HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Kommande hörlurstest
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:12:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
I tråden "Hörlurar för max 1500 kr" (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13280) kom vi efter ett tag in på att jag snart ska ordna ett större hörlurstest som kommer att publiceras i Musik & Ljudteknik. Då frågade Marbrink vilka hörlurar som kommer att vara med i testet.

Tanken med testet är att "bra" hörlurar ska vara med, inte alltför "dåliga". Det är också meningen att många hörlurar ska vara med för att få en bra översikt.

Dessa är hittills på tapeten:

AKG (vilken modell är "bra"? Förslag mottages gärna)

Beyer Dynamic DT770
Beyer Dynamic DT880
Beyer Dynamic DT990
Beyer Dynamic DT150

Creative model? (kanske)

Etymotic Research ER-4S
Etymotic Research ER-4P
Etymotic Research ER-4B (kanske)

Grado SR325

Koss ESP-950
Koss Pro 4aa Titanium

Philips HP890

Sennheiser HD 600 Avantgarde
Sennheiser HD 590 Prestige
Sennheiser HD 500 Fusion (kanske)

Sony MDR-CD2000 eller MDR-CD3000

STAX SRS-2020 Signature System II
STAX SRS-3030 Classic System II
STAX SRS-4040 Basic System II
STAX SRS-001 mk II (kanske)

Audio Technica (vilken modell är "bra"? Förslag mottages gärna)


Fler förslag på andra, "bra", lurar mottages gärna! Det kanske finns märken som jag missat helt?

Risken med så många olika lurar blir även att tiden per lur inte blir så lång. Därför ska tetste genomföras under flera veckor samt med en lyssnarpanel bestående av ett flertal personer. Det ska bli intressant att se om det finns en samstämmighet mellan olika lyssnare.

Förutom det omfattande lyssningstest, kommer noggranna mätningar att genomföras av frekvensgång (två olika drivimpedanser; lågohmigt och 120 ohm), distorsion, ljudisolering, impedans. Frekvensgången ska försöka korreleras till korrekt diffusfältsfrekvensgång.

Samtliga hörlurar kommer att "köras in" före test för att det ska bli så rättvist som möjligt. De kommer även att drivas av högkvalitativa hörlursförstärkare, troligen Harmony Design, kanske Headroom, m fl.

Observera att jag själv inte kommer att skriva testet, eftersom jag är lite inblandad genom Stax. Jag ska bara ordna med det praktiska.


Hälsningar Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 05:51:28

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:14:07  Show Profile Send j.persson a Private Message
Ska alla dessa lurar testas? Jösses!

Eller är det en förslagslista?

mvh
J.P.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:18:59  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


hihi, jag är huvudsponsor för testet, ellerhur !

blink blink

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:36:19  Show Profile Send pricer a Private Message
Mycket intressant, får ta och betala in till LTS.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:37:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
J.P.:
Jag kommer att ha tillgång till alla dessa lurar. Man kanske sorterar bort några efter ett tag som man inte är tillräckligt bra? Jag kan hålla med om att det kan bli lite väl många faktiskt. Eller så delar man upp testet i två delar, lite billigare och lite dyrare?

N.N.:
Huvudsponsor vet jag inte, två prylar i sammanhanget drunknar nog i mängden...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:40:17  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Mycket intressant, får ta och betala in till LTS.

Man borde göra så!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:46:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jo men knoppis, hörlursförstärkaren får du ju användning för under hela testets gång ellerhur, plus Grado 325, där ser du!

Det är förresten XLR ingångar till hörlursstärkaren så sånna måste du fixa fram, jag har inget sådant jag inte.

Sedan verkar det vara två utgångar från stärkaren - teleproppar, eller kan det vara en kanal i ena och en annan i den ANDRA, följdaktligen

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:49:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Att bli medlem i LTS är rena galenskapen. De är läskiga typer.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:00:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja verkligen

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:18:59  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Snälla, ta med Sony MDR-7506. Rent subjektivt tycker jag om den, men utöver det så har den använts i studiosammanhang i ett par årtionden. Det borde ju borga för att den besitter åtminstone några bra egenskaper. Sen så vore det kul om du tog med Sonys MDR-CD3000 också, jag har ett par själv och skulle gärna se hur de står sig.

Vad det gäller AKG så är väl modellerna man oftast pratar om:

K240
K401
K501

Audio-Technica har tydligen ett flertal intressanta lurar, men de man hör talas om oftast är väl ATH-A1000 tror jag.

Edited by - mcbiff on 2003/05/08 15:23:19
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:27:10  Show Profile Send yoko a Private Message
Knoppen: ja, rena syndikatet (LTS altså)!!!!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:28:05  Show Profile Send Timbre a Private Message


Kan man blindtesta hörlurar...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:36:39  Show Profile Send ekman a Private Message
kanske blir medelst skygglappar? =)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:40:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Se bara till att alla hörlurar är inspelade, HD600:an låter ju illa det första halvåret.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:41:36  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
menar du att det tar 6mån för att spela in hd600?... då är det nog någon vänjnings pryl. =)
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:51:42  Show Profile Send struts a Private Message
Denon´s lurar låter mkt bra och är dessutom väldigt bekväma vid lång lyssning. Valde Denon av dessa anledningar plus att de är slutna och därför inte "stör" omgivningen som de öppna gör dessutom ligger de i en för många intressant prisklass(ca 1200kr). AH-D750 heter min modell men det finns ett par som är dyrare och förmodligen ett snäpp bättre ändå.
struts
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:04:31  Show Profile Send marran a Private Message
ska bli väldigt intressant o se hur stax står sej mot dagen skonkurrens av dynamiska lurar
kan ni inte ta me koss elektrostatiska referensmodell me? den ligger väl i ungefär samma prisklass som stax
sennheiser orpheus hade ju varit intressant med, mest på grund av det minst sagt spektakulära priset men det kanske är en omöjlighet just på grund av det?
stax omega kanske?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:11:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message
hsivp> Spelade några timmar dagligen och det dröjde många hundra timmar innan HD600 lät bra. Tillvänjning! Knappast... Att lägga ett sådant uttalande är ju att förlöjliga den som kom med inlägget, jag skojar inte att det dröjer ett halvår om du lyssnar normalt mycket. Naturligtvis inte ett halvår om du lyssnar i sträck, men säkert ett par veckor.

HD600 är dessutom kända för lång inspelningstid.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:40:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Timbre, ekman:
Ingen blindtest här inte!!

McBiffen:
Det är på G med ungefär de AKG-modellerna nu. Sony 300 ska nog med. 7506 känner jag inte till ska kolla upp dem.

Strutsen:
Denon har jag glömt. Men var har de tagit vägen? De verkar inte finns hos HiFi-klubben längre(?).


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:46:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Marran Koss-elektrostat är den som heter ESP-950 på min lista, så de är med! Sennheiser Orpheus skulle också vara kul, men vi får se. Köpintresset lär inte vara på topp, men intresset borde förstås vara på topp om man tänker bort priset. Om Stax SR-007 Omega ska vara med så får nog Timbre ställa upp med sina! Vad säger du Timbre? (fast man vill ju helst inte skicka sådana dyra saker med posten. Posten verkar mer och mar schabbla till det nuförtiden)

Rydberg: Har också hört sägas att de kräver väldigt lång inspelningstid. Det kan nog ligga något i det. Men låter de verkligen "illa" första halvåret?


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/05/08 16:48:46
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/08 :  16:56:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nya låter de skit. Inspelningsprocessen är ju kontinuerlig och det hoppar ju inte från skit till bra just den XXX timmen. Men för att kunna höra vad HD600 lurarna går för tycker jag man ska prova ett par som är helt inspelat.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:03:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Rydberg: För att lugna dig kan jag meddela att de Sennheiser HD 600 som ska vara med i testen är väl använda under två års tid! Bra va?

/Johan
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:07:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hehe, då kan jag sova lungt i natt då. Som du förstår har jag ett par HD600 själv, kan sätta ett par lappar att de kommer att gå långt i er test. Kommer säkert att förlora mot de finare elektrostaterna men bland de dynamiska kommer den säkert att ligga i toppen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:34:08  Show Profile Send Majesty a Private Message
Ta med sennheiser 497 kanske inte riktigt i klass med dom andra men jag tyckte dom spelade betydligt mer hifi än tex philips 890

Skulle vara intressant och höra vad ni tycker om dom för jag han inte med att jämföra dom med så många andra lurar :)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:48:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Sennheiser 497 har jag inte provlyssnat. Men det får räcka med tre Sennheiserlurar. Jag tror inte att de platsar i "konkurrensen" om jag gissar lite.

Philips HP890 får vara med tack vare att de fått överväldigande positiva lyssningsomdömen i andra tester. Tanken är att kolla om de verkligen håller vad som utlovats. HP890 ligger egentligen i en prisklass som inte brukar prestera särsilt bra ljud.

/Johan
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:51:14  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hehe, om du får fram ett par Orpheus att spela skjortan av så måste det gå att fixa på något sätt...
Men jag skickar dom helst inte.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000