HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp mig med min älskade förstärkare! (sönder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/07/15 :  13:05:30  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Får jag blanda mig i?
Peranders ton var knappast mästrande (imho förstås)
Ingen bad explicit Flint att laga NADen
Det finns "vänner" och vänner, "kompisar" och kompisar.
Det här ett DIY -forum, allas hobby, där man (imho igen) kan fråga om hjälp.
Det är inte speciellt snyggt att uttala sig om någons receiver som "liket" eller andra invektivaktiga tillmälen.
Jag lagar min favoritskjorta tills den inte går att laga längre.
Det kanske är tillräckligt för MM att laga själv mha de råd han redan fått.
Jag förstår Flints ovilja att låta sig utnyttjas igen men är det inte att se detta som antingen i svart eller i vitt? Inga nyanser däremellan?
Dimitri
(den förnumstige)
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/15 :  13:33:02  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag vet vad den kostade ny. Detta är dock en 93:a. Kostade visserligen lika mycket då.

Vad jag vet så är det NAD´s bästa receiver någonsin. Kanske Nad´s bästa förstärkare? C270 är dock något bättre i basen.

Jag har inte tänkt att sälja den. Vad jag får den dagen jagf säljer den bryr jag mig inte så mkt om.

Reparationen bör hamna på max 1000kr ungefär.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/15 :  13:36:54  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Zed51: Jag håller med dig. Man känner sig lite dum liksom..

Får jag fråga nåt på detta forum eller ska jag hålla käften?? Typ....


Jag har fått råd men har tyvärr inte kommit så långt. Jag får lämna in den.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/15 :  13:52:32  Show Profile Send Xover a Private Message
Ejenkligen som Stockholmarna säger så undrar jag vilken typ av hjälp du vill ha! är det råd om var när och hur så har du redan fått detta, rimlig kostnad relaterat till produktens värde är också utrett, så skrid till verket med din Nad det kommer att bli bra skall du se, ett inre lugn kommer att sprida sig i din lekamen och du kommer till insikt om livets realiteter bland annat att insikten om att ha en hel receiver inte är så dumt.:-)

Eller du kanske bara är ute efter att få umgås med ett gäng snälla tekniker.

Edited by - Xover on 2003/07/15 14:04:22
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/15 :  15:07:42  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag fick ett svar av Hifiklubben och den minsta kostnaden lär hamna på ca 800-1000,- hur litet felet än är.

Dom små rackarna har ju semester också nu..

"Eller du kanske bara är ute efter att få umgås med ett gäng snälla tekniker."

Jepp!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/07/15 15:08:09
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  15:35:49  Show Profile Send Flint a Private Message
zed51
Liket är internjargong om trasiga apparater. Jämför med död förstärkare. Inget illa manat alls. Sen ifrågasätter jag funktionen av DIY-forum som en gratis reparationskonsult med hela felsökningspaket inklusive lödkurs. Killen har, verkar det, inte så stora praktiska erfarenheter av elektronikreparation. Han frågar hur man vet att ett relä är helt. Han har frågat vilket är helt rätt och har också fått en del vettiga svar. Jag syftar till att han och vi inte kommer längre. Verkar vettigare att be Hifiklubben om ett kostnadsförslag vilket han åtminstone delvis har gjort och fått. Jag tänker inte hindra dig från att reparera maskinen för några hundra om du vill det. Klart att jag vill att MaxMartins NAD skall fungera så att han kan spela med den. Vi har gjort så gott vi kan men nätet har trots allt sina praktiska begränsningar.

Edited by - Flint on 2003/07/15 16:05:50
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:19:17  Show Profile Send Xover a Private Message
Virtuell cyber reparation affärsidé kunden får tillgång till manual och reparationstips för en blygsam avgift.
Jag öppnar en nästa vecka! då kan jag säga upp mig och snyta mig i gardinerna, Åh! vad jag skall tjäna pengar.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  17:21:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Xover
Se till att kunderna betalar i förskott med t.ex PayPal. Sen kan du ägna dig åt flugfiske eller öringsstekning eller vad du vill. Jag vill ha 20% av din bruttoförtjänst i royalty för uppslaget.

Edited by - Flint on 2003/07/15 17:38:06
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/15 :  17:45:02  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
boys boys, keep OT please.. :)

maxmartin, har du tillgång till multimeter? isåfall kan du faktiskt med hjälp utav ett kopplingsschema börja mäta upp lite i Naden .

På kopplingsschemat brukar det finnas testpunkter med rätt spänning utmärkta , och likaså på kretskortet.

Och en visuell inspektion av lödningarna kan vara vettigt, speciellt utgångstransistorerna (som blir varma ) kan släppa.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  17:52:59  Show Profile Send Flint a Private Message
rikkitikkitavi
Jag trodde att du var kemist och vem bestämmer OT? Du eller moderatorerna?

Edited by - Flint on 2003/07/15 18:03:21
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:03:00  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
kemiingenjör, om jag får be :) vad har det med saken att göra?

Jag har faktiskt lagat en del elektroniska apparater åt kompisar, fixa en kalllödning eller byta ut en uppenbart bränd utgångstrissa är väl inte så svårt :) med lite övning.

Och läsa ett kretsschema kan jag, dessutom programmera assembler på motorola proffessorer :) Och hantera en multimeter.

Brukar det inte vara lätt att få tag på kopplingsschema till Nad föresten?

/ricakrd

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:05:01  Show Profile Send Xover a Private Message
Kemiingenjörer kan vara luriga! En annan mycket god idé, gratiskonsultation, kör igång liket tag en multimeter ställ in område VDC, mät mellan bas och emitter på slutstegstransistorerna ofta är det dom två yttersta benen, polaritet förutsätts vara automatiskt på dit instrument likaså autorange VDC är det mycket mindre eller mer än ca 600mV så har förmodligen sluttrissorna sagt upp sig har du inte kunskaper inom denna ädla konst så avbryt här.
Varning om slutsteget är helt när du börjar din mätning så är försiktig klantar du med mätpinnarna så blåser du hela komponenter.
Ett annat fel som kan uppstå är att det blir fel i nätdelen ofta lödfel på en eller flera små effekttransistorer kolla och löd om är det lödfel i nätdelen så kan just detta fel uppstå du får ingen signal på högtalarklämmorna.

Manualer kostar molto mucho ca 300:-http://schematic.narod.ru/a_index.htm kolla här men den är seg som sirap i minus 40.

Har du aldrig lagat en förstärkare förr så tycker jag att du lämnar in liket till någon som kan, gör det är du snäll.
Om du mot förmodan får igång liket så skicka 20% av den summa som reparationen skulle ha kostat till Flint.:-)
Till mig kan du göra en poplåt som jag kan kränga till nått skivbolag.

Edited by - Xover on 2003/07/15 18:42:35
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:17:35  Show Profile Send Flint a Private Message
Xover
Jag kan inte bedöma om du driver med mig men jag tycker att du har en poäng i ditt resonemang. Jag verkar numera stå på din sida. Kanske är det dom desillusionerades sida. Kanske har det med ålder att göra.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:23:43  Show Profile Send Xover a Private Message
Ålder och kunskap! samt vetskap om sin begränsning.
Om tycke uppstått beror detta på att vi befinner oss i den tredje kvadranten i FIRO cirkeln.;-)

Edited by - Xover on 2003/07/15 18:26:44
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:31:51  Show Profile Send Xover a Private Message
Ha! kom på en till lysande idé man videofilmar alla reparationer man utför lägger in schemat och feltips tillsammans med bilder fyller en CD och lägger ut på nätet betala via någon betalservicefirma det finns ett svenskt företag som fixar sådant numera.

Edited by - Xover on 2003/07/15 18:45:44
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:42:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Xover
Jag ger fullständigt fan i vilken kvadrant jag är i och tycke har jävlar inte uppstått. Var så säker.

Edited by - Flint on 2003/07/15 18:48:25
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:47:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Xover.
Sök hjälp!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:54:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Xover.
Jag försökte bara ge dig en chans att diskutera på normala grunder. Du tog den inte.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:09:48  Show Profile Send Xover a Private Message
Jodå! visst går det bra, vi känner nog varandra ganska bra, jag är inte långsint av mig mer av retsticka och uppviglare men tillräckligt gammal för att umgås naturligt med vem som helst.
Nu skall jag ta min medicin den brukar hjälpa... så där ja! gluurk där åkte dom ner.

Edited by - Xover on 2003/07/15 19:21:38
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:12:18  Show Profile Send Flint a Private Message
MaxMartin
Ber om ursäkt. Det blev lite idiotsnack där som inte hör hit.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:14:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Xover
Lugna dig! Det ger sig. I morgon är det som vanligt igen.

Edited by - Flint on 2003/07/15 19:16:02
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:15:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Jämarns vad du går på vad har hänt!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:57:43  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... Ni är ganska roliga att följa i tråden; ena minuten kan NADen dra dit pepparn växer och nästa minut så är den som en liten fölunge!

Xover: Här finns några redan som du tyvärr ej kan få betalt för www.britney.com och www.celinedion.com

Tack igen för all hjälp! Jaqg ska kolla lödningarna ikväll om jag hinner. Jag hade faktiskt det problemet på en annan NAD för längesen. Lödningarna släppte lite vartsomhelst..

När vi kommer till lite svåra (i mitt tycke) att mäta så har jag tummen lite lite bakom.. Blir ju inte bättre om man nu kan blåsa en hel komponent på köpet.

Det jag har gjort är att fixat dåliga lödningar, bytt buffertkondingar, mindre kondingar, kablar etc i olika förstärkare. Mäta kan jag också men då får jag ha en 1-10 lista. Ska dock se om jag kan göra som nån ovan sa och för den delen även Peranders.

Jag fick förresten svar av killen jag köpte den av som beskrev så gott han kan hur det uppstod, kan kanske hjälpa till lite nu när så många servicetekniker verkar ha samlats här;

Hej Johan.
Jag skal pröva på mitt besta svenska.

I början kom inget ljud från en av kanalerna. Det kunna vara venstra som högra. Det gik att fixa med at trykka speaker knapparna en eller flera gångar - och der blev ljud.

Men en morgon var den död. Jag vet inte om der kan ha vårat en slad som evt. kan ha orsakat kortslutning. (En uanvänt sub-slad jag hadde glömt bort - men det låter lite usanolikt att det skulle hända.)

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/07/15 19:59:41
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/15 :  20:17:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tror jag betalade (för mindre än ett halvår sedan) 326 pix för manualen till NAD2100 (där jag bar behövde justera tomgångsströmmen för att den skulle spela glatt igen!). Tyvärr är den delvis i A3-format annars hade jag kunnat kopiera den till dig MM. Det är ju trots allt samma slutstegskort som i din 7100!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/07/15 :  20:17:03  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Låter så här snabbt som att det kan vara lödningar som släppt eller glapp i högtalar omkopplarna, är de relästyrande så är det inte säkert att spänningen kommer fram till reläerna sedan har vi spänningen från nätdelen som kan ha något lödfel.

www.selleri.de
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000