i hög upplösning. Nu är jag inte så hemma i hur bilden representeras digitalt men är det något i stil med att varje pixel har 3 färger, RGB, varje färg har ett 16 bitars färgdjup. Då blir en fyra megapixel bild 4000000*3*16 vilket är 24 MB per bild, det blir nästan 9 gig att släpa runt. Det skulle behövas 20 512 MB kort, det är fortfarande avskräckande dyrt. Hårddisklösningen är klart tilltalande, jag vill dock ha något bra som också är en musikspelare, idag finns det bara ARchos Multimedia vilken INTE är särskilt bra vad gäller ljudkvalitet eller kvaliteten på enheten i sig.

Idag har jag inte skaplig kvalitet, har hög kvalitet, det har blivit samma som med hifin, man är inte nöjd med skapligt längre, därför sparar man ALLTID bilden i så bra upplösning som det går.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/17 :  17:12:02  Show Profile Send celef a Private Message

vi kör me minolta dimage f300 på jobbet, eller va det f200??, skitsamma, ger iaf fotostudiokvalitet!! den kraftigt annonserade nikon coolpix verkar schysst och inte dyr. coolaste kameran är iaf en analog leica!

sound pollution
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:28:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, om du bedömmer fotokvaliteten på en skärm som visar 96 dpi, eller snarare ppi så får du göra det. Väldigt långt från en papperskopia.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:37:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
celef, jag tror inte du har sett en typ 100-200 MB bild. Jag har det. Minoltan har inte chans! Faktum är att med det objektivfelet (kolla på mina bilder) så är det INTE fotostudiokvalitet. En Nikon D100 eller motsvarande är vassare på alla sätt....även priset.

Kolla också in bilderna på min DAC. ELFA:s fotograf har plåtat med en Hasselbladare med digitalt bakstycke. Bilder på webben är en bråkdel av den ursprungliga kvaliteten. Det var 1996 så då var det exotiskt med ELFA satsade tidigt på digitalfoto. Bilderna är de med blåtonad bakgrund.
http://home5.swipnet.se/~w-50719/hifi/dac/dac_detaljbild.html

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/07/17 :  19:57:42  Show Profile Send David A a Private Message
Sony DCS-P10

Liten, kanonbilder, samt den enda kameran med riktigt användbart filmsekvens läge.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/17 :  21:18:06  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
David A >>> På vilket sätt menar du att den är den enda kameran med "riktigt användbart filmsekvens läge." ?

Skulle du kunna utveckla på vilket sätt den är extra bra?
Har lite dålig koll på de här olika filmsekvenslägena som finns, men tycker det funkar förträffligt på min Dimage 7i.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/07/17 :  23:35:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Minolta F200 och F300 har också bra video. F100 har max 90 sekunder (per scen) oberoende av minne.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/18 :  02:20:22  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nu har jag läst så många posts här så jag glömde bort din tänkta budget.
Men vill du ha fejta bilder så rekommenderar jag att du lägger c:a 500kr mindre på kameran & låter dem gå åt en bra bok om fotografi. Kameran e bara ett redskap, vet du inte hur du ska fota så lär det bli lite bajs m vilken kamera du än använder. Det fejtaste är om du kan avvara lite cash åt små-lampor. 5-10W typ, det kan göra fett mer än 2 - 5Mpix (imho).
Har själv sysslat en del m fotografi, de e kul värre.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:47:56  Show Profile Send celef a Private Message
ok, jag var kanske lite otydlig, det var förstås menat som ett skämt att minolta dimage ger studiokvalitet, och bilden på högtalaren visar just att det inte är fråga om nån studiokvalitet!

sound pollution
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/07/21 :  10:12:22  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Peranders:

Till tidningstryck på tjockt papper.

Det FOTO anmärkte på var väl mest att kameran är ganska klumpig, den fotografiska kvalitén tror jag inte att de klagade på.

Visst är en taskig bildsensor ingen hit, men du kan ju aldrig få bättre bildkvalité än den lins du använder.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

Edited by - mmx_2 on 2003/07/21 10:17:48
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:02:19  Show Profile Send DHT a Private Message
Zed51,
Jag har en Olympus C-4000 och är mycket nöjd med den. Den tar mycket fina bilder och har många inställningsmöjligheter, även manuella. Dock är det inte någon av de mesta kompakta kamerorna. Om du vill kan jag maila dig några bilder att kolla på.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:19:14  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Tack DHT,
Jag har faktiskt beställt denna kamera från Cyberfoto, kommer idag. Läste review på dpreview, tyvärr inte på just den modellen men med samma optik, den slog motsvarande konkurrenter.
Dimitri
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000