HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på komponenter.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/05 :  19:13:00  Show Profile Send Frasse a Private Message
Tjenis. Jag skulle vilja ha tips på lite olika elektronik komponenter till mina uppstartade rörbyggen. Tex vilka kondensatorer och motstånd som är bra och vart man kan köpa dem. Någon som vet var man kan köpa surplus.

MVH - Tony Franzén

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/07 :  00:12:06  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
För hajfaj eller för gitarr??? NEJ jag skämtar INTE!!
gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/07 :  08:35:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
LH Muskk har OK kolmassemotstånd för det "varma" rörljudet" Dom har även bra signal- och elytkondingar.
Kolla www.kwtubes.com för ryska teflon och PIO, bland de bästa för priset...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/07 :  12:07:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag handlar det mesta på ELFA.

Vaniga kopplingskondingar:
BC Components typ 368. Inte polyprop som jag tycker blir för mesigt tillsammans med rör. Kanske lite tårta på tårta.

Lyter till nätdelen:
Fischer & Tausche typ LFB. Mycket bra erfarenheter av dom.

Motstånd:
Vanliga 1/4W kolfilm för 30-50öre där effekten räcker till och BC Components 2wattare PR02 när det krävs aningen högre effekt.

Eftersom jag av erfarenhet anser att 90-95% av en konstruktions ljudkvalitet beror på konstruktionen i sig och inte komponentvalet (såvida dom, komponenterna alltså, är hela) så duger vanliga standardkomponenter bra. Sen är det aldrig fel att leta bland allt godis och dyrt som finns att handla och givetvis kan man hitta saker som passar bättre i en viss krets men med vanliga standardprylar kan man få ett kalasljud. Den saken är klar. Det är ju trots allt hela kedjan med ljudprylar man hör och inte bara en komponent.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/07 :  16:00:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kan bara hålla med Flint här. (Välkommen tebaks förresten!) Bygg med standardkomponenter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/07 :  20:25:19  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jo jo det hade jag tänkt. Någon som handlat från surplus listan bhiab elektronik? Kan man hitta några skojiga prylar i återvings korgen för elektronik på miljöstationen.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:14:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå, jag har goda erfarenheter både av BHIAB och återvinningen.
BHIAB skickade mot faktura samma dag, perfekt!
I containern blev det inte ens någon faktura.
The noble art of dumpsterdiving.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/08 :  13:14:01  Show Profile Send Frasse a Private Message

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/08 :  13:33:11  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson

Tack.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000