Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 11:50:04
|
Jag stötte just på en del snygga byggsatser på en tysk site: http://www.experience-electronics.de/ Priserna verkar rätt rimliga.
Smakprov:
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/22 11:55:46 |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/07/22 : 23:24:00
|
En av de classic förstärkarna finns som byggbeskrivning i en "gammal" Allt om elektronik |
www.selleri.de
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 10:20:15
|
Ja, jag minns något liknande. Det var väl en förförstärkare? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 21:18:21
|
Nej slutsteg jag har tidningen någonstans.
|
www.selleri.de
|
Edited by - Hepcat on 2003/07/24 22:30:57 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/07/25 : 03:17:04
|
Jaha! Ja minsann, där är den ju. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 14:06:00
|
Lite ruttet i schemat ovan är Zenerdioderna som stabb tll drivsteget, kanske bättre att låta bli eftersom slutdelen inte är stabbad. Har gjort ovetenskapliga tester med och utan Zenerdioder och de ger ett bidrag till ljudet som inte är bra. |
Lämnat forumet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 14:17:38
|
time, vilket schema menar du? Allt om Elektronik eller länkarna? |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/05 14:19:12 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 21:18:17
|
Det jättestora ovan från Hepcat, har inte hunnit kolla alla länkar ännu, pust.. |
Lämnat forumet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 22:05:49
|
Jaha, nu ser jag. Ja dom zenerdioderna skulle jag också rationalisera bort. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 23:40:32
|
Inget ont om killarna på AOE men de har nog inte druckit nog med Vin och slutat leka med 0,5 ledare... Sorry.. Undrar om inte en klassisk Williamssonkoppling skulle låta alldeles utmärkt ? Har ingen länk men Bernt har säkert, den är lättbyggd och passar de flest slutrör. |
Lämnat forumet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 11:39:49
|
Visste väl att du hade koll på länkarna, intressanta ! Inte myckat har egentligen hänt på de sista 50 åren ! Provade min gamla Leak stereo 20 häromveckan (från 1954 i orginal) och de spelar på många parametrar bättre än 300B SE och andra triodsteg trots åldern. Man får tårar i ögonen när man ser kvaliteten på gamla byggen, vaxtråd och lödstöd, inga kretskort Jag är antagligen en aning rörskadad men lyfter på hatten för gamla tiders HiFi konstruktörer. |
Lämnat forumet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 13:12:14
|
"Inte myckat har egentligen hänt på de sista 50 åren" Det är faktiskt sant. Transistorerna tog över på grund av att de var billigare och energisnålare. Det var inte på något sätt pga bättre ljud. Marknadsförare har givetvis pushat för hur fantastiskt ljudet är på de nyaste grejorna hela tiden. Och framför allt distorsionssiffrorna, som ju inte säger hela sanningen då rör har lägre övertoner i spektrat. Låga siffror är givetvis bra, men inte hela sanningen. Kisel funkar bra till vissa saker och jag har inget emot att använda halvledare där de funkar bra. (Försök t.ex att göra en plus-minus strömförsörjning med rör... bökigt) Plocka isär ett gammalt Tektronics oscilloskop med rör så skall du få se på kvalitet... otroliga byggen!! Man kunde mycket förr också, det skall man ha all respekt för, se och lära. Det finns mycket som glömts bort nu. Rörbyggare har dock lärt av de tricks transistorkonstruktörer tar till för att rätta till problemen med sina konstruktioner. Rörelektroniken lever. Till exempel, så fort man hör på radio lyssnar man på rör, sändarna har rör i slutstegen pga de höga effekterna.
Här är en matnyttig länk: http://www.borbelyaudio.com/index15.htm |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/06 21:47:54 |
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 23:02:25
|
Lite OT, men jag undrar vad rörrävar som ni tror om att koppla ett par hyffsat trögdrivna stativare till en rörstärkare ex. Edison 60. Blir basen svampig när inte hela frekvensområdet utnyttjas? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 23:17:07
|
För det första så är basen enligt min åsikt inte svampig på en riktigt konstruerad rörförstärkare. Hur tröga är högtalarna? Bara effekten räcker till går det nog bra. Du får testa helt enkelt. Vad menar du förresten med att "inte hela frekvensområdet utnyttjas" ? |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/08/07 : 00:39:49
|
"Att höra är att tro"
;-)
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/08/07 : 16:21:45
|
Läste på triod-ljud.nu att högtalare som nyttjade hela frekvensområdet rekommenderades. Andersson kanske menade att man inte skulle skära basen med ex. en konding? Tror de ligger på ca 84dB, scanspeak 9300/8545k, slutna. |
|
|
copland
Member
111 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2003/08/08 : 00:27:42
|
84 dB låter lite trögt för en Edison om du vill spela högt. |
Lämnat forumet |
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/08/08 : 20:47:45
|
Har ca 30-40 W nu, skruvar ned ljudvolymen på cd:n till näranog minimum, samt att volymreglaget(på förstärkaren) aldrig är högre än kl. 9-10. Vid behov höjer jag med cdfjärren. Vet dock inte hur mycket cdvolymen kan "dämpa", dB alltså...
Jag får nog helt enkelt testa... |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 01:10:49
|
quote: Läste på triod-ljud.nu att högtalare som nyttjade hela frekvensområdet rekommenderades.
Jag har också läst på hans site och fattar inte vad han kan mena. På vilket sätt skulle ljudet lida av att inte högtalaren använder hela förstärkarens frekvensregister? Vad händer då när man spelar damkör och flöjt? (Bomfaderalla. Ursäkta. Förlåt.) Jag har läst om E.A:s text men... det håller inte riktigt tycker jag. De flesta förstärkare är ju bredbandigare än samtliga existerande högtalare. Både uppåt och neråt i frekvens. Så egentligen borde folk med rörförstärkare alltid ha problem med t.ex. svampig bas på småhögtalare. Or not? Vad sägs, ni med rörsteg?
Jag skickar med en kopia av hans text på websidan för referens här nedan. ------ E.Andersson: www.triod-ljud.nu/misc/speakers.html En rörförstärkare har i förhållande till en transistorförstärkare en relativt hög utgångsimpedans, detta har vissa fördelar men ställer också kravet att förstärkarens HELA frekvensområde belastas av högtalaren, detta är viktigt i både bas och diskantområdena. Vi vet att en förstärkare av vad slag det vara må, ej skall användas utan belastning (högtalare) om så sker kan förstärkaren skadas (transistorer går sönder, etc). I en rörförstärkare blir visserligen ingenting skadat (undantag finnes i hårt motkopplade rörförstärkare) men om t.ex. högtalaren är skuren i basområdet kommer den ”överblivna” basen att ställa till stora problem för den av högtalaren återgivna lågregistret vilket kan resultera i svampig bas med färgning upp i mellanregistret. Detta kallas av många för rörbas,vilket i själva verket beror på missanpassade komponenter! För att skära basen använder vissa högtalarfabrikanter kondensatorer (mestadels elektrolyter) i serie med bashögtalaren och dess filterkomponenter. Detta förfarande är helt olämpligt. Kontrollera därför medels ett enkelt universalinstrument att bassektionen är resistiv (d.v.s. visar ett värde på något ohm).
Vad gäller diskanthögtalaren kan detta ej göras då dess delningsfilter innehåller en serie kondensator. Kontrollera vidare att högtalaren ej ”pumpar”detta kan bero på felavstämt kabinett. Dessbättre nu tämligen ovanligt tack vare utmärkta datorprogram som finns tillgängliga för högtalarberäkningar. Till alla som ”biampar” vill jag ge rådet att använda ett delningsfilter på linjenivå,det kan vara av enklaste slag för att kringgå dessa problem. En annan metod är att konstbelasta förstärkarutgången på det aktuella frekvensområdet,detta fodrar viss mätutrustning samt är tämligen komplicerat.
|
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 12:37:08
|
Han menar väl att högtalaren måste belasta förstärkaren med en jämn impedans hela vägen ned i basområdet för att ha en jämn dämpningsfaktor. Altså inga passiva komponenter i högtalarens delfilter som skär av basen och därmed höjer impedansen nedåt i basområdet. Aktiv delning på line-nivå påverkar inte impedans-anpassningen mellan slutsteg och högtalare.
Eller vad säger ni? |
|
|
Mattias S
Member
461 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 01:09:53
|
Peter S: Skulle tro det. Biamping med passiv delning är ju inte rekommenderat för rörstärkare. Som du påpekar är aktiv delning vägen att gå med rörpytsar.
Mvh // Mattias S |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
|
|
Topic |
|