Author |
Topic |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 00:12:49
|
formel för vanliga "stavbatterier" tack! |
sound pollution |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 01:20:53
|
Det finns väl ingen "formel" beror på vilket batteri man använder.
T.e.x ett alkaline med 10 Ah Tar du ut 10mA räcker strömmen i låt oss säga 1000 timmar Tar du ut 1 A räcker det kanske 30 min
Kapaciteten minskar rejält vid höga strömuttag
Batteritllverkarna har säkert en massa kurvor vid olika belastningar så där kan du nog få en vink om livslängd.
Vad tänker du köra på batterier?
Ha det /// Mattias |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 08:07:36
|
celef Är du på gång med en batteridriven micförstärkare? Ett förslag. Uppladdningsbara accar. |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 09:08:15
|
nicad är trevilga eftersom de har förhållandevis konstant utspänning under 90 % av urladdningscykeln.
tänk på att kapaciteten i Ah är beroende på strömuttaget.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 14:36:45
|
"Batteritllverkarna har säkert en massa kurvor vid olika belastningar så där kan du nog få en vink om livslängd."
smart, att jag inte tänkte på det!
"Vad tänker du köra på batterier?"
högtalarelement!
"Är du på gång med en batteridriven micförstärkare?"
nej, tänkte mäta elementparametrarna vid olika konutslag, helst skulle jag vilja köra med "väggbula" med valbar utspänning i steg om 1v, eller kanske ännu hellre 0,5v.
"nicad är trevilga eftersom de har förhållandevis konstant utspänning under 90 % av urladdningscykeln."
det låter mkt bra, så vill jag ha det!
"tänk på att kapaciteten i Ah är beroende på strömuttaget."
3 ampere blir nog maxuttaget, det kanske inte batt klarar, men å andra sidan så skall batterierna inte drivas under långa stunder!?
|
sound pollution |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 14:39:34
|
celef Menar du att få fram parametrarna med likspänning? Hur? Eller menar du att mäta T/S-parametrarna vid en viss likströmsbias? Vad skulle du ha för nytta av det? |
Edited by - Flint on 2003/07/14 14:41:45 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 15:57:46
|
"Menar du att få fram parametrarna med likspänning?"
njä, med likspänningen vill jag förflytta konen från vilopositionen (x=0) och där mäta parametrarna, en slags fattigmanna klippel eller dumax-maskin.
"Hur? Eller menar du att mäta T/S-parametrarna vid en viss likströmsbias? Vad skulle du ha för nytta av det?"
för att kunna mäta olinjäriteterna i elementen! man kan även se hur olinjär elementen är vid - resp + uttslag, kan vara till hjälp när man renoverar element eller bygger nytt! kan du hjälpa mig å skissa på en fungerande dämpsats för att skydda ingången på mitt ljudkort från höga volttal? även, är likspänning farligt för linjeingångar? |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 16:06:20
|
Likspänning kan vara farligt och jag skulle inte chansa.
I a f en sådan dämpsats behöver bara bestå av en konding i serie med ett motstånd som går till plusstiftet och från plusstiftet till jord sätter man lämpliga dioder. Kanske två gröna lysdioder (2.1V) parallellt med varandra och motriktade. Då blir maximala ingångsnivån 2.1V. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 16:12:00
|
Celef quote: kan du hjälpa mig å skissa på en fungerande dämpsats för att skydda ingången på mitt ljudkort från höga volttal? även, är likspänning farligt för linjeingångar?
Skulle tippa att en vanlig pott duger bra. 10-100K. Kalibrera får du förstås göra men det gör du väl i alla fall. Likspänning i normala nivåer tror jag inte skadar ingången alls. Om du vill få bort den från det element du mäter på så går det nog bra via en stor konding av något slag. Så stor att Xc inte lägger sig i mätningen.
Vad har ditt ljudkort för inimp. på linjeingången?
OK. Ett förslag. Pottarna trimmas till samma värde/nivå. Generatorn symboliserar ljudkortets utgång. Kondingarna stoppar likspänningen i båda riktningarna.
Kom på ett fel med min krets. Den ger inte elementet någon DC-bias. Det finns ingen sluten strömväg för DC. Om man sätter batteriet parallellt med elementet så funkar det men då kortsluter man elementets AC-värden med batteriets låga Ri. Förslag till koppling tack.
Inga förslag. Då tar jag ett själv. Det här borde funka. Batterispänningen får justeras för lämplig DC genom elementet.
Fel igen. Det här kortsluter hela matnings-AC med batteriet. Hjälp!!!
|
Edited by - Flint on 2003/07/14 17:29:45 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 18:43:57
|
tack för att ni hjälper till, jag kanske kan få detta att fungera! som bekant är jag inte så "hajj" på detta med elektronik, flints koppling känns lite för svår, önskar mig allra helst en enkel dämpsats att sätta på mätkablarna till ljudkortet, nagrefs "l-pad" är nog vägen att gå, vilka komp.värden skall jag välja? dioder, vad gör dom annat än lyser?? jag har ett sb live! ljudkort, jag tror in och utimpedans är 100 resp. 10k, eller tvärtom. behöver man oxå skydda utgången på ampen alt. ljudkortet för likspänningen över elementet? |
sound pollution |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 18:47:54
|
Celef Det är inte dämpningen som är svår. Det är likströmmen genom elementet som kinkar. Att inte få batteriet att lägga sig i AC-parametrarna. |
Edited by - Flint on 2003/07/14 18:52:01 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 19:14:44
|
okej, jag trodde inte dc'n skulle påverka mätningen då denna mäter vid frekvens! hur påverkar den? |
sound pollution |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 19:29:20
|
Batteriet har lågt inre motstånd (0.05-0.5 ohm) och om man kopplar det parallellt med elementet så kortsluter det elementets resonansfrekvens vid AC-mätning så att den nästan försvinner helt. Man kommer att mäta batteriets "AC-kortis", inte elementets egenskaper. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 19:46:55
|
ajaj, det låter mer komplicerat än jag först trodde, hur blockerar man detta? alternativet är att använda pneumatik, men det är väl ännu svårare... |
sound pollution |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 19:49:56
|
Ja du, det var en klurig sak det där. Vi har ju en expert på forumet som heter peranders men han dyker inte upp när han behövs, men han fixar det säkert. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 20:07:37
|
man skulle alltså behöva nån form av backventil? |
sound pollution |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 22:03:00
|
Så kanske man kan se det men den skulle ju fungera som en halvvågslikriktning av testsignalen och förstöra själva mätningen.
Det här skulle fungera men ställer lite krav på trafon.
|
Edited by - Flint on 2003/07/14 23:17:01 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
|
|
Topic |
|