HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 STAX
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:31:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
kolla på www.head-fi.org
Dom är omtyckta där också men anses inte som bäst. Det känns också som där finns mer kunskap om lurar än här. Kanske inte så konstigt när det är ett hörlursforum.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:35:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
"Stax verkar vara favoritlurar på det här forumet."


Vadå?

Det vet väl alla att det är Sennheiser HD600? Kolla hur många spaltmil som skrivits här om dem. Tidernas mest omtalade hörlurar.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:47:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
För tillfället verkar det vara Stax och i den här prisklassen är det definitivt Stax.
Det jag tycker är konstigt när man säger att Stax är bäst tvärsäkert är att ni inte testat nåt annat hörlurssystem i samma prisklass, typ Grado RS1 med Mccormack micro headphone drive eller nåt liknande. Det verkar som de flesta jämför med Hd600 och X-can.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:11:32  Show Profile Send Timbre a Private Message
Det är väl egentligen bara Sennheiser att slå...
Visst har jag lyssnat på Grado, AKG, Sony m.m. men det är en lägre division i mina öron.

Den norske recensenten hade ju tagit sig igenom Sennheisersvängen och här känns det som han har kommit hem...

Kanadensiska "Inner Ear Report" är inte dåliga. Med det namnet bör dom ju veta...
Här möts Stax Omega och Sennheiser Orpheus.

"Guess which wins?"...
"http://innerear.on.ca/reviews/vol11-3reviewsstax.html"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:24:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
Problemet när man jämför Stax mot andra lurar är att Stax består av ett hörlurssystem med en riktigt bra hörlursförstärkare och sen jämför man dom mot en dynamisk hörlur som man kopplar till ett kasst hörlursuttag.
När du har lyssnat på Grado, Sennheiser m fl lurar vilken är den bästa hörlursförstärkaren som dom har varit kopplade till då?
När Stax kommer komplett med ruggigt bra hörlursförstärkare är det klart dom låter bättre! Därför kan man bara göra rättvisa jämförelser när man kopplar den dynamiska luren till en riktigt bra hörlursförstärkare också.
Och nu menar jag ingen x-can utan nåt ännu bättre.

Stax Omega antar jag! ;=)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:26:11  Show Profile Send n/a a Private Message

Någon som vet om Staxlurar går att provlyssna i någon butik i mellansverige? Gärna i västmanland.
Är framförallt ute efter SR-404 luren.

Edited by - n/a on 2003/07/11 11:26:27
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:36:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
Timbre: När du har lyssnat på Grado, Sennheiser m fl lurar vilken är den bästa hörlursförstärkaren som dom har varit kopplade till då?
Om man vill läsa positiva testomdömen så kan man gå in på t.ex.
http://www.gradolabs.com/product_pages/rs1.htm

The RS1's are the only product ever nominated by STEREOPHILE for their "PRODUCT OF THE YEAR" distinction, two years in a row!

Men det kanske är för att det är amerikanska lurar och Stereophile är en amerikansk tidning...
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:38:17  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
För tillfället är det bara jag och knoppen här på forumet som säljer stax i sverige.
Skicka iväg ett mail eller pm så kan vi säkert lösa något. =)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:44:43  Show Profile Send Timbre a Private Message



Hmmm...jag har lyssnat på kombinationerna som det väl antagligen är tänkt... Med tillhörande driver alltså.
Gäller både Grado (en liten trälåda) och Sennheisers elektrostatdrivers.
AKG K1000 var uppriggad av deras egna säljare så vi får väl utgå från att det var rätt.
Sonylurarna har det varit lite si och så med...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/11 :  12:04:29  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Min egen erfarenhet av Stax är mycket begränsad. Jag har dock ett par elektretlurar inköpta för ca 10 år sedan (SR 84). Med en box som man ansluter till effektförstärkaren. När jag fick mina Sennheiser HD580 var de bättre på i stort sett allt, t.o.m. innan jag hade skaffat separat hörlursförstärkare (antagligen var det en förhållandevis bra hörlursutgång på den CD jag hade då).
Förvisso ingen lyssningströtthet med SR 84 men inte heller så bra på på bas, detaljer och dynamik. Jag tänkte senare att detta kunde bero på att den förstärkare jag hade på den tiden inte var tillräckligt bra. För ett tag sedan kopplade jag den till min Krell 300i och resultatet blev ungefär det samma. Om man skall behöva en förstärkare som är bättre än så blir det ju inte direkt någon budgetvariant!
Jag har inte hört elektrostaterna men tror att det handlar om en helt annan nivå. Jag har tyvärr inga egna lyssningserfarenheter att tillfoga men har läst en hel del reaktioner på HeadFi. Alla är överens om att elektrostaterna är mycket bra, men det finns de som tycker om ljudet och de som inte gör det. Det tycks bero mycket på smak och vilken typ av musik man lyssnar på. Det som fått mest kritik bland de som inte tycker om Stax är basen. Som jag uppfattat det är det inte främst nivån på basen utan dess karaktär, att de upplever att den saknar tryck (impact).
Jag önskar er dock lycka till med försäljningen av Stax! Det finns för litet av denna typ av produkter i landet. Jag är själv en potentiell kund men jag tror att Stax är något man måste prova innan man bestämmer sig.

PS. Det finns en budgetvariant. Hörlurarna tillsammans med en DIY förstärkare. Det finns ritningar på HeadFi eller HeadWise. Man bör nog vara ordentligt elektronikkunnig eftersom man hanterar höga spänningar som går ut i lurarna.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:19:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Hmmm...jag har lyssnat på kombinationerna som det väl antagligen är tänkt... Med tillhörande driver alltså.
Gäller både Grado (en liten trälåda) och Sennheisers elektrostatdrivers.
AKG K1000 var uppriggad av deras egna säljare så vi får väl utgå från att det var rätt.
Sonylurarna har det varit lite si och så med...


Hörlurstillverkarna kopplar aldrig sina prylar till andra tilverkares hörlursförstärkare. Grados hörlursförstärkare är direkt inget att hänga i julgranen. Det är absolut inte jämförbart med stax hörlursförstärkare. Du får gå upp i prisklassen till 6000-10000 kr och tillverkare som Mccormack, Sugden, Headroom, EAR/YOSHINO osv.
Grado RA1 är bara skit och är absolut inte värd 5000 kr som den kostar i Sverige.
Jag tror aldrig du har lyssnat på en riktigt bra hörlursförstärkare som t.ex. Mccormack eller liknande med t.ex. ett par Grado RS1?
AKG K1000 ska helst drivas av en rörförstärkare på ca 2 ggr 5-10 watt för att låta kanon. Tror att AKG körde med sin egna driver eller omvandlare eller vad det är...inget vidare...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/11 :  13:55:49  Show Profile Send Timbre a Private Message

Okey då , dom är säkert bra och hörlurslyssning överhuvudtaget har ju ett par stora fördelar jämfört med ordinarie högtalarsystem.
Du kan sitta på ett hotellrum i Tokyo, på ett elektrifierat utedass i Bohuslän eller hos Bengtssons Video i Stockholm.
Det låter ungefär likadant och man får sin egen mobila referens.
Bra hörlurar borde ha en större plats i den svenska hifikulturen tycker jag.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/11 :  15:50:06  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag håller med Timbre! Fler borde lyssna med lurar. Det finns både fördelar och nackdelar med lurar precis som det finns med högtalare.
Vi borde ha ett hörlursmöte!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000