HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gästinlägg; lite inspelningsdynamikmätningar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/16 :  12:01:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/16 :  16:48:32  Show Profile Send n0p a Private Message
asså vänta nu här litegranna... jag är inte riktigt införstådd i den här disskutionen... Men de är väl ingen direkt hemlighet att Chemical Brothers bygger sin musik uteslutande på samplingar. Den genre de spelar i kallas allt som oftast breakbeats/big beat.

Chemical Brothers bygger ju sin musik på att ****a upp "ljudbilden".

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/16 :  16:56:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Dina kryss gör att man inte fattar vad du menar.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/16 :  16:57:36  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Innebär samplingar med nödvändighet usel
dynamik och massor med klippningar?

Om man tänker efter en smula är det just
sampling som är processen för att t ex
knuffa in Göran Sölscher i de små silver-
skivorna...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/16 :  18:02:23  Show Profile Send n0p a Private Message
knoppen>> autocensur men vad jag skrev var f.u.c.k.a

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/16 :  19:38:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad jag menade att det är skillnad på olika
Om det klipper i en Norah Jones låt så är det illa eftersom man "missar" någonting och kvalitén är inte så bra som artisten kan prestera.
Men Chemical Brothers (och Prodigy, DJ Shadow m.fl i den genren) "gör" sin skivor själva, de gör knappt några inspelningar själva utan bygger upp låtarna m.h.a samplingar. Så det låter vanligtvis som de AVSÅG att det skulle göra, musiken SKA låta så enligt artisterna (i brödernas fall ska den nog låta "skitig").

Jag delar kritiken av inspelningar som är dåliga pga dåliga tekniker, snåla skivbolag eller vad den nu kan vara; men om musiken låter som artisten vill att den ska låta så är det inte längre ett kvalitétsproblem, om man då inte gillar vad man hör så får man helt enkelt sluta köpa skivor med den artisten.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/16 :  21:31:40  Show Profile Send n0p a Private Message
f95toli>>word.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:29:11  Show Profile Send Apex a Private Message
f95toli och n0p: För att slippa skriva ett långt inlägg och utan att vara för oförskämd hoppas jag: vet ni någonting om digital lagring av ljud? Läst någonting om det? I så fall: fine, ingen idé att jag argumenterar emot.
Om inte: så där ska det inte se ut och det finns andra sätt att få det att låta smutsigt än att klippa utsignalen.

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:37:10  Show Profile Send Belker a Private Message
f95toli.nOp: Nej, men fy...ni går väl omkring med slitna jeans också kan jag tro!

Trist är det i alla fall om folk måste lyssna på trist musik för att inte ha trist bara för att ljudet är bra. Vad jag egentligen menar är att det är för djävligt att skivbolagen uppenbarligen mastrar sönder musik. Kanske detta är orsaken till att alla band/musiker tycker att dom är bäst i världen - de har hört sig själva direkt vid mixerbordet och inte i nå'n förkrympt radioedit.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:39:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kan en del om digital lagring men dock inte speciellt om ljud. Men min poäng kvarstår, det är möjligt att det finns bättre sätt att fixa till ljudet men det betyder fortfarande bara att Chemical Brothers är dåliga på att "spela sitt instrument" (sampla och sedan använda datorn på rätt sätt).
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/07/17 :  03:59:18  Show Profile Send jesper a Private Message
Jag har ett ännu extremare exempel. Låten är en remix och orginalet är inte alls lika komprimerad/klippt. Jag är rätt säker på att de använder kompressionen/klippningen som en effekt.

Panacea - Sunburst 2001

Left Right
Min Sample Value: -32768 -32768
Max Sample Value: 32767 32767
Peak Amplitude: .04 dB .04 dB
Possibly Clipped: 1341676 1368200
DC Offset: -.425 -.416
Minimum RMS Power: -53.71 dB -51.51 dB
Maximum RMS Power: -1.35 dB -1.33 dB
Average RMS Power: -6.2 dB -6.15 dB
Total RMS Power: -5.08 dB -5.05 dB
Actual Bit Depth: 16 Bits 16 Bits

Using RMS Window of 50 ms

Inte så dåligt kämpat måste jag säga!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/17 :  09:26:44  Show Profile Send henricsson a Private Message
Grym tråd! Vart kan man köpa detta program Behöver man någon kringutrustning
Om det är väldigt dyrt så är jag beredd att skicka ett gäng skivor till någon som har programmet och givetvis betala för tjänsten.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/07/17 :  11:07:26  Show Profile Send Apex a Private Message
f95toli skrev:


quote:

Om det klipper i en Norah Jones låt så är det illa eftersom man "missar" någonting och kvalitén är inte så bra som artisten kan prestera.
Men Chemical Brothers (och Prodigy, DJ Shadow m.fl i den genren) "gör" sin skivor själva, de gör knappt några inspelningar själva utan bygger upp låtarna m.h.a samplingar. Så det låter vanligtvis som de AVSÅG att det skulle göra, musiken SKA låta så enligt artisterna (i brödernas fall ska den nog låta "skitig").



Faktum är att det är precis lika illa om det klipper i en CB-låt! Intressant att du tog Prodigy som exempel på annan musik som låter likadant - jag är beredd att hålla med dig! Därför plockade jag låten "Diesel Power" från Prodigys tredje platta "The fat of the land" att jämföra med. Jag tog den efter som den har ungefär samma ljudbild som Block rockin' beats.


Left Right
Min Sample Value: -32112 -32112
Max Sample Value: 32113 32113
Peak Amplitude: -.08 dB -.16 dB
Possibly Clipped: 0 0
DC Offset: -1.091 -.21
Minimum RMS Power: -39.58 dB -53.69 dB
Maximum RMS Power: -4.96 dB -5.13 dB
Average RMS Power: -8.82 dB -9.16 dB
Total RMS Power: -8.4 dB -8.8 dB
Actual Bit Depth: 16 Bits 16 Bits

Using RMS Window of 200 ms


Som du ser; inte en enda klippt sampling - snacka om perfekt mixning.

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/07/17 :  14:56:01  Show Profile Send Conan a Private Message
f95toli och n0p, såna när dumheter med söndermastade skivor är inget som artisterna primärt själva hittar på, utan är ett beställningsjobb från skivbolaget till mastringsstudion för att få albumet att låta HÖGT jämfört med andra skivor på marknaden. På något sätt har "högt" blivit ett kvalitetsmärke i branschen, och man tror längre inte att kunderna kan skruva på volymkontrollen på egen hand.

Det finns alltså en skillnad på "skitig ljudbild" på studiotaperna och på den produkt som sedan lämnar mastringsstudion för skivpressarna. När CB:s studiotaper lämnar slutmixningen har ju ljudet de egenskaperna som artister och producenten har eftersträvat. Men DÄREFTER vidtar skivbolagen komprimering och limitering för att kunna skruva upp medelnivån på CD:n så att den låter högt. Man räknar således kallt (och kanske inte helt ogrundat) med att genomsnittlige musikkonsumenten uppskattar hög utsignal från skivan, till förmån för ALLA andra kvalitetsegenskaper en inspelning kan ha.

Fy för den lede...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/07/17 :  15:02:02  Show Profile Send Apex a Private Message
Conan, precis!
quote:
Det finns alltså en skillnad på "skitig ljudbild" på studiotaperna och på den produkt som sedan lämnar mastringsstudion för skivpressarna.


Därav skillnaden mellan CB:s och Prodigys resultat. Nästan samma skitiga ljudbild, men den ena söndermastrad (synd, för den låten är bättre) och den andra mästerligt mastrad.


Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000