Author |
Topic |
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 18:15:12
|
Jag funderar på att prova en baffelkorrektion på mina högtalare för att få lite mer bas. Som det är nu är det en svacka från cirka 400-500 Hz och neråt. Nivån ligger här cirka 2-4 dB under det övriga frekvensbandet.
Jag kikade lite på hemsida där en baffelkorrektion kunde genomföras med hjälp av en resistor och en spole som kopplas parallelt. Denna krets kopplas sedan i serie med högtalaren.
http://www2.cs.uwindsor.ca/60-270/02W/nadeau/bsccalculator.html
Grejen är den att denna koppling ger en 6 dB korrektion!
Mina funderingar, lite förenklat: 1. Spolen släpper igenom låga frekvenser men dämpar höga. 2. För tillräckligt höga frekvenser går strömmen genom resistorn istället för igenom spolen. 3. Spolen tillsammans med impedansen till högtalaren ger ett lågpassfilter. Goda antaganden om högtalarens impedans för låga frekvenser ger ett värde på strax över 4 ohm. 4. Resistorn tillsammans med högtalarens impedans ger ett dämpled.
Om jag vill endast 2-4 dB korrektion borde jag väl kunna välja ett mindre seriemotstånd! Eller? Hur blir det dämpfaktorn (populärt ämne de senaste dagarna) när man kastar in ett "onödigt" motstånd i serie?
Kommentera eller lös problemet, please. |
Do not stagedive at home alone! |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 21:58:41
|
1. I en seriekonfiguration, ja! 2. Jepp! 3. Nja... Jo om du inte ser till motståndet så blir det så. 4. Jepp enligt samma premisser som ovan!
Mindre motstånde ger mindre dämpning (och därmed läggre baffelkorrektion). Dämpfaktorn p g a motståndet behöver du inte bry dig om! Det område där dämpfaktorn kan vara intressant för själva element är i basen och där bestäms den av serieresistansen hos spolen. Dämpfaktorn i en förstärkare däremot bör oftast inte vara låg även högre upp med mindre än att man gör filtret anpassat för det men det brukar man inte göra... Åtminstone inte jag! |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 22:03:55
|
Perfa, då ska jag testa lite! Precis som du antog så försummar jag motståndet för låga frekvenser då jag antar att strömmen hellre går genom spolen än genom motståndet.
Jag ska räkna lite på vilka resistorstorlekar som är lämpligt, men det bör bli i storleksordningen 2-4 ohm. |
|
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 22:25:53
|
Så har jag också löst bastappet, men jag undrar om det inte finns elegantare sätt? Mer integrerade i filtret i stället för denna "påhängslösning"? I HFLS-1 diskussionerna talas om detta men jag har inte fattat hur det går till i de scheman som lagts fram.
/Mårten |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 14:39:41
|
Verdammt! Jag stack iväg till Biltema en sväng för att köpa diverse olika värden på spole och motstånd för att kunna testa olika varianter. Då visar det sig att Biltema har slutat med filterkomponenter! Endast stora spolar fanns kvar. Den minsta var på 2 mH.
Med 2 mH-spole och ett motstånd på 2.5 Ohm (//-koppling: jag har ett 4.7 par och ett par 5.6 liggandes) så blir det hela inte optimalt enligt mina beräkningar, men jag sk aprova i alla fall. Jag ska försöka få tag på en LCR-meter så kan jag ju alltid linda av lite på spolarna.
Resultat av beräkningar:
Brytfrekvens för LP-del (spole + impedans hos högtalaren (ca 4.3 Ohm))=340 Hz
Övergångsfrekvens för spole och motstånd i korrektionskretsen = 200 Hz
Dämpning av passbandet= 2 dB
Jag hade velat ha upp brytfrekvens ca 100 Hz till samt övergångsfrekvens ca 200 Hz till! |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:02:12
|
Det svåra med en sådan krets är att impedansen för den "okorrigerade" högtalaren måste vara linjär, annars funkar den inte som man tänkt. Impedansen brukar ju se lite olika ut beroende på hur man har behövt göra filtret för att få rätt frekvensgång från elementen så att de summerar som man tänkt. Ofta får man någon topp och svacka i summerade impedansen och det kommer den baffelkorrigerande kretsen att jobba utifrån så att impedanskurvan "syns igenom" på frekvenskurvan.
Dämpfaktorn påverkas av det dc-motstånd som spolens tråd har.
Det smidigaste är oftast att bygga in baffelkorrektionen i filtret i form av en större seriespole till basen och sedan dämpa diskanten mer. Då kan man välja själv om man vill korrigera 3dB t ex. Man låter alltså spolen i basfiltret börja arbeta där responsen börjar öka vid 400Hz eller en bit ovanför och sedan använder man kondensatorn för att få ett knä för delningen till diskanten. Ett litet motstånd i serie med kondensatorn är ofta användbart för att få rätt mjukhet på knäet och lutning på avrullningen. Det gäller också att utnyttja elementens egna respons så att filtret gör precis det som behövs för att få den slutliga respons man vill ha. Det går ofta att rationalisera bort en del komponenter och låta de som är kvar göra flera saker om man kan optimera det på något sätt.
Det är viktigt att man inte tänker "det fixar nog till sig" när man gör filter för det gör det aldrig. Man behöver ta med allt i beräkningen, även sånt man kanske inte tänker på först. |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:24:38
|
Marens, nog har du rätt om att det är problematiskt med delningsfilter. Att trimma in rätta värden mha öronen tar tid! Det går åt rätt håll med diverse omvägar! Som du säger så är inte impedansen linjär vilket medför att dämpningen inte blir konstant!
Jag har sett att du använder dig av speakershop för simulering, jag har laddat ner det men ej gjort några impedansmätningar så jag har inga mätfiler (det går inte så bra att skriva in värden från produktbladen). Finns det några andra program där man kan mata in elementparameterar och simulera frekvensgång, impedans, fas etc. ?
Ditt alternativa baffelkorrektionsförslag låter bra, men jag har ett serie-filter, vilket innebär att saker och ting påverkar varandra liter mer än i ett vanligt parallell-filter! Jag har funderat på att göra ett nytt filter. |
|
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:29:04
|
Tack, Martin! Precis vad jag ville veta, men hur blir det egentligen med avrullningen som spolen åstadkommer? Den hejdas ju inte som när signalen smiter över i resistorn, utan fortsätter till den egentliga delninsfrekvensen/kondensatorn. Blir inte övre mellanreg svagt i förhållande till lägre mellan/övre basregister?
/Mårten |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:37:48
|
För höga frekvenser vill ju strömmen hellre gå genom resistorn istället för spolen så det löser sig väl automatiskt. En liten bit borde den väl släpa med iofs! |
|
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:41:44
|
Jo, precis, men det gäller ju bara "påhängsvarianten" som vi använder. Jag menar den integrerade lösningen som marens beskrev. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:44:38
|
quote: Ditt alternativa baffelkorrektionsförslag låter bra, men jag har ett serie-filter, vilket innebär att saker och ting påverkar varandra liter mer än i ett vanligt parallell-filter! Jag har funderat på att göra ett nytt filter.
Det är därför jag inte gillar seriefilter, det känns som att bilen både bromsar gasar och svänger samtidigt så fort man gör något.
Speakerworkshop kan både mäta impedans och frekvensgång. Det tar lite energi att fundera ut hur man ska göra osv, men det är värt det. Att bara lyssna sig fram ett filter är som att laga mat med enbart luktsinnet, man vet inte vad man gör riktigt men man känner ungefär när det blir hemskt dåligt.
Belker, det är flera saker som man kan jobba med där, det ena är elementets impedans som ökar med frekvensen, detta kan man utnyttja. Med rätt kondensator/motstånd i basfiltret kan man få ett knä som fyller ut precis där man önskar. Dessutom brukar en normal baffel ha ett översläng där man får en topp i mellersta /övre mellanregistret. Så man kan om man är lite framåtseende, utforma baffeln precis så att ett genomförbart filter + elementet i lådan får precis den respons man vill ha.
Det är många variabler men man lär sig efter ett tag vad som händer när man gör vad osv.
För att simulera lite olika bafflars påverkan rekommenderar jag denna: http://www.pvconsultants.com/audio/diffraction/downloadbds.htm |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:50:01
|
Men just nu vill jag bara simulera olika filter med elementen och få fram simulerad impedans fas, frekvensgång. Är inte sugen på att böka in dator i vardagsrummet samt skaffa en mikrofon för tillfället. |
|
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 23:50:26
|
Smart
Tack o gonatt |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 00:03:22
|
dax, det finns ett program i länken ovan där man kan rita av impedanskurvor och frekvenskurvor från bilder till mätdatafiler. Dessa har ingen fasinformation konstigt nog så man måste räkna ut denna (minimumfasen) i ett annat "program": FRC, för att räkna ut fasen på impedansfilterna måste man döpa om dem till .frd och trixa lite men det fungerar. Man importerar dem gör en "summed response", trycker på knappen "extract min. phase" och sparar en ny fil. Den går sedan att importera i Speakerworkshop. Det är dock inget jag rekommenderar eftersom din låda inte finns med i mätningarna som du ev. använder. |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 00:09:04
|
Hmm, kanske får skaffa en mikrofon och långa kablar i alla fall! |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 00:13:58
|
Du kan ju flytta högtalaren som ska mätas också...
Bara den står så att väggar inte stör mätningen som görs för tillfället. Vill du mäta bas och sånt så måste man nästan gå utomhus...
Det är iaf inte så stor poäng att mäta högtalare där de är tänkta att stå eftersom mikrofonen inte gör någon skillnad på riktning, avstånd osv. Den bara smackar ihop allt som kommer in till en enda soppa, som man måste filtrera i tiden för att veta vad som är vad. |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 06:50:56
|
Ska det mätas måste det tyvärr göras i vardagsrummet, ty det är det enda rummet med någorlunda långt till omgivande väggar.
Fönstra säger du. Jag trodde att högtalarprogrammen på marknaden hade detta inbyggt. I så fall, om jag endast är ute efter frekvenskurvan, kan jag ju lika gärna använda MATLAB (jag har skrivit funktioner för uppspelning/inspelning samt plottning av frekvens/fas, iofs tillämpat i ekofritt rum) och göra en egen fönstring! |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/07/15 : 09:45:59
|
Jo högtalarprogrammen som är något att ha fönstrar det de mäter. Är övertygad om att det skulle gå att mäta mha matlab, har aldrig provat själv. |
|
|
|
Topic |
|