HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Räcker det med Naim NAP 180
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

torden
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/07/10 :  21:49:26  Show Profile Send torden a Private Message
Har fått en bra deal på en NAP 180 och undrar om den går att koppla till min HK AVR4000 så att jag inte (än så länge) behöver köpa en förförstärkare? Kan alltså AVR4000 fungera som ett försteg?
Tacksam för svar!!

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/07/10 :  21:59:52  Show Profile Send Klenkar a Private Message
har den pre-out? om så är fallet går det, annars inte.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/10 :  22:42:03  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
H/K avr4000 har pre-put.
Jag äger en och använder själv dessa utgångar.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:20:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo Naims 180 steg är riktigt bra och skulle nog kunna fungera bra som steg, skaffa en chordkabel bara för du har DIN-kontakter på Naim steget.. Men jag skulle nog rekomendera att du vid senare tillfälle eller på en gång skaffar ett Naim försteg. Då får du en bättre kombination..

/Martin
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:56:14  Show Profile Send n00b a Private Message
torden....

Jag skulle rekomendera något annat som är starkare än vad naim är. Naim är själklart inte en dålig pryl men man betalar väldigt mycket per watt ofta. Vad får du ge för en sådan ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/11 :  01:13:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
n00b: Nu är du där med dina watt igen... Det har inte så stor betydelse för hur grejerna låter och särskilt inte när det gäller Naim !!! NAP 180 har tillräckligt med pulver för att få det mesta på marknaden att låta ordentligt...
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/11 :  01:29:37  Show Profile Send n00b a Private Message
MartinH...

Du säger att 60w räcker jag säger att det inte gör det. Och jag har inte naim som någon favorit direkt. Det är inte svårt att lira så att en 60w stärkare klipper men självklart är inte watt allt. Jag tycker man får lite för vad man betalar för när det gäller naim faktiskt.

Du får gjärna tycka anorlunda om du vill men du kan ju inte räkna med att alla skall hålla med.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/11 :  01:40:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
Absolut jonas, vi kan inte vara överens om allt här på forumet.. Men jag tycker Naim ger en ganska mycket för pengarna..

Jag var hos Naim i england i Maj och lyssnade då på det mesta dom har att erbjuda idag..Och visst jag kan hålla med dig om att det blir mer dynamik med ett större steg och ännu mer med en extra nätdel.. Men det behövs oftast inte så mycket man tror..men jag hörde dock en uppsättning hemma hos VDn för Naim som jag tror du skulle ha gett din högra hand för !!! Den bestod utav deras DBL högtalare som drevs aktivt utav 3 st NAP 500 !! Där fanns det både kraft och dynamik som jag aldrig hört från nått system tidigare...Det var helt jävla otroligt vilken närvaro och kraft det fanns i det systemet...så det är inte så att jag inte säger att det kan skada med mycket watt, men att de flesta kan klara sig med mindre än dom tror...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/11 :  03:28:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt var tidigare, det går att klara sig med mindre effekt men det skadar aldrig med lite extra krut om det finns möjlighet.

Bravo
Go to Top of Page

torden
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:26:55  Show Profile Send torden a Private Message
Den är från -93, mint kond och jag får den för 6500:-. Tyckte det lät OK om man jämför med vad andra vill ha. Saken är den att den kommer att driva ett par JM Lab Cobalt 806, alltså stativare, ett bra tag framöver. Jag kanske är helt ute och cyklar, men det är därför ni finns för att hjälpa
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/11 :  12:46:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nä då jag tror nog du kommer att få ett helt ok ljud ur den.. Att rekomendera är att antingen köra Naims egna högtalarkabel ( även om den är lite svårjobbad..styv. ) eller en som har liknande mätdata ( induktans m.m. ) så får du den bästa lasten för förstärkaren.. Naim anser att högtalarkabeln är en del av förstärkaren, så du bör följa deras linje. Men jag har prövat andra kablar och det går.. Du får dock skaffa ett par av deras kontakter till förstärkaren..
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/07/11 :  17:48:27  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
naim-watt brukar räcka till, likaså cyrus-watt. åtminstone i de fall jag testat.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/11 :  19:17:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag får nog hålla med Jakob S där oxå.. Naims förstärkare klår en hel del produkter som har en hel del mera effekt, men som är ganska dåliga på att förmedla musik på ett fördelaktigt och njutbart sätt..

Man ska inte underdimensionera, och att ha lite mer än man behöver är aldrig fel. Men det är inte alltid det behövs...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/11 :  19:28:07  Show Profile Send ekman a Private Message
hur mkt headroom är det i en stärkare med 60w? =) att ha många watt tycker inte jag i första hand är en fråga om hur högt man kan spela utan hur bra och oansträngt det låter vid alla volymer
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/11 :  21:31:21  Show Profile Send n00b a Private Message
jakop och martin....

Vad är det för skillnad på naimwatt och cyruswatt jämfört med vanliga. Kan inte ni som vet förklara det för mig ????

Kanske skapar dom egna fysiska lagar vad vet jag ???

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/11 :  22:17:08  Show Profile Send erik a Private Message
Samma patetiska watt-resonemang som vanligt! Vad skiljer triod-watt från transistorwatt? En viktig sak är hur nätdelen är konstruerad och det är inte alltid liktydigt med förmågan att leverera watt vid 1kHz! 60W borde räcka till det mesta på ett par normaltröga högtalare. Oftast är kvaliteten viktigare. Jag vill påstå att ett bra försteg är betydligt väsentligare än antalet watt. Och när det gäller NAIM är det snudd på korkat att inte använda ett försteg till. NAIM är inte särskilt kompatibla när det gäller att blanda in andra för och slutsteg. Ett NAP 180 är bra och jag blir förvånad om det inte räcker.
När det gäller prisresonemang är det upp till var ockh en men jag är snudd på fanatisk anhängare av source first, och det efter 20 års provande fram och tillbaks.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/11 :  23:16:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
N00b: Precis som föregående talare så har Naim lagt en väldigt stor del av sin teknik på bra nätdelar i sina produkter. Detta är en stor anledning till att man inte behöver så mycket effekt (watt) i sina produkter, dom räcker till ändå.

Jag kan nästan lova att tex NAP 250 med en SUPERCAP strömförsörjning klara att driva de flesta högtalare bättre än vilket NAD eller Rotel steg som helst, och med klart bättre ljud oxå !!

Du kan få ut 100 watt med vilken liten nätdel som helst, men du kommer inte få speciellt mycket strömkapacitet, och det är det tillsammans med konstruktionen av steget, vilka komponenter som används som gör hur det kommer prestera och så klart, hur det kommer att låta !!

För hadde det bara handlat om att få ut mycket watt i ett steg och det räckte, så skulle väll alla använda PA-steg typ Crown eller liknande...
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/11 :  23:38:51  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag är inte PA-tok men ren fakta är att watt är watt !!!!!!

Det finns inte olika sorters watt !!!!!

Om ni tycker att det finns olika sorters watt så redogör då hur det funkar är ni snälla ???

Om ni vill lyfta fram andra saker som är bra med naim så gör det men läggner snacket om olika watt ?!?!?!?!

Jag tycker inte om klena stärkare om det är rör så är dom inte ens intressanta för mig. Jag tittar inte ens åt stärkare under 150w längre knappt det ens.

ett fint citat som en annan snubbe skrev....

"Helt plötsligt brakar hela orkestern lös i ett rungande cresendo på ca 25 dB över din tidigare lyssningsnivå. Nu behöver du lite knappt 400W för att inte din förstärkare skall komprimera det dynamiska förloppet"

MartinH...

för det första vem har snackat om NAP250 ??

Sen Inte för att jag är direkt rotelfan men om du tar rotels största RB-1090 som då ger över 400w 8ohm och nära 2000 i 1ohm samt enligt hifi&musiks mätning över 200A och jämför det med en liten naim så tror jag du kan hitta rätt så feta högtalare som kanske inte naim skulle vara direkt lämpad för. apogee, kappa90/100 eller andra gammal infinity?? smäll på lite volym coh se hur bra naimen står sig. Jag är helt övertygad om att det skulle klippa duktigt men roteln skulle nog fixa det fint. Själv har jag inet ägt en rotel men därimot ett par vincent991+ som ger istil med RB-1090 fast 100 första klassA

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/11 :  23:44:15  Show Profile Send n00b a Private Message
Sen i tråden så handlar det om NAP180 och om den funkar till hans hemmabio och om han behöver nytt försteg.

Jag svarar vad jag tycker och ni vad ni tycker. Jag tycker den är för klen för sitt pris helt klart ???

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/07/12 :  00:20:12  Show Profile Send 10 a Private Message
Så poängen med ditt inlägg är att ett stegs pris borde bestämmas av hur mycket effekt det levererar?!

Edited by - 10 on 2003/07/12 00:21:02
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/12 :  00:31:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja men han kanske inte behöver mer watt än vad den kan ge ?!?! Och jag har redan nämt att det kan fungera med hans AVR , men att det skulle bli bättre med ett Naimförsteg..

Och sen så undrar jag om du nånsin lyssnat till en Naim uppsättning.. Naim brukar nästan alltid köra med höga volymer på sina demos, och Naim har med sina strömstarka steg inga problem att driva tröga högtalare.. Vid en demo med Naim så körde dom i ett rumm som var runt 50 kvm, man hadde just ett NAP250 och körde med volymer som var klart över det som 99% av alla som har en stereo kör.. Och det var inga problem som helst...

Och att jag nämde NAP 250 var lite för att det är ett hur bra steg som helst, och att det har en ljudkvalitet som Naim alltid har i sina produkter..

Och vad ska man med en massa watt till om det inte låter bra för det ??? Watt ger inte ljudkvalitet.. Och Naim har inte någon egen typ av watt, men dom bygger förstärkare som ger bra med effekt och ljudkvalitet till de flesta högtalare som finns på marknaden...

Och vad är det för fel på rör !! Ta tex. Audio Research Ref 600, där har du ett slutsteg med en massa rör och 500 watt vid 16 ohm..Kan det vara nått ??
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/12 :  00:32:23  Show Profile Send n00b a Private Message
10...

Nja inte direkt. Men helt klart är att om man lägger dyra stålar så vill man ju få så mycket för pengarna som möjligt och jag anser inte att naim ger det.

Ett slutsteg som jag tror ger rätt så bra ljud och ganska ok med effekt för vad den kostar är "Vincent sp331" tror esoterisk sålde en sådan för ca 5.5k

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/12 :  00:36:20  Show Profile Send n00b a Private Message
MartinH...

Nja den rörstärkaren är för dyr för mig anars säker rätt så bra.

Jag har aldrig påståt att watt ger välljud men det är väl inte det du och jag diskuterat ?? men därimot så finns det bra prylar som ger bra ljud och effekt helt klart. Vi har väl mest diskuterat att driva högtalare och viss musik utan att det klipper. läs vad timbre kom fram till.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15915&whichpage=3

Och ja jag har hört naim lite då och då men inte blivit imponerad. Jag har hört krell också utan att bli imponerad. Senast jag hörde hela krells arsenal lät det skit. Det var i frankfurt nu senast.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/07/12 :  00:48:00  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

MartinH skrev: Du kan få ut 100 watt med vilken liten nätdel som helst, men du kommer inte få speciellt mycket strömkapacitet, och det är det tillsammans med konstruktionen av steget, vilka komponenter som används som gör hur det kommer prestera och så klart, hur det kommer att låta !!

Eller ta exemplet (om än ngn tycker det är dåligt ).

Du har två motorer på 150 hk,den ena är en rak 4:a,den andra en V8-motor.
Du har en helt annan kraft och vrid i V8-motorn trots samma antal hästkrafter.
På samma sätt fungerar nätdelarna till naims slutsteg,det räcker till .

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/12 :  00:49:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag bara undrar vad du har hört för anläggningar, för jag har knappt på mina 15 år som jag hållt på med detta, hört en förstärkare som klippt ?!?! Och jag kan nog hålla med dig om Krell, klart överskattade.. Men visst det är ju så att alla har lite olika smak, och jag har hört i princip allt som Naim har att erbjuda och har nog uppskattat allt dom har..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/12 :  00:58:20  Show Profile Send n00b a Private Message
MartinH...

Väldigt många anläggningar klipper väldigt många. Du skulle bara veta hur många vi hörde som klippte i frankfurt. Ofta är det transienter som fixar detta otyg åt oss och det beror på att det krävs otroligt med effekt då. I vissa fall kan det tydligen vara väldigt svårt att höra men väldigt lätt att mäta (rör).

Om du tar en inspelning av tex en flygel och lira på hyffsat normal nivå när han lirar lugnt. När han sen drar igång och kör hårt med vissa hårda tillslag så kan du vara övertygad om att det klipper. Där kan det säkert bli en höjning på 20-25db och då krävs det mycket effekt.

Jag har inte sagt att allt vi lyssnar på behöver mängder med effekt men jag ser det lite så att om jag betalar dyra stålar så vill jag att det skall funka på allt. När det distar och klipper beroende på klen stärkare så går det bort direkt helt klart.

För övrigt så körde morello bryston 4st eller vad den heter så det klippte och det är en mycket bra och stark stärkare men det är ju extremfall som man inte kommer undan om man inte har otroligt med effekt.

Men helt klart kan du få mycket bra stärkare på 300w att klippa under vissa förhållanden.

förklaring:
Klippning är inte när allt dör utan när det krävs mer än stärkaren kan ge och det distar satan ofta ganska snabbt men endå helt onödigt.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000